مزاج بدن شما چیست ؟ (4) : با شناسایی مزاج خود روزها و ماه‌های بدون بیماری را ...


با شناسایی مزاج خود روزها و ماه‌های بدون بیماری را تجربه كنید

مزاج چیست , مزاج شما چیست  , مزاج سرد چیست

پادشا:  تا امروز با خصوصیات و ویژگی‌های بارز 3 مزاج سوداوی، صفراوی و دموی آشناشدیم و برخی از آشكارترین ویژگی‌های این مزاج‌ها را با هم مرور كردیم. در بخش هفتم و پایانی این مطلب قصد داریم به بررسی مزاج بلغمی (سرد و تر) بپردازیم و خصوصیات و ویژگی‌های این مزاج رااز قبیل خصوصیات جسمی و ویژگی‌های رفتاری دارندگان این مزاج بررسی كنیم. به این ترتیب با مطالعه 7 قسمت شناسایی مزاج می‌توانید تا حد زیادی با ویژگی‌های اخلاقی و جسمی خود و اعضای خانواده‌تان آشنا شوید اما دقت كنید برای شناسایی مزاج دقیق و واقعی خود حتما باید از مشاوره متخصص طب سنتی استفاده كنید.



از بلغمی مزاج ها بیشتر بدانید

افراد بلغمی غالبا  چهره ای سفید دارند و پوست بدن آنها سرد و نرم است. مردان و زنانی که در این گروه قرار می گیرند افرادی پرحوصله و صبور هستند که درک صبوری بیش از حد آنها برای اطرافیان غیرقابل تحمل است. این افراد معمولا آرام صحبت می کنند و در گروه افراد خوش خواب و کم حافظه محسوب می شوند که تمایل چندانی به کارهای پر جنب و جوش ندارند.بهترین رژیم غذایی برای بلغمی مزاج ها استفاده از گوشت گوسفند به همراه ادویه هایی نظیر زیره و دارچین است. مردان و زنان بلغمی در صورتی که رژیم غذایی خود را رعایت نکنند با اختلال های نظیر پرخوابی،  عطسه، سردرد، التهاب لوزه ها و ریفلاکس معده رو به رو می شوند.



   عوارض ناشی از غلبه بلغم

براساس متون طب سنتی، افراد بلغمی استعداد ابتلا به بیماری‌هایی مفصلی-استخوانی مانند روماتیسم را دارند. این افراد علاوه بر این ممكن است اختلال‌هایی نظیر درد معده، سنگینی سر، تنگی تنفس، دیرهضمی، درد زانو، گرفتگی ماهیچه پشت گردن، خواب آلودگی و تپش قلب را نیز در طول زندگی تجربه كنند. از این‌رو لازم است كه این افراد برای ایجاد تعادل در بدن‌شان از راهنمایی و مشاوره متخصص طب سنتی در این زمینه كمك بگیرند و با اصلاح رژیم غذایی و گنجاندن برخی از گیاهان دارویی در وعده‌های غذایی برای ایجاد تعادل و هماهنگی در اخلاط بدن‌شان اقدام كنند. 



   حافظه ضعیف، ویژگی بلغمی‌ها

حركات كند، حافظه ضعیف، كندی یادگیری و تمایل به سكون از جمله ویژگی‌های افراد بلغمی است.  این افراد عموما كسل‌كننده هستند و در صورتی كه در جمع قرار بگیرند، نمی‌توانند آن طور كه باید و شاید هم صحبت خوبی برای دیگران باشند. آن‌ها زیاد اهل جنب و جوش نیستند و ترجیح می‌دهند، وقتی در جمعی قرار می‌گیرند بیشتر بیننده و شنونده باشند. این افراد به‌شدت صبور هستند و قابلیت زیادی برای مدیریت و اجرای پروژه‌های بازرگانی و مالی دارند. زیرا این افراد در عین حال‌كه گوشه‌گیرند به‌شدت افراد تیزبین و نكته سنج هستند كه به راحتی می‌توانند مو را از ماست بیرون بكشند. این گروه اگر چه مانند افراد دموی مزاج عموما چاق هستند و اضافه وزن دارند اما رنگ پوست آن‌ها مانند این گروه برافروخته و سرخ رنگ نیست.



