مرگ برنده نوبل شیمی 2010 در فقر : این روزها خبرهای برندگان جایزه نوبل تیتر ...


این روزها خبرهای برندگان جایزه نوبل تیتر بسیاری از رسانه‌ها شده است اما ایسنا گزارش داده که ریچارد اف هک، شیمیدان آمریکایی و یکی از برندگان جایزه نوبل شیمی 2010 پس از سال‌ها بیماری که وی را به فقر کشانده بود، در مانیل فیلیپین درگذشته است. خبرآنلاین: این روزها خبرهای برندگان جایزه نوبل تیتر بسیاری از رسانه‌ها شده است اما ایسنا گزارش داده که ریچارد اف هک، شیمیدان آمریکایی و یکی از برندگان جایزه نوبل شیمی 2010 پس از سال‌ها بیماری که وی را به فقر کشانده بود، در مانیل فیلیپین درگذشته است.

هک 84 ساله در سال 2010 به همراه ای ایچی نگیشی و آکیرا سوزوکی ژاپنی مشترکا جایزه نوبل شیمی را برای ابداع راههای جدید به منظور پیوند اتمهای کربن دریافت کرد که در تحقیقات برای مبارزه با سرطان و تولید نمایشگرهای نازک رایانه مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

وی در زمان تحقیق بر روی پالادیوم به عنوان کاتالیزور در دهه‌های 1960 و 70 که آن را واکنش هک نامیده بود، در دانشگاه دلاور آمریکا به کار مشغول بود. دو دانشمند ژاپنی نیز با روشهای خاص خود همین فرآیند را در اواخر دهه 1970 انجام دادند.

اعلام برندگان جایزه نوبل شیمی 2016 , برندگان نوبل شیمی 2016 , برنده جایزه صلح نوبل 2016

نانسی تارگن، رئیس دانشگاه دلاور اظهار کرد: من از طرف کل جامعه دانشگاه دلاور، عمیقترین تسلیت‌ها را به خانواده، دوستان و همکاران و دانشجویان سابق دکتر هک ابراز می‌کنم. کار پیشگامانه وی که مورد تقدیر کمیته جایزه نوبل قرار گرفت، نشان داده که چگونه یک تحقیق علمی می‌تواند تاثیری عمیق بر روی زندگی روزمره همه ما داشته باشد. ما مفتخریم که دکتر هک 18 سال از زندگی حرفه‌ای خود را در دانشکده شیمی ما گذرانده بود.

دومنیکو گراسو، از مقامات دانشگاه دلاور گفت: دستاوردهای دکتر هک به ما یادآوری می‌کند که ایده‌ها و اعمال هر فرد می‌تواند تاثیر عمیقی بر جهان داشته باشد. من می‌دانم که خود وی به عنوان مثال اکنون الهام‌بخش بسیاری از محققان در دانشگاه ما شده و در سال‌های آینده نیز دانشجویان و اساتید ما از وی الهام خواهند گرفت.

هک در سال 2006 به همراه همسر فیلیپینی خود، سوکورو ناردو هک در فیلیپین بازنشسته شد. سوکورو دو سال پس از دریافت جایزه نوبل توسط هک از دنیا رفت. این زوج فرزندی نداشتند.

هک پس از مرگ همسرش به افسردگی دچار شده بود و از سال 2013 نیز پس از اینکه از یک ذات‌الریه شدید جان سالم به در برده بود، بطور مداوم به بیمارستان رفت و آمد داشت. در اثر این بیماری، وی نیمی از نیروی خود را از دست داد.

این دانشمند فقید همچنین بر سرطان پروستات پیروز شده بود و برای دیابت، بیماری مزمن انسدادی ریه و زوال عقل جزئی دارو مصرف می‌کرد.

در ماههای اخیر دو پرستار شخصی در خانه وی از او مراقبت می‌کردند. هک برای تامین مخارج خود به حقوق بازنشستگی ماهانه 2500 دلار تکیه داشت.


ویدیو : مرگ برنده نوبل شیمی 2010 در فقر