مدیریت 4 ساله مشائی قابل دفاع است : نجفی گفت: برخی از آنها اگر رویشان می شد ...


نجفی گفت: برخی از آنها اگر رویشان می شد می گفتند در این سی سال هیچ کار انجام نشده است اما باید گفت که عملکرد مجموعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی در چهارسالی که آقای مشایی رئیس این سازمان بود قابل دفاع است. بعد از آن مدتی این سازمان به جایی رسید که لطمات زیادی به آن وارد شد. خبرگزاری مهر: محمدعلی نجفی رئیس سازمان میراث فرهنگی در نشست معاون رئیس جمهور با اعضای پژوهشگاه میراث فرهنگی که پیش از ظهر شنبه در سالن اجتماعات موزه ملی ایران برگزار شد گفت: برخی از دوستان اعلام کردند که هشت سال گذشته سازمان میراث فرهنگی تخصصی کار نکرده است.

 برخی از آنها اگر رویشان می شد می گفتند در این سی سال هیچ کار انجام نشده است اما باید گفت که  عملکرد مجموعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی در چهارسالی که آقای مشایی رئیس این سازمان بود قابل دفاع است. بعد از آن مدتی این سازمان به جایی رسید که لطمات زیادی به آن وارد شد.

 من با آقای مشایی 30 ثانیه هم ملاقات نکردم. در دفاع از وی صحبت نمی کنم تا فردا تیتر همه روزنامه ها شوم اما این طور هم نبود که در هشت سال اخیر هر کاری شده مخرب بوده باشد البته که این سازمان لطمات زیادی دیده است. ما باید تلاش کنیم که کمی بهتر از آن چهار سال باشیم.

محمدعلی نجفی ادامه داد: برخی از دوستان از صحبت من درباره این که سازمان میراث فرهنگی از افراد با سواد کمی برخوردار است ناراحت شده اند ولی باید گفت سازمانی که اساس کار آن تخصصی است الان دارای بیش از 60 درصد نیروی دیپلمه است. در بخش گردشگری نیز هتل های ایران کارکنان کم سوادی دارد این در حالی است که کارکنان هتلها در دنیا جزء متخصصان هستند.

نجفی ادامه داد: آزاد کردن اطلاعات و دسترسی به آنها جزء مواردی است که باید پژوهشگران به آن توجه کنند. گزارشهای مختلفی داخل و بیرون سازمان به دست می رسد که حاکی از دسترسی غیرممکن و یا سخت به کارهای علمی پژوهشی پژوهشگاه است.

من نسبت به این موضوع انتقاد دارم چرا که بدترین بخل، بخل علمی و پژوهشی است باید فضا باز شود تا هم خودمان از هوای بهتری استفاده کنیم و هم دیگران از رایحه دل انگیز کارهای پژوهشی استفاده کنند بنابراین نباید کار پژوهشی در سازمان منحصر به پژوهشگاه تلقی شود.

وی ادامه داد: من تصور می کردم رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی زمانی که بازنشسته شد به عنوان هیات علمی فعالیت می کرد در حالی که این طور نبود. ما مانند آقای گلشن در سازمان میراث فرهنگی کم نداریم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی ادامه داد: در پژوهشگاه میراث فرهنگی برخی از گروهها به پژوهشکده نیاز دارند که باید مجوز آن از وزارت علوم و تحقیقات گرفته شود.

وی همچنین به بودجه سازمان میراث فرهنگی در سال 93 اشاره کرد و گفت: بودجه سال 93 این سازمان علی رغم این که دست دولت بسته بود خوب بوده است و دولت به سازمان کمک کرد. امیدواریم بتوانیم بخش زیادی از مشکلات را در سال 93 حل کنیم چراکه در سال جاری همه آنچه که انجام می دهیم ماحصل تصمیماتی است که از قبل گرفته شده است و دستمان را بسته است حتی برای اجاره یک ساختمان با مشکل مقررات مالی مواجه هستیم.

نجفی ادامه داد: پژوهشگران از نیازهای واقعی سازمان ها باخبر نیستند. آنها به سبب اطلاعات و تجربه ای که دارند موضوع پژوهش را انتخاب و روی آن کار می کنند. زمانی که به نتیجه می رسند با بی رغبتی بخش های اجرایی سازمانها رو به رو می شوند به نظرم در حوزه گردشگری باید به مسائل فرهنگی در باب گردشگری و یا جامع شناختی توجه کرد و اینکه اصولا نگاه مردم به گردشگری چیست. همچنین استفاده از توان بخش خصوصی و مردم برای شناسایی و معرفی میراث فرهنگی انجام نشده است تا میراث کشور از غربت نجات پیدا کند.

امضاء توافق بین پژوهشگاه میراث فرهنگی و دانشگاه آزاد

در ادامه این مراسم جلیل گلشن رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی گفت: تفاهم نامه ای با دانشگاه آزاد امضا کرده ایم که هنوز قطعی نشده اما پیشنهاد شد که هفت نفر از همکاران پژوهشگاه برای تحصیل در دوره دکترا به مراکز آموزشی معرفی شوند. همچنین برای ادامه تحصیل با کشورهای خارجی نیز صحبت هایی شده و آنها برای سالهای آینده قول هایی به ما داده اند.

وی گفت: همکاران پژوهشگاه عضو هیات علمی هستند اما از فرصت های مطالعاتی استفاده نکرده اند. برای این کار هم اقداماتی در حال انجام است و افرادی برای تشکیل هیات امنا به وزیر علوم پیشنهاد شده اند.


ویدیو : مدیریت 4 ساله مشائی قابل دفاع است