   تا می‌توانید ادویه بخورید

بهترین موادغذایی و خوراكی‌ها برای گروه بلغمی مزاج كه طبع سرد و‌تر دارند، گنجاندن گوشت قرمز مانند گوشت شتر و گوشت گوسفند است. پیشنهاد ما این است كه اگر تا امروز كمتر از ادویه‌ها استفاده می‌كردید از این به بعد در وعده‌های غذایی و نیم چاشت‌های خود ادویه‌هایی مانند دارچین، هل، زیره، زعفران، سیر و خردل را بگنجانید. تهیه غذا از سبزی‌هایی مانند نعنا، كرفس، ریحان، جعفری، ترخون، مارچوبه و كدوحلوایی نیز از جمله مواردی است كه به تعدیل مزاج افراد بلغمی كمك می‌كند. از این‌رو بهتر است در هفته دست كم 3تا 4 بار از غذاها و خوراكی‌هایی استفاده كنید كه موادغذایی ذكر شده در مواداولیه آن وجود دارد.



   دور این غذاها خط بكشید

افرادی كه مزاج آن‌ها بلغم است بهتر است از مصرف غذاها و میان وعده‌هایی كه در آن‌ها از موادغذایی چون لبنیات، سیب زمینی، عدس، قارچ، گوشت گاو، گوشت گوساله استفاده شده، پرهیز كنند. این مواد‌غذایی درصورتی كه بی‌قاعده و بیش از اندازه توسط افراد بلغمی مورد استفاده قرار گیرد موجب تشدید میزان سردی و رطوبت در بدن آن‌ها شده و مشكلاتی را برای آن‌ها به همراه می‌آورد. علاوه بر این، افرادی كه مزاج بلغمی دارند برای پیشگیری از افزایش سردی و رطوبت در بدن‌شان بهتر است درمصرف میوه‌هایی مانند خیار، كیوی، نارنگی، لیموشیرین و اكثر میوه‌های ترش مزه پرهیز كنند یا مصرف آن‌ها را به حداقل برسانند.



نکات طلایی برای بلغمی ها

رعایت نكاتی ساده و كاربردی در طول روز به شما كمك می‌كند تا با ساده‌ترین شیوه‌ها بتوانید عوارض احتمالی غلبه بلغم بر بدن‌تان را كنترل كنید.
  •    در طول روز دست كم 20 دقیقه ورزش كنید.  بهترین راه آن است كه صبح زود یا بعد از وعده شام بعد از گرم كردن بدن پیاده‌روی كنید.
  •    ماندن در تختخواب موجب افزایش تولید بلغم در بدن می‌شود. بنابراین بهتر است همزمان با طلوع آفتاب از تختخواب برخیزید.
  •    بهتر است از چرت عصرگاهی به‌ویژه بلافاصله پس از وعده غذایی ناهار خودداری كنید.
  •    از قرار گرفتن در محیط‌های سرد و مرطوب به‌مدت طولانی پرهیز كنید.  
  •    برای كاهش و كنترل میزان رطوبت و سردی بدن‌تان در هفته یك تا 2بار با عصاره بابونه  و مرزنجوش حمام كنید.
  •   بهتر است نیم ساعت پیش از مصرف وعده‌های غذایی و یك ساعت پس از آن از نوشیدن آب خودداری كنید.  
  •    به این دلیل كه دستگاه گوارش در افراد بلغمی ضعیف است بهتر است در مصرف غذا و موادخوراكی زیاده‌روی نكنید. سعی كنید بین وعده‌های غذایی‌تان10 ساعت فاصله زمانی داشته باشید.


ویدیو : مزاج بدن شما چیست ؟ (4)