مرکز آمار: نگران حملات سایبری نباشید : پس از هک شدن چند وبسایت دولتی ظرف چند ...


پس از هک شدن چند وبسایت دولتی ظرف چند روز از سوی هکر های عربستانی و ایرانی، واکنش های مختلفی از سوی مقامات کشورمان نسبت به این موضوع نشان داده شد. دیجیاتو: پس از هک شدن چند وبسایت دولتی ظرف چند روز از سوی هکر های عربستانی و ایرانی، واکنش های مختلفی از سوی مقامات کشورمان نسبت به این موضوع نشان داده شد. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از رهگیری آی پی هکر های عربستانی خبر داد و رئیس پلیس فتا نیز از پیگیری موضوع از طریق اینترپل به رسانه ها گفت. با این وجود تا کنون تحلیل درستی از کل ماجرا ارائه نشده و صرفاً به ارائه ی برخی اطلاعات عادی و مشهود در این باره بسنده شده است. جدا از عدم اطلاع رسانی بیشتر و با توجه به ماهیت نه چندان پیچیده ی حملات انجام شده، از زمان وقوع این حملات سؤالات زیادی درباره ی سطح امنیت فضای سایبری کشورمان پدید آمده است.

مرکز آمار ایران , مرکز آمار , مرکز آمار ایران سرشماری 95

در همین راستا شب گذشته حسین تهرانی، معاون فناوری اطلاعات مرکز آمار ایران، جلیلی عضو شورای عالی فضای مجازی کشور، قدیری مدیر یک شرکت دانش بنیان سایبری و سردار جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، در برنامه ی گفت و‌ گوی ویژه ی خبری پیرامون حملات سایبری اخیر به سایت های برخی نهاد های دولتی کشور به بحث و تبادل نظر پرداختند.

سردار غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور از طریق گفتگوی زنده ی تلفنی در خصوص هشدار به سازمان های ذیربط در خصوص حملات سایبری اظهار داشت: «بر اساس برآورد های اطلاعاتی ممکن است حوادثی رخ دهد اما باید پیش از همه حواسمان را جمع کنیم. بنابراین تذکرات لازم را به دستگاه های اجرایی درباره ی حملات هکرها داده ایم». جلالی با اشاره به حملات اخیر اذعان کرد: «این نوع حملات افتخاری برای هکر نیست ولی تلنگر عظیمی به حساب می آید».

اما حسین تهرانی، معاون فناوری اطلاعات مرکز آمار ایران و از مهمانان دیگر گفتگوی ویژه ی خبری درباره ی حملات سایبری اخیر به مرکز آمار ایران گفت: «در شامگاه سه شنبه در سامانه های خود متوجه یک سری عملیات مشکوک در وبسایت اطلاع رسانی مرکز آمار ایران شدیم که البته این وبسایت فقط جنبه ی اخبار روابط عمومی سازمان را دارد و اطلاعات کاملاً عمومی بر روی سایت قرار می گیرد. در این حمله ی سایبری یک عبارت عربی روی وبسایت قرار گرفت که چند دقیقه ای بیشتر طول نکشید و ما سامانه را قطع کردیم و اقدامات لازم انجام شد و در ابتدای روز کاری بعد کلیه ی سامانه های مرکز آمار ایران برقرار بود. باید دوباره تأکید شود پورتال ها بیشتر جنبه ی ارائه اطلاعات عمومی دارند و اطلاعات طبقه بندی شده یا اطلاعات با حجم بالا در آن ها قرار نمی گیرد».

تهرانی با بیان اینکه این موضوع در رسانه ها خیلی بزرگ جلوه شده افزود: «این حمله ی سایبری توسط یک گروه هکری دست چندم عربستانی انجام شد که پیامی روی سایت قرار دادند و فوری آن را برداشتند».

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با تأکید بر اهمیت مقوله ی امنیت و لزوم رسیدگی به آن در حوزه ی سایبری گفت: «سازمان پدافند غیرعامل بر اساس وظیفه ی قانونی خود به همه ی دستگاه ها هشدار هایی اعلام می کند که اگر دستگاهی آن هشدار ها را جدی نگیرد و خسارت ببیند این سازمان موضوع را پیگیری و برخورد قانونی با سازمان مربوطه انجام خواهد شد.

سردار جلالی در پاسخ به چرایی عدم دریافت هشدار های این سازمان از سوی برخی دستگاه ها بیان داشت: «اشکالی در شبکه ی اطلاع رسانی به دستگاه ها وجود دارد که بر اساس آن ما نمی توانیم با همه ی دستگاه ها ارتباط لحظه ای داشته باشیم که البته این سامانه در حال راه اندازی است و فعال شدن آن مقداری زمان بر خواهد بود. ولی با این حال ما هم از طریق رسانه و هم مکتوب دستگاه ها را در جریان این حملات سایبری قرار داده ایم و این اتفاقات از آسیب پذیری های جاری است که برخی نرم افزارها و سامانه ها دارند و برخی از هکرهای مبتدی نیز اکنون از آن سوء استفاده می کنند».

قدیری، مدیر عامل یکی از شرکت های دانش بنیان سایبری در کشور نیز در این باره گفت: «همه جای دنیا هکرها را به دو بخش هکر های کلاه سفید و هکر های کلاه سیاه تقسیم می کنند. هکرهای کلاه سفید هکرهایی هستند که نیت سوء ندارند، آسیب های سایبری دستگاه ها را پیدا می کنند و آن ها را به دستگاه های مربوطه اطلاع می دهند که البته ممکن است در قبال این کار خود پاداشی نیز دریافت کنند. ولی هکرهای کلاه سیاه کسانی هستند که به قصد آسیب زدن عملیات خود را در فضای مجازی انجام می دهند».

وی در ادامه گفت با قانون گذاری فعلی کشور ما، هر دو گروه با یک چوب رانده می شوند که این باعث می شود هکرهای کلاه سفید ما به سراغ سایت های خارجی و پیدا کردن نواقص آنها بروند. قدیری اضافه کرد اگر قانون اصلاح شود و با هکر های کلاه سفید برخورد مجرمانه نشود، جهش بسیاری بزرگی می تواند در وضعیت سایبری کشور به وقوع بپیوندد.

عضو شورای عالی فضای مجازی کشور نیز با تأکید بر لزوم تقویت شود فضای سایبری کشور خاطر نشان کرد: «در این راستا باید از توانمندی نخبگان داخلی که دغدغه ی امنیت فضای مجازی را دارند استفاده کنیم که این مستلزم برنامه ریزی دستگاه های مسئول از جمله وزارت ارتباطات است».

وی با بیان این که هم اکنون تولیدات علمی و فناوری های انحصاری ما در این حوزه از تعداد انگشتان دست تجاوز نمی کند گفت: «وزارت علوم، معاونت علمی ریاست جمهوری، وزارت ارتباطات و مرکز ملی فضای مجازی باید به داد این حوزه برسند چرا که این حوزه پاشنه ی آشیل جمهوری اسلامی است و جمهوری اسلامی ایران باید در حوزه ی امنیت فضای مجازی به اقتداری برسد که مد نظر مقام معظم رهبری است».


ویدیو : مرکز آمار: نگران حملات سایبری نباشید