مرجانه گلچین: فکر میکردم «نفس گرم» طنز است! : او بازی متفاوتی حتی نسبت به كارنامه ...



او بازی متفاوتی حتی نسبت به كارنامه چند سال اخیر خود داشته است. به همین بهانه با مرجان گلچین، بازیگر نقش ملیحه در نفس گرم گفت‌وگو كردیم.

مجموعه تلویزیونی نفس گرم ساخته محمدمهدی عسگرپور هم‌اكنون از شبكه اول سیما با بازی مرجانه گلچین، حامد كمیلی، محمود پاك‌نیت، رویا تیموریان، سیما تیرانداز و... در حال پخش است.

 

مجموعه‌ای كه از جریان سریال‌های رایج فاصله گرفته و تلاش كرده قصه‌ای را به تصویر بكشد كه متفاوت و به دور از كلیشه‌هاست. مرجانه گلچین در نفس گرم نقش محوری این سریال را برعهده دارد.

او بازی متفاوتی حتی نسبت به كارنامه چند سال اخیر خود داشته است. به همین بهانه با مرجان گلچین، بازیگر نقش ملیحه در نفس گرم گفت‌وگو كردیم.

 

مرجانه گلچین , مرجانه گلچین دورهمی , بیوگرافی مرجانه گلچین

 

شما در نفس گرم در قالب نقشی حضور دارید كه با كارنامه چند سال اخیرتان در تلویزیون تفاوت دارد. ملیحه در این سریال سخنران مجالس مذهبی است. قطعا این شخصیت از شما فاصله زیادی داشته و حضور در آن تجربه تازه‌ای برای‌تان محسوب می‌شود.

وقتی پیشنهاد بازی در این نقش از سوی آقای عسگرپور مطرح شد، تصور كردم، ممكن است مجموعه یك كار طنز مناسبتی باشد اما در جلسه‌ای كه با كارگردان و آقای رضوی، تهیه‌كننده نفس گرم داشتم، متوجه شدم كه برخلاف كارهای قبلی‌ام در این چند سال، این مجموعه فضای كاملا معنوی دارد و شخصیت ملیحه كه ایفاگر آن هستم، زنی با روحیات مذهبی است.

 

رویارویی من با این قصه و شخصیت ملیحه برایم جذاب بود، اما از طرفی نگران بودم و دلهره داشتم. به این دلیل كه چنین نقش‌هایی حركت روی لبه تیغ است و به راحتی می‌تواند دچار شعارزدگی شود. اما در جلساتی كه با آقای عسگرپور داشتم، روی این موضوع تاكید شد كه قرار است بیشتر روی ابعاد انسانی این شخصیت متمركز شویم.

 

از این رو ملیحه در عین حال كه زنی عاشق است باید شخصیتی با ابعاد انسانی باشد كه دچار حس حسادت، بغض و... می‌شود. با توجه به همین موضوع ممكن است دچار خطا هم بشود. وقتی كه من با این وجه از كاراكتر ملیحه روبه‌رو شدم كمی استرسم از بین رفت و حس كردم دیگر جای نگرانی نیست.

 

برای رسیدن به این نقش آیا تحقیق یا مطالعه هم داشتید؟
من خیلی وقت تحقیق و مطالعه نداشتم چون بعد از صحبت‌های اولیه راهی سفری شدم ومدتی ایران نبودم. پس از بازگشت هم خیلی زود درگیر تولید كار شدیم.

 

از طرفی حضورم در این مجموعه به طوری بود كه كار با من شروع می‌شد و به پایان می‌رسید، به همین دلیل در زمان تولید هم وقتی برای تحقیق نداشتم.
اما باید هر بازیگری برای حضور در چنین نقش‌هایی تحقیق و مطالعه كند چرا كه شخصیت ملیحه در صحنه‌هایی به غیر از تسلط روی سخنرانی، قرائت قرآن می‌كرد و همچنین باید در بیان احادیث تبحر داشت. به هر حال چنین نقش‌هایی در سریال‌های تلویزیونی توسط مخاطبان دیده می‌شوند و حساسیت‌هایی را به همراه دارد.

 

مرجانه گلچین و همسرش , طلاق مرجانه گلچین , کریم آتشی و مرجانه گلچین

 

اما حضور كارگردانی مانند آقای عسگرپور در این مجموعه برایم قوت قلب بود. او شناخت درستی از این قشر جامعه دارد. از طرفی سعی كردم به داشته‌های خودم در این زمینه مراجعه كنم. قطعا من هم تاكنون در چنین مجالسی كه خانم‌ها سخنران هستند حضور پیدا كرده‌ام و آشنایی با این فضا داشتم.

 

من روزانه حدود ١٦ ساعت درگیر بازی در نفس گرم بودم و وقتی كار به پایان می‌رسید، كاملا خسته می‌شدم. از طرفی مخاطب عمدتا من را در كارهای طنز دیده كه به واسطه نقشم در آنها خیلی پرانرژی ظاهر شده‌ام. به همین دلیل همیشه توقع حضور در چنین فضایی را از من دارند.

 

در نفس گرم باید این كلیشه را می‌شكستم و به شخصیتی نزدیك می‌شدم كه بسیار صبور و آرام بود. این تغییر برای هر بازیگری سخت است. اما خوشبختانه در متن با شخصیت‌پردازی بسیار كاملی روبه‌رو بودم. این موضوع به من خیلی كمك كرد.

 

به نظر خودتان توانستید از نقش‌های قبلی خود فاصله بگیرید. فكر می‌كنم حتی آقای عسگرپور هم به عنوان كارگردان از این انتخاب راضی است و این ریسك برای او هم جواب داده است.

