مذاکرات ژنو با پیشنهاد طرحی ۱۰ ساله برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران پایان یافت :



دانلود برنامه باز کردن فایل زیپ برای کامپیوتر , دانلود برنامه باز کردن فایل rar برای کامپیوتر , 4 پیشنهاد برای پر کردن دیوارهای خالی

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی نوشت که مذاکرات ۴ روزه ژنو با پیشنهاد طرحی ۱۰ ساله برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران به پایان رسید.

به گزارش فارس، روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی نوشت که مذاکرات 4 روزه ژنو با پیشنهاد طرحی 10 ساله برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران به پایان رسید.

براساس این طرح، ایران در سال آخر توافق به تدریج می‌تواند برنامه هسته‌ای خود را پیش ببرد و محدودیتها بر آن کاهش می‌یابد.

یک مقام آمریکایی که به همراه جان کروزیر خارجه و وزیر انرژی این کشور به ژنو سفر کرده است می‌گوید که واشنگتن اصرار دارد برنامه هسته‌ای ایران در یک دوره زمانی دو رقمی محدود باشد به گونه‌ای که قادر نباشد مواد لازم برای ساخت سلاح هسته‌ای را تولید کند.

مقامات ایرانی هم تاکید دارند که آنها توافقی می‌خواهند که براساس آن ایران تعداد سانتریفیوژهایش را در اسرع وقت و به صورت تدریجی افزایش دهد.

نیویورک تایمز نوشت: یکی از راههای برطرف کردن این اختلافات حصول یک توافق مرحله‌ای است. بعنوان مثال در خصوص بازه 15 ساله به توافق برسند، برای مدت 10 سال بر برنامه هسته‌ای ایران کنترل شدید خواهد بود و بعد از آن محدودیت‌ها بر برنامه هسته‌ای ایران به صورت تدریجی برداشته می‌شود.

مذاکرات ایران و آمریکا و گروه 1+5 از روز جمعه در ژنو سوئیس آغاز شد و تا امروز دوشنبه ادامه داشت.

پس از پایان مذاکرات مقامات آمریکایی و ایرانی از پیشرفت در مذاکرات خبر داده و فضای این دور از مذاکرات را سازنده ارزیابی کردند.

یک مقام ارشد آمریکایی به خبرنگاران گفت در گفت‌وگوهای صورت‌گرفته، پیشرفت‌هایی حاصل شده است.

این مقام آمریکایی که اشاره‌ای به نامش نشده به رغم این با اشاره به وجود موضوعات بسیار دشوار در گفت‌وگوهای هسته‌ای می‌گوید هنوز راه درازی برای رسیدن به توافق باقی است.

وی همچنین از دیدار دوباره مدیران سیاسی ایران و آمریکا در دوشنبه هفته آینده خبر داده است. این مقام آمریکایی گفته توافق هسته‌ای احتمالی باید ایران را دست‌کم به مدت 10 سال در فاصله یک ساله با بمب نگاه دارد.

وزیر خارجه ایران نیز پس از رایزنی‌های چهار روزه در ژنو گفت: تا حدودی پیشرفت در برخی مباحث صورت گرفت، اما هنوز راه زیادی برای رسیدن به توافق نهایی در پیش داریم و تا وقتی در مورد همه مسائل توافق صورت نگیرد در هیچ موضوعی توافق نشده است.

 

اخبار سیاست خارجی - فارس


ویدیو : مذاکرات ژنو با پیشنهاد طرحی ۱۰ ساله برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران پایان یافت