مراقب گرمازدگی كودكان باشیم :   مراقب گرمازدگی كودكان باشیم   كودكان كمتر ...



 

خوب باشیم , گرمازدگی , چرا باید سایت داشته باشیم

مراقب گرمازدگی كودكان باشیم

 

كودكان كمتر از دو سال و افراد مسن در برابر گرمای هوا و كاهش آب و املاح بدن مقاومت كمتری دارند و در فصل تابستان باید آب و املاح بدن آنان تامین شود. در هوای گرم تابستان، تبخیر آب بدن افزایشمی یابد و در صورتی كه آب از دست رفته تامین نشود، بدن دچار تشنج شده و حتی خطر مرگ وجود دارد. مصرف میوه های تابستانی در فصل گرما كه بدن به مایعات و املاح معدنی بیش از سایر فصل ها نیاز دارد، نقش اساسی در ایجاد تعادل سیستم بدن انسان ایفا می كند.

 

كودكان مبتلابه نوعی اختلال پركاری تیروئید موسوم به بیماری `گریوز` تحمل گرما را ندارند و دمای هوایی كه برای عموم متعادل تلقی می شود، برای آنان گرم است.كودكان تیروئیدی، تحمل گرما را ندارند.

 

بیماری `گریوز` شایع ترین علت پركاری غده تیروئید به دلیل مشكلات ایمنی بدن است.در این بیماری، غده تیروئید از حد طبیعی بزرگ تر می شود و بیش از اندازه هورمون ترشح می كند، گاهی غده تیروئید آنچنان بزرگ می شود كه موجب اختلال در بلع كودك می شود.كودكان مبتلابه گریوز دچار كمبود وزن همراه با اشتهای فراوان می شوند.

 

تغییرات رفتاری شامل بی قراری و تمركز نداشتن، بد خوابیدن، خستگی و خواب آلودگی و افت درسی را از جمله نشانه های بروز بیماری گریوز در كودك برشمرد. گاهی والدین، كودكان مبتلابه بیماری گریوز را با علائم بیش فعالی و تمركز نداشتن نزد متخصصان می برند.

 

نكته دیگر در خصوص گرمازدگی نوزادان است.افزایش حجم ادرار در نوزادان منجر به كم آبی بدن آنها می شود.دمای محیط زندگی نوزاد در هفته های نخست تولد باید بین 26 تا 27 درجه سانتی گراد باشد؛ برای این اندازه گیری می توان دماسنج را در محل خواب نوزاد قرار داد.در فصل تابستان بهتر است نوزادان پوشش معمولی داشته باشند و استفاده از یك كلاه نازك پارچه ای توصیه می شود، اگر دمای اتاق گرم شد، می توان از وسایل خنك كننده نیز استفاده كرد اما باید دقت شود كه نوزاد نباید در مسیر جریان هوا قرار گیرد.فراموش نكنیم كه نوزادان نسبت به گرما حساس هستند.

 

اگر درجه حرارت بدن نوزاد بالارود، آب بدن وی كم خواهد شد و همین مسئله اختلال در شیر خوردن را برای نوزاد به وجود می آورد؛ افزایش حجم ادرار، بی حالی و بی قراری از علائم گرمازدگی در نوزادان است و افزایش حجم ادرار منجر به كم آبی بدن نوزاد می شود. حجم شیر و دفع ادرار نوزاد یكی از نكاتی است كه باید مورد توجه والدین قرار گیرد؛ از این رو اگر در روز 6 تا 8 پوشك را خیس كرد، مشخص می شود كه میزان دریافت شیر و دفع ادرار نوزاد مناسب است؛ اگر این میزان بیشتر شد، باید مورد بررسی قرار گیرد چرا كه این مسئله موجب كم آبی بدن نوزاد می شود.

 

قرار دادن ترومتر در زیر بغل نوزاد یكی دیگر از اقداماتی است كه می تواند به اندازه گیری درجه حرارت بدن نوزاد كمك كند؛ درجه حرارت بدن نوزاد باید 37 درجه سانتی گراد باشد و هر چقدر دمای محیط بالاباشد، دمای بدن نوزاد نیز بالامی رود. پزشكان راهكارهایی نیز برای جلوگیری از گرمازدگی و در نتیجه جلوگیری از سردردها پیشنهاد می كنند . اولین نكته مهم این است كه تا حد امكان بدن تان را خنك نگه دارید و در محیط های خنك بیشترین ساعات روز را سپری كنید.