 

خاطرم هست روزهای اول از آقای عسگرپور درباره انتخابم برای این نقش سوال كردم كه چطور به من رسیده‌اند. او معتقد بود كه این نقش می‌تواند برای من رجعتی به دهه ٦٠ باشد كه بیشتر در ملودرام‌های اجتماعی حضور داشتم و ملیحه می‌تواند دوباره من را به آن فضا برگرداند. برای خودم هم تجربه حضور در چنین نقشی در دوران میانسالی جذاب بود.

 

فكر می‌كنم شخصیت ملیحه می‌تواند مخاطبانی كه چندین سال من را در نقش‌های طنز دیده‌اند، غافلگیر كند. همان طور كه ١٠ سال پیش برای حضور در نقش‌های طنز آنها را غافلگیر كردم. این حضور برای من شروع دوباره است.

 

مرجانه دلدار گلچین , دختر مرجانه گلچین , مرجانه گلچین در دورهمی

 

البته رضایت گرفتن از آقای عسگرپور خیلی سخت است. او همیشه با آرامش عجیبی سر صحنه حاضر می‌شد و همین موضوع باعث می‌شد كه حس كنم در فضایی قرار گرفته‌ام كه درست است. در اصل اعتمادی بین ما صورت گرفت كه كار را برای من راحت‌تر كرد. از این جهت تجربه بسیار خوبی برای من بود.

 

جا دارد از همه عوامل گروه نفس گرم از جمله تهیه‌كننده مجموعه تشكر كنم چرا كه قطعا وقتی با یك گروه بی‌حاشیه در كاری روبه‌رو می‌شویم كه تمام مدت سعی دارند فضای آرامی را فراهم كنند، این حس به بازیگر هم منتقل می‌شود و نتیجه هم رضایت‌بخش خواهد شد.

 

آقای رضوی و مدیر تولید مجموعه آقای متولی تمام تلاش خود را كردند كه عوامل به لحاظ مالی هم تامین باشند و همین موضوع باعث می‌شد كه همه با انرژی بهتری كار كنند.

 

چرا شما طی این سال‌ها از حضور در چنین نقش‌هایی فاصله گرفته بودید و ترجیحا در كارهای طنز تلویزیونی حضور پیدا می‌كردید و حتی از سینما دور شده بودید.
عمدتا در این سال‌ها خصوصا در سینما با فیلمنامه‌هایی روبه‌رو می‌شدم كه خیلی برایم جذاب نبود. من در دهه ٦٠ تجربه خوبی در فیلم‌های شب بیست و نهم و چشم‌هایم برای تو داشتم.

 

دوست داشتم همیشه زمانی به این فضا برگردم كه حرفی برای گفتن داشته باشم. تا خودم را دوباره برای حضور در فضای جدی محك بزنم. حالا فكر می‌كنم نفس گرم این شرایط را برای بازگشتم مهیا كرد.

 

نخستین باری كه در نقش ملیحه برای خانم‌ها سخنرانی كردید، چه حسی داشتید. فكر می‌كنم خیلی سخت بود.

ما ماه رمضان را در لوكیشن خانه ملیحه بودیم كه حسینیه هم در همان لوكیشن بود. یكی از سخت‌ترین روزهای كار را همان زمان تجربه كردم. روزهای اول كه قرار بود برای خانم‌ها در حسینیه سخنرانی كنم، خیلی استرس داشتم.

 

کنسرت مرجانه گلچین , همسر مرجانه گلچین , عکس های مرجانه گلچین

 

تبحر در سخنوری و تلفظ آیات و احادیث واقعا كاری سخت بود. اما كم‌كم كه جلو رفتیم از واكنش خانم‌های هنروری كه در این مجالس حضور پیدا می‌كردند، متوجه شدم كه به شخصیت ملیحه نزدیك شده‌ام. نوع برخورد آنها به گونه‌ای بود كه من را كاملا در قالب یك خانم سخنران پذیرفته و با آن ارتباط برقرار كرده بودند.

 

ما شرایط تولید سختی را به لحاظ زمانی پشت سر گذاشتیم اما حالا كه كمی از كار دور شدم واقعا دلم برای ملیحه تنگ شده است.

فكر می‌كنم نفس گرم از كلیشه‌های رایج سریال‌های ایرانی و خصوصا مناسبتی فاصله گرفته است.
بله این مجموعه نگاه جدیدی به مسائل زنان دارد. قهرمانان نفس گرم زنان هستند؛ زنانی كه با فراز و نشیب‌هایی كه در زندگی دارند قصه را رقم می‌زنند. نگاهی كه این مجموعه به زنان دارد از همان ابتدا برای من خیلی جذاب بود. از این جهت فكر می‌كنم فضای تازه‌ای در تلویزیون ایجاد كند.

 

آیا می‌خواهید حضور در چنین نقش‌هایی را ادامه دهید یا تمایل شما بیشتر به آثار طنز است.
من در این ١٠ سال حضور در كارهای طنز واكنش‌های بسیار خوبی از مخاطبان عزیز گرفتم. همین حس برای من دوست‌داشتنی و ارزشمند است.

 من برای مردم سرزمینم كار می‌كنم و نظرات آنها برایم مهم است. اما اگر با متن و كارگردانی روبه‌رو شوم كه بتوانم دوباره تجربه خوبی در فضای جدی داشته باشم، استقبال می‌كنم.

 

اخبار فرهنگی - روزنامه اعتماد،برترین ها


ویدیو : مرجانه گلچین: فکر میکردم «نفس گرم» طنز است!