مردم جهان چه قدر خون اهدا می کنند؟ : اهدای خون علاوه بر اجر معنوی موجب ارتقای ...


اهدای خون علاوه بر اجر معنوی موجب ارتقای سلامت بدن نیز هست. اما این موضوع در کشورهایی با در آمد پایین و متوسط چندان جدی گرفته نمی شود. خبرآنلاین: اهدای خون علاوه بر اجر معنوی موجب ارتقای سلامت بدن نیز هست. اما این موضوع در کشورهایی با در آمد پایین و متوسط چندان جدی گرفته نمی شود.

معمولا کشورهای پیشرفته اروپایی و آمریکا در این امر پیشتازند ضمن آنکه این کشورها از سیاست های خونی یکپارچه ای برای سلامت خون برخوردارند.

از 107 میلیون واحد خونی که در جهان اهدا شده است حدودی نصف آن در جوامع با در آمد بالا اهدا شده است و این نسبت به سال 2004 رشد 25 درصدی را نشان می دهد.

در جوامع با در آمدکم حدود 65 در صد خون اهدایی به کودکان منتقل می شود اما در جوامع با در آمد بالا بیشتر به افراد بیمار بالای 65 سال.

در کشورهای با در آمد بالا حدودا 40 نفر در هر هزار نفر در سال خون اهدا می کنند . این میزان در کشورهای در آمد متوسط حدودا 12.6 و در کشورهای با در آمد پایین حدود 4 نفر است.

بر طبق این آمار تنها 41 کشور از 150 کشور جهان می توانند از خون اهدا شده پلاسما استخراج و استفاده کنند بقیه کشورها وارد کننده پلاسما هستند.

بیماران بسیاری در جهان هستند که نیاز به انتقال خون دارند اما دسترسی به موقع به خون سالم ندارند. تامین خون سالم و کافی باید بخشی جدایی ناپذیر از سیاست های مراقبت های بهداشتی ملی در هر کشوری باشد. سازمان بهداشت جهانی توصیه می کند که تمام فعالیت های مربوط به جمع آوری خون ، تست ، پردازش ، ذخیره سازی و توزیع در سطح ملی از طریق سازمان موثر و سیاست خون ملی هماهنگ شود. این باید توسط قوانین مناسب برای ترویج اجرای یکنواخت استانداردها و ثبات در کیفیت و ایمنی ، خون و فرآورده پشتیبانی شود.

در سال 2011، 68 درصد از کشورها یک سیاست خون ملی ، در مقایسه با 60 درصد از کشور در سال 2004 . در مجموع، 62 درصد از کشورها دارای قوانین خاص است که ایمنی و کیفیت انتقال خون را تضمین می کند: از این میزان 81درصد از کشورهای با درآمد بالا،60 درصد از کشورهای با درآمد متوسط، 44 درصد از کشورهای با درآمد پایین .

اهدای خون در ایران


رئیس سازمان انتقال خون کشور، گفت: استان قم رتبه نخست تعداد اهداکنندگان خون در کشور را دارد.

دکتر علی اکبر پورفتح‎الله گفت: اهدای خون سالانه مردم قم، 32 به 1000 است که از میزان نرخ کشوری بالاتر است. 52 درصد اهداکنندگان خون به شکل مستمر، اهدای خون دارند که با احتساب تعداد اهداکنندگانی بار اولی این رقم به 84 درصد می‎رسد.

رییس سازمان انتقال خون کشور، با بیان اینکه مردم کشور سالانه 2 میلیون واحد خون اهدا می‎کنند، گفت: نسبت آنها به کل جمعیت، 27 به 1000 است که این رقم در خاورمیانه و شرقی مدیترانه نمونه است.

پورفتح‎الله میزان اهدای خون در کشورهای توسعه یافته جهان را 35 واحد به 1000نفر عنوان کرد .

اکنون حدود ۱۵۰ هزار لیتر مازاد پلاسما در ایران به کشورهای خارجی ‏صادر می شود و فاکتورهای هفت و هشت انعقادی طی این همکاری ها در خارج از کشور تولید می شوند و دوباره ‏به ایران باز ‏می گردد. خون های اهدایی ایران یکی از ‏سالم ترین خون ها در دنیاست؛ چون چهار آزمایش اجباری بر روی آنان انجام می شود.‏

رییس سازمان انتقال خون ایران می گوید: چهار آزمایش اجباری ایدز، هپاتیت های ‏B‏ و ‏C‏ و نیز سفلیس که از ‏سوی سازمان بهداشت جهانی مشخص شده اند در ایران بر روی خون های اهدایی انجام می شود.امسال میزان اچ. آی. وی (HIV) در ‏اهداکنندگان خون در ایران سه در ۱۰۰ هزار نفر بوده است.

تصویر زیر نشان دهنده کشورها بر اساس میزان خون اهدایی در سال بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی است؛

برای تصویر بزرگتر روی آن کلیک کنید

بخشنده‌ترین مردم جهان کدامند؟ , تنبل ترین مردم جهان , اقوام مایا در کدام منطقه از جهان زندگی می کنند


ویدیو : مردم جهان چه قدر خون اهدا می کنند؟