 

سعی كنید خیلی با تحرك و به شدت كار نكنید و حتی المقدور در فضاهای سرپوشیده بمانید. آلاسكا و بستنی یخی كمتر بخورید. تا حد امكان به استخر بروید و شنا كردن را در برنامه خود قرار دهید. بیشتر از لباس های نخی آزاد با رنگ روشن استفاده كنید. وقتی در ترافیك در خیابان و پشت چراغ قرمز قرار گرفته اید تا حد امكان زیرسایه درختان توقف كنید. از مجادله و بحث كردن با مردم و اطرافیان خود پرهیز كنید چون این كار دمای بدن شما را افزایش می دهد. می توانید برای اینكه خنك تر شوید هندوانه بخورید و روی هندوانه مقدار زیادی شربت سرد و یخ دار بریزید.

 

در صورت امكان بعد از ساعت 8 شب دوش آب سرد بگیرید. همچنین اگر برایتان مقدور است مدتی از وقت خود را در اماكنی كه دستگاه تهویه و خنك كننده هوا همیشه روشن است بگذرانید.تعریق و بی حالی از علائم گرمازدگی در كودكان است بنابراین توصیه می شود كودكان بعدازظهرها بازی و فعالیت كنند.اگر كودك بر اثر گرمازدگی ضعف كرده باشد، ابتدا باید وی را در جای خنك خواباند؛ به طوری كه سر او پایین تر قرار گیرد تا خون به مغز برسد. سپس با حوله آغشته به آب سرد دمای بدنش را پایین آورد و اگر به هوش آمد مایعات خنك به او خوراند وگرنه با فوریتهای پزشكی تماس بگیرید.گرمازدگی اختلال خطرناكی است كه هنگامی كه شخص درمعرض گرمای بیش از حد قرارگیرد به او دست می دهد و در جریان آن درجه حرارت بدن بالامی رود و بدن توانایی خود را دركاهش آن از دست می دهد. نوزادان و خردسالان خیلی نسبت به گرمازدگی حساس هستند.

 

اگر نوزاد شما بیش از حد در هوای خیلی گرم قرارگیرد ممكن است دچار گرمازدگی شود بخصوص اگر آب بدن را ازدست بدهد و یا لباسهای گرمی به او پوشانده شود. سواركردن او در اتومبیل خیلی گرم و یا قراردادن او در اتومبیل پارك شده - كاری كه هرگز نباید انجام دهید - نیز او را در معرض خطر قرار می دهد. (در حقیقت از آنجایی كه درجه حرارت اتومبیل به سرعت می تواند بالارود و خیلی از دمای بیرون گرمتر شود، گرمازدگی در عرض چند دقیقه رخ می دهد).

 

نوزاد شما ممكن است در ابتدا علائم افزایش درجه حرارت را نشان دهد كه علائم خفیف تری است. ممكن است متوجه شوید كه بیش از حد تشنه یا خسته است و یا پوستش سرد و مرطوب است. اگر كودك درسنی باشد كه قادر به حرف زدن باشد ممكن است از انقباض ساق پا یا شكم شكایت داشته باشد.در این خصوص باید هرچه سریعتر درجه حرارت بدن كودك را پایین آورید. زمان اهمیت زیادی دارد – كودكی كه دچار گرمازدگی شده است ممكن است به راحتی به كما برود.ابتدا با اورژانس تماس بگیرید. سپس لباسهای كودك را از تنش خارج كنید و او را در یك محل خنك بخوابانید. (اگر خارج از منزل در زیر آفتاب قرار دارید یك محل سایه بیابید ویا او را به یك محل خنك منتقل سازید. درمدتی كه منتظر آمبولانس هستید بدن او را با اسفنج یا پارچه نرمی كه به آب سرد آغشته كرده اید ماساژ داده او را جلوی پنكه بگذارید (می توانید از یك پنكه برقی استفاده كنید و یا او را باد بزنید).

 

منبع:روزنامه رسالت


ویدیو : مراقب گرمازدگی كودكان باشیم