مذاکراتی که در طبقه 13 نتیجه داد : با به نتیجه رسیدن مذاکرات در طبقه 13 هتل ...


با به نتیجه رسیدن مذاکرات در طبقه 13 هتل لاله،‌ «نوروز باستانی» از این به بعد 12 میزبان خواهد داشت. خبرگزاری ایسنا: با به نتیجه رسیدن مذاکرات در طبقه 13 هتل لاله،‌ «نوروز باستانی» از این به بعد 12 میزبان خواهد داشت.

طبقه 13 هتل «لاله» در تهران از پنج روز گذشته میزبان نمایندگان و سفرای کشورهای عضو پرونده‌ی چند ملیتی نوروز بود تا با تفاهم رسیدن بر سر چگونگی تهیه‌ی پرونده‌ی جدید و به دست آوردن راهکارهای مختلف، از این به بعد نوروز به جای هفت کشور، میزبان 12 کشور دارای فرهنگ و تمدن کهن باشد.

پس از به نتیجه رسیدن رایزنی در این زمینه در‌ شب گذشته (جمعه 15 اسفند) محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به نتیجه رسیدن در این پرونده را به عنوان بزرگترین پرونده‌ی میراث ناملموس از نظر تعداد کشورهای عضو قابل تقدیر دانست و افزود: افزایش کشورهای عضو این پرونده‌ی چند ملیتی از این جهت اهمیت دارد که نوروز صلح و پایداری در جهان را به ارمغان می‌آورد که باید به آن اهمیت داد.

او برگزاری این اجلاس در تهران با حضور 12 عضو پرونده را در تاریخ همیشه ماندگار دانست و با اشاره به کشور عراق به عنوان عضو جدید این پرونده، گفت: متاسفانه شنیدیم که امروز باز هم گروه خشونت‌طلب داعش به یک سایت باستانی دیگر این کشور سایت «نمرود» حمله و آسیب‌های زیادی به آن وارد کرده است، امیدواریم با این گونه همکاری‌ها، قدم‌های خوبی برای نجات میراث فرهنگی ملموس و ناملموس برداریم.

مسئول تدوین پرونده‌های ثبت جهانی ادامه داد: کشورهای حوزه‌ی نوروز به جز این بحث، مشترکات فرهنگی زیادی دارند که با به نتیجه رسیدن این بحث و با توجه به این ظرفیت‌ها، ایران آمادگی خود را برای ادامه‌ی همکاری برای تهیه‌ی پرونده‌های مشترک دیگر که در اولویت یونسکو هستند، اعلام می‌کند.

طالبیان تاکید کرد: در پرونده‌های میراث ملموس و ناملموس، کریدورهای مهم تاریخی و فرهنگی زیادی وجود دارد که اگر همه‌ی کشورها آمادگی داشته باشند، ما نیز اعلام آمادگی می‌کنیم چون هر چه قدر کار مشترک در این زمینه انجام دهیم، آن برای صلح جهانی موثرتر است.

او سپس نمایندگان و سفرای 12 کشور عضو را به دیدن سایت‌های و جاذبه‌های تاریخی ایران دعوت کرد.

در ادامه‌ی این اجلاس، نمایندگان یا سفرای کشورهای عضو پرونده‌ی چند ملیتی نوروز؛ ایران، عراق،‌ پاکستان، قزاقستان،‌ تاجیکستان،‌ ترکیه، ترکمنستان و ازبکستان پرونده‌ی جدید نوروز را امضا کردند.

با امضای محمود الملا خلف، نماینده دائم عراق در یونسکو، او در سخنانی اظهار کرد: نوروز جشنی است که همه کشورها را کنار هم جمع می‌کند و باعث خوشحالی مردم در دنیا می‌شود، هرچند در بخشی از این دنیا داعش در حال تخریب بناهای تاریخی عراق است، اما می‌دانیم که با این اقدام تمدن‌ها از بین نمی‌روند.

وی افزود: آرزو می‌کنم تروریسم از بین برود و روزی نابودی داعش را جشن بگیریم. برای همه‌ی کشورها آرزوی خوشبختی می‌کنم، همچنین از موزه‌داران ایرانی برای نشان دادن اتحاد خود با موزه‌داران کشور عراق تشکر می‌کنم.

همچنین نصرالدین میرزا مشهود احمد، نماینده وزارت فرهنگ پاکستان نیز با امضای سند چند ملیتی نوروز، با ابراز خوشحالی از اینکه دوازده کشور عضو توانستند دور یک میز بنشینند، گفت: باید اختلافات سیاسی را کنار بگذاریم و از ابزارهای فرهنگی استفاده کنیم و از اینکه از امروز من نیز جزو تاریخ نوروز هستم، خوشحالم.

او همچنین در ادامه تاکید کرد: می‌توانیم مانند پرونده نوروز در پرونده‌های «چوگان» و «آیین باران خواهی» با یکدیگر همکاری کنیم و پرونده‌های مشترکی را به ثبت برسانیم.

به گزارش ایسنا،‌ در جلسه‌ی نهایی تدوین پرونده‌ی جهانی ثبت نوروز با عضویت 12 کشور، حضور بزرگانی از حوزه‌ی میراث ناملموس کشور مانند محمد میرشکرائی چشمگیر بود.

این پرونده‌ی چند ملیتی و مشترک، که شب گذشته (15 اسفند) به امضای 8 کشور رسید و قرار است دیگر نمایندگانی که حق امضا دارند تا قبل از پایان ماه مارس ( تا 30 اسفند 1393) نیز سند چند ملیتی «نوروز» را امضا کرده و پرونده به مقر یونسکو در پاریس با هدف بررسی و ثبت در فهرست میراث جهانی ناملموس فرستاده شود.

 مجمع عمومی سازمان ملل متحد سه شنبه چهارم اسفند ۱۳۸۸ برابر با ۲۳ فوریه ۲۰۱۰ با تصویب قطعنامه‌ای، روز ۲۱ مارس برابر با ۱ فروردین را در چارچوب مادهٔ ۴۹ و تحت عنوان فرهنگ صلح به عنوان روز جهانی نوروز به تصویب رسانده و در تقویم خود جای داد، در این اقدام که برای نخستین‌بار در تاریخ این سازمان صورت گرفت، نوروز ایرانی به‌عنوان یک مناسبت بین‌المللی به رسمیت شناخته شده است.

در این پرونده نام کشورهای آذربایجان، ترکیه،‌ پاکستان‌، هند‌، ازبکستان و قرقیزستان قرار گرفته است و با امضای سند جدید، شرایط عضویت پنج کشور دیگر‌ شامل عراق‌، قزاقستان،‌ تاجیکستان‌، ترکمنستان‌ و افغانستان تامین و نام این کشورها نیز به پرونده‌ی چند ملیتی نوروز اضافه شد.


ویدیو : مذاکراتی که در طبقه 13 نتیجه داد