مسابقات فرمول E چیست؟ : درست است که هر جا صحبت از رقابت‌های مهم اتومبیلرانی ...


درست است که هر جا صحبت از رقابت‌های مهم اتومبیلرانی باشد، بلافاصله نام‌هایی مثل فرمول یک و یا نسکار به ذهن می رسند اما این روزها علاقه‌مندان به خودرو و به ویژه دیوانه‌های سرعت صحبت از مسابقاتی جدید می‌کنند که فرمول E نام دارند. مجله تخت گاز - سیاوش رحمانی: درست است که هر جا صحبت از رقابت‌های مهم اتومبیلرانی باشد، بلافاصله نام‌هایی مثل فرمول یک و یا نسکار به ذهن می رسند اما این روزها علاقه‌مندان به خودرو و به ویژه دیوانه‌های سرعت صحبت از مسابقاتی جدید می‌کنند که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان در آینده‌ای نه‌چندان دور به رقیبی جدی برای رقابت‌هایی جذاب هم‌چون فرمول یک و امثال آن بدل خواهند شد. این رقابت‌ها فرمول E نام دارند.

فرمول E چیست؟

فرمول Eنوعی از مسابقات اتومبیلرانی است که تنها خودروهای تمام الکتریکی اجازه شرکت در آن را دارند. درست مثل مسابقات فرمول یک، این رقابت‌ها را هم فدراسیون بین‌المللی اتومبیلرانی FIA برگزار می‌کند، به‌طور کلی اینجا نیز همه چیز شبیه رقابت‌های فرمول یک است. اصلی‌ترین تفاوت این است که در خودروهای مخصوص رقابت‌های فرمول E موتورهای کاملا الکتریکی جایگزین موتورهای بنزینی شده‌اند.

بارکد فرمول دار چیست , فرمول شادی چیست؟ , فرمول های استخدام شدن چیست؟

هدف

توسعه استفاده از انرژی‌های پاک اصلی‌ترین هدف این کلاس از مسابقات به حساب می‌آید. به گزارش فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی ایران، فدراسیون جهانی این رشته چند سالی هست که با همکاری برندهای معروف سازنده خودرو، دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی طرح برگزاری این چنین رقابت‌هایی را در دست بررسی داشته است تا از این طریق بتواند استفاده از انرژی‌های نوین به جای سوخت‌های فسیلی را توسعه بخشد.

به گفته برگزارکنندگان این رقابت‌ها در وب‌سایت فرمول E، مسابقات قهرمانی حول 3 ارزش اصلی انرژی، محیط زیست و سرگرمی برگزار شده و هم‌چنین تلفیقی از مهندسی، فناوری، ورزش، علم، طراحی، موسیقی و سرگرمی خواهد بود ارزش‌هایی که همه با هم برای رقم زدن یک آینده الکتریکی بسیج شده‌اند.

تفاوت‌های ماشین‌های فرمول E و فرمول یک

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد مسابقات فرمول E را نیز فدراسیون بین‌المللی اتومبیلرانی و در همان پیست‌های فرمول یک برگزار می‌کند. جدای از تفاوت اصلی که در نیروی مولد انرژی حرکتی موتورهاست، خودروهای فرمول E می‌توانند از پیچ‌های تند با سرعت بالاتری نسبت به خودروهای فرمول یک بگذرند، آنها هم‌چنین صدای بسیار کمتری تولید می‌کنند. این صدا تنها کمی بلندتر از صدایی است که ماشین‌های کنترلی تولید می کنند هرچند خیلی از دوستداران رشته‌های اتومبیلرانی صدای تولید شده از اگزوزها را یکی از دلنشین‌ترین بخش‌های این ورزش می‌دانند. در حال حاضر بزرگ‌ترین نقطه ضعف این نوع از ماشین‌ها میزان مسافتی است که با یک‌بار شارژ باتری طی می شود.

پیست مسابقات فرمول , فرمول سریا چیست؟ , مسابقات فرمول یک در تهران

پکن میزان اولین دوره


اولین دوره این مسابقات شهریور ماه امسال در شهر پکن و در پیستی که محیط بیرونی ورزشگاه آشیانه پرنده را در بر می‌گیرد، برگزار شد. هر دور کامل این پیست 2.14 مایل مسافت دارد.  دولت چین در برگزاری این رقابت‌ها پیش‌قدم شده است چرا که شهرهای مختلف این کشور به دلیل استفاده بی‌رویه از اتومبیل‌ها همواره پوشیده از دود هستند و دولت این کشور قصد دارد تا با افزایش استفاده از خودروهای الکتریکی راهی برای این مشکل پیدا کند.

در این دوره از رقابت‌ها 20 راننده از 10 تیم شرکت داشتند که البته موتور تمامی ماشین‌های شرکت‌کننده را یک شرکت فرانسوی به نام SPARK RACING TECHNOLOGY طراحی و تولید کرده بود. تمامی لاستیک‌های 18 اینچی ماشین‌ها نیز توسط شرکت میشلن تامین شده بود.

مالزی میزبان دومین دوره

دور دوم این رقابت‌ها 22 نوامبر امسال در کشور مالزی برگزار خواهد شد. «پوتراجایا» نام شهری است که میزبان دومین دوره این رقابت‌های مهیج خواهد بود. اروگوئه، آرژانتین و آمریکا نیز میزبانان دورهای سوم تا پنجم این رقابت‌ها هستند که به‌ترتیب در 13 دسامبر 2014، 10 ژانویه و 14 مارچ 2015 برگزار می‌شوند.

محبوب باشید جایزه بگیرید

مسئولین برگزاری این دوره از مسابقات طرحی جالب برای انتخاب محبوب‌ترین راننده در نظر گرفته بودند. علاقه‌مندان می توانستند از طریق وب‌سایت رسمی این رقابت‌ها و  سیستمی به نام FanBoost  راننده مورد علاقه‌شان را انتخاب و به او رای بدهند. پس از مشخص‌شدن 3 نفری که بیشترین رای را به دست آورده بودند به آنها این اجازه داده شد تا در طول مسابقه به مدت 5 ثانیه از 30 کیلو وات انرژی الکتریکی اضافه بهره گیرند. همین انرژی به ظاهر اندک می‌تواند سرعت این خودروها را به 150 تا 180 کیلومتر بر ساعت برساند.

آشنایی با مسابقات فرمول یک , بهترین سلفی های مسابقات فرمول یک در ایران , fatf چیست

 فرمول E در ایران

شاید جالب‌ترین بخش این گزارش، خبری باشد که چندی پیش از سوی فدراسیون موتور سواری و اتومبیلرانی کشورمان منتشر شد. روابط عمومی این فدراسیون از احتمال برگزاری این مسابقات در ایران خبر داده است. گفته می‌شود در اجلاس جهانی FIA  که با حضور تمامی اعضا در کشور آلمان برگزار شده، «حمیدرضا مهرعلی» رئیس فدراسیون اتومبیلرانی کشورمان در دیداری اختصاصی با «ژان تات» رئیس فدراسیون جهانی، پیشنهاد میزبانی ایران در رقابت‌های فرمول E را داده و گویا این پیشنهاد مورد استقبال آقای رئیس نیز قرار گرفته است. بنابراین علاقه‌مندان به این رشته می‌توانند امیدوار باشند تا در صورت تائید نهایی لذت تماشای این مسابقات را در کشورمان تجربه کنند.


ویدیو : مسابقات فرمول E چیست؟