مرگ در ماشین ظرفشویی و مایكروویو : امروزه پلاستیك‌ها همه جا هستند و نمی‌توان ...


امروزه پلاستیك‌ها همه جا هستند و نمی‌توان غذاهای‌مان را در فضایی عاری از پلاستیك فرض كرد. در واقع پلاستیك‌ها همه‌جا همراه غذاها هستند. غذاهای ما در ظرف‌های پلاستیكی آماده، بسته‌بندی، حمل‌ونقل و نگهداری می‌شوند حتی در ظروف پلاستیكی پخته می‌شوند یا دوباره گرم می‌شوند. امروزه پلاستیك‌ها همه جا هستند و نمی‌توان غذاهای‌مان را در فضایی عاری از پلاستیك فرض كرد. در واقع پلاستیك‌ها همه‌جا همراه غذاها هستند. غذاهای ما در ظرف‌های پلاستیكی آماده، بسته‌بندی، حمل‌ونقل و نگهداری می‌شوند  حتی در ظروف پلاستیكی پخته می‌شوند یا دوباره گرم می‌شوند (در مایكروویو). با توجه به اینكه غذاها همیشه در تماس با پلاستیك هستند به این فكر كرده‌اید این مواد‌غذایی ممكن است برای سلامت ما مضر باشند؟ این مطلب را بخوانید و بیشتر در این مورد دقت كنید.



پلاستیك‌ها  نشت می‌كنند

شاید عجیب به‌نظر برسد اما در تمام ظروف پلاستیكی فرآیند «نشت» اتفاق می‌افتد. در این فرآیند پلاستیك به داخل ماده غذایی كه درون آن نگهداری می‌شود نشت می‌كند كه البته این میزان نشت كردن در ظروف مختلف و بسته به كاركرد این ظروف و گرم شدن یا نشدن آنها و مدت زمان نگهداری محصولات غذایی در آن‌ها، فرق می‌كند و متغیر است. این مسئله با 2 فاكتور مهم مرتبط است:
1- زمانی كه غذا در ظروف پلاستیكی پخته یا گرم می‌شود، میزان نشت پلاستیكی به داخل غذا بیشتر می‌شود.
2- زمانی كه ماده غذایی كه در ظرف پلاستیكی نگهداری می‌شود اسیدی پرنمك، یا چرب باشد، میزان نشت پلاستیك بیشتر می‌شود.
در واقع نشت پلاستیك به غذاهای ما اجتناب‌ناپذیر است، با این اوصاف غذایی كه می‌خوریم، چقدر سالم است؟ مطالعاتی كه اخیرا به‌صورت مشترك توسط پژوهشگران كانادایی و آمریكایی انجام گرفته، نشان می‌دهد 2 گروه اصلی از مواد شیمیایی مضر در ظروف پلاستیكی هستند كه می‌توانند برای انسان خطرناك باشند؛‌ در این مطلب به این دو دسته اشاره می‌كنیم.



ماشین ظرفشویی بوش , ماشین ظرفشویی , ماشین ظرفشویی ال جی

سمی كه شما را چاق می‌كند

  • بیس فنل آ (BPA)
این ماده شیمیایی به‌خصوص در پلاستیك‌های سبك اما سخت و سفت كه به نام پلی‌كربنات‌ها نامیده می‌شوند یافت می‌شود. تاثیرات این ماده بر سلامت انسان زیاد است:
این ماده می‌تواند روی عملكرد غدد درون‌‌ریز انسان و هورمون‌ها اختلال ایجاد كند. شاخص‌ترین تاثیر بر هورمون استروژن (هورمون جنسی زنانه) است كه می‌تواند بر عملكرد جنسی و تولید مثل زنان تاثیر بگذارد.
مطالعات دانشمندان كانادایی نشان داده كسانی كه میزان BPA در ادرار آنها بیشتر بوده، احتمال بیشتری برای ابتلا به بیماری‌های دیابت، مشكلات كبدی و بیماری‌های قلبی دارند.
افرادی كه به‌صورت مزمن در تماس با BPA هستند بیش از سایر افراد دچار اضافه وزن و چاقی مفرط می‌شوند.
جنین‌هایی كه در معرض BPA- حتی با مقدار كم- قرار می‌گیرند، سال‌ها بعد با احتمال بیشتر به سرطان سینه مبتلا می‌شوند.
مطالعات نشان داده BPA روی بخشی از مغز كه مسئول حافظه و یادگیری است، تاثیرات مخرب زیادی می‌گذارد.
  • بیشترین موارد استفاده از BPA:
از آنجا كه پلی‌كربنات‌ها، پلاستیك‌های شفاف و نشكن هستند از آنها برای ساخت شیشه شیر كودكان، بطری‌های آب معدنی، بطری‌های مخصوص نوشیدنی‌های ورزشی، ابزار و وسایل پزشكی و دندان‌پزشكی، لنزهای عینك و CD و DVD استفاده می‌شود.
ماده اپوكسی رزین كه حاوی BPA است برای آغشته كردن قوطی‌ها و ظرف‌های كنسرو حاوی مواد‌غذایی یا نوشیدنی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.



سمی كه شما را عقیم می‌كند

  • فتالات‌ها phethalates
پلی‌وینیل كلراید (pvc) ماده‌ای است كه در بسیاری از محصولات و تولیدات به كار گرفته می‌شود. برای آن‌كه این ماده را نرم و منعطف كنند یك بخش پلاستیكی حین ساخت به آن اضافه می‌كنند. به‌طور معمول پلاستیكی كه در این پروسه به كار گرفته می‌شود از نوع فتالات است. فتالات موجود در ظروف pvc می‌تواند به درون غذایی كه در این ظرف‌ها نگهداری می‌شود نشت كند كه این حالت به‌خصوص در مواردی كه غذا چرب یا داغ باشد، بیشتر می‌شود.
  • تاثیرات فتالات بر سلامت انسان
درست مثل BPA، فتالات‌ها بر هورمون‌های انسان تاثیر می‌گذارند. در این مورد هورمون تستوسترون (هورمون جنسی مردانه) بیشترین تاثیر را می‌گیرد و این می‌تواند با مشكلات تولیدمثل در مردان همراه باشد. مطالعات نشان داده است میزان بیشتر فتالات در بدن مردان بالغ با كاهش میزان اسپرم و افزایش مشكلات اسپرم‌ها، همراه بوده است.
مطالعه‌ای در فنلاند نشان داده بالا بودن میزان فتالات در زنان باردار احتمال تولد فرزندان پسر دچار مشكلات دستگاه تناسلی را در آنها بالا می‌برد.
بالا بودن میزان فتالات در بدن با افزایش احتمال ابتلا به واكنش‌ها و حالت‌های آلرژیك در كودكان همراه است. در مطالعه‌ای نشان داده شد در كودكانی كه كف خانه آنها به‌طور مرتب با ماده وینیل پولیش می‌شود، بیماری‌هایی مثل آسم یا خس‌خس سینه بیشتر است.كودكان به‌دلیل آن‌كه هرچیزی را به دهان می‌برند، بیشتر در معرض خطر تماس با این ماده هستند. درضمن لوسیون، شامپوها و پودرهای بچه در بسیاری موارد حاوی این ماده هستند.



ماشین ظرفشویی رومیزی , ماشین ظرفشویی سامسونگ , ماشین ظرفشویی اسنوا

همه آنچه با پلاستیك‌های خطرناك ساخته می‌شوند

  •  نوارهای بسته‌بندی و پلاستیك‌های مخصوص نگهداری بطری‌ها، كنسروها و قوطی‌های غذایی عموما حاوی فتالات هستند.
  •  داخل بسته‌های قرص و مكمل‌های دارویی با پلاستیك‌های حاوی فتالات‌ پوشانده می‌شود.
  •  داخل كاپشن‌ها، لباس‌های چرم ‌مانند و كلا لباس‌های ضدآب با این نوع از پلاستیك‌ها پوشانده می‌شود.
  •  وسایل الكترونیكی پرتابل، محلول‌های وینیل تمیز‌كننده كف ساختمان‌ها و بسیاری از اسباب‌بازی‌ها و وسایل كودكان، تشك‌ها و حوضچه‌های بادی با پلاستیك‌هایی ساخته می‌شوند كه حاوی فتالات هستند.


راه‌هایی برای دور ماندن از مسمومیت پلاستیكی

محصولات بهداشتی و آرایشی شخصی مثل عطرها، سایه چشم، مرطوب‌كننده‌ها، پولیش‌های ناخن، صابون‌های مایع و اسپری‌های مو ممكن است حاوی فتالات باشد. اما حالا كه این خطرات را شناسایی كردید چه راه‌هایی برای دورماندن از آنها دارید؟ ما این توصیه‌ها را داریم:
1- سعی كنید از مواد‌غذایی كه در ظروف پلاستیكی نگهداری می‌شوند كه از نوع پلی‌كربنات هستند، دوری كنید (به‌طور معمول روی این بسته‌ها حروف PC نوشته می‌شود یا عدد 7 قرار می‌گیرد كه این یعنی اینكه پلاستیك‌ها حاوی پلی كربنات هستند) اگر روی بسته‌ها نوشته شده باشد عاری از BPA هستند می‌توانید به راحتی از آنها استفاده كنید.
2- از بسته‌ها و قوطی‌های PVC و پیل‌وینیل كلراید برای نگهداری مواد‌غذایی استفاده نكنید. (روی این پلاستیك‌ها یا عدد 3 نوشته می‌شود یا حروف PVC)
3- یادتان باشد روی بسیاری از ظروف پلاستیكی نوشته می‌شود «مخصوص استفاده در مایكروویو» یادتان باشد كه این نوشته به این معناست كه این ظروف داخل مایكروویو آب نمی‌شوند یا نمی‌شكنند. این نوشته به این معنی نیست كه پلاستیك در زمان گرم‌كردن به داخل غذای شما نشت نمی‌كند. بهترین كار این است كه هیچ‌وقت غذای خودتان را داخل ظروف پلاستیكی داخل مایكروویو گرم نكنید و از ظروف مطمئن‌تر شیشه‌ای یا سرامیكی استفاده كنید.
4- هیچ‌گاه ظروف پلاستیكی را در داخل ماشین‌های ظرفشویی قرار ندهید. یا آنها را با مواد تمیز‌كننده خیلی اسیدی یا قلیایی نشویید (درصورتی كه آنها را برای خشك‌ شدن در كنار سایر ظروف خود قرار می‌دهید). می‌توانید این ظروف را با دست و با ابرهای مخصوص شست‌وشو و با مایع‌های معمول ‌شستن ظروف بشویید سپس در جایی جداگانه برای خشك‌شدن قرار دهید.
5- برای كودكان‌تان از شیشه‌های شیر استفاده كنید نه بطری‌های پلاستیكی، البته درصورتی كه بطری‌های نشكن مورد استفاده قرار دهید بهتر است. اگر از بطری‌های پلاستیكی استفاده می‌كنید هیچ‌گاه برای گرم‌شدن شیر، آن در داخل مایكروویو قرار ندهید.
6- مواد‌غذایی خودتان را در ظروف شیشه‌ای یا استیل نگهداری كنید. به‌خصوص در مورد غذاهای چرب مثل غذاهای گوشتی یا پنیر از ظروف پلاستیكی استفاده نكنید. اگر این مواد‌غذایی را در ظرفی می‌گذارید روی آنها درب پلاستیكی قرار ندهید.
7- اگر مواد‌غذایی فویل‌بندی شده یا داخل روكش پلاستیكی خریداری كردید، لایه سطحی این مواد‌غذایی را كه با پلاستیك در تماس بوده ببرید و دور بیندازید.  سپس بقیه آن را در ظروف شیشه‌ای یا سرامیكی نگهداری كنید.
8- در مایكروویو خودتان از روكش‌های پارچه‌ای به جای روكش پلاستیكی برای پوشش غذاها استفاده كنید.
9- اگر به‌صورت بسته‌ای مواد‌غذایی یا بطری‌های آب را خریداری می‌كنید پلاستیك‌های روی بسته‌ها، یا نوارهای بسته‌بندی پلاستیكی این بسته‌ها را بكنید و دور بیندازید و قوطی‌ها و بطری‌ها را به‌صورت تك‌تك نگهداری كنید.

منبع : مجله زندگی ایده آل


ویدیو : مرگ در ماشین ظرفشویی و مایكروویو