مخالفت پزشکی‌ قانونی با قصاص چشم : مردی که به دلیل سوء‌ظن به دوست خود روی او ...


مردی که به دلیل سوء‌ظن به دوست خود روی او اسید پاشیده بود به دلیل نبود امکان اجرای حکم قصاص چشم، به پرداخت دیه محکوم شد.  روزنامه شرق: مردی که به دلیل سوء‌ظن به دوست خود روی او اسید پاشیده بود به دلیل نبود امکان اجرای حکم قصاص چشم، به پرداخت دیه محکوم شد.

این پرونده از چهار سال قبل با انتقال مردی زخمی به یکی از بیمارستان‌های تهران گشوده شد. مجروح که حمید نام دارد هدف اسیدپاشی قرار گرفته و صورتش به شدت آسیب دیده بود. پزشکان تلاش زیادی برای مداوای این مرد به خرج دادند اما حمید به دلیل شدت جراحت از ناحیه چشم راست به صورت کامل نابینا شد و 90 درصد بینایی چشم چپ خود را نیز از دست داد.

 این مرد بعد از انجام اقدامات پزشکی و هنگامی که توانایی حرف زدن را به‌دست ‌آورد به ماموران گفت:«یکی از دوستانم به نام حسن رویم اسید پاشید. ما با هم رابطه خوبی داشتیم. او روز حادثه از من خواست همراهش جایی بروم، قبول کردم و سوار بر خودرو او به نقطه‌ای در حاشیه شهر رفتیم. او ناگهان رویم اسید پاشید و فرار کرد. من اصلا دلیل این کار او را نمی‌دانم.»ماموران در ادامه متهم را بازداشت کردند.

 مرد میانسال وقتی تحت بازجویی قرار گرفت به اسیدپاشی اقرار کرد و گفت:«من و همسرم 31 سال قبل با هم ازدواج کردیم و اوایل زندگی خوبی داشتیم اما به تدریج اختلافات‌مان شروع شد و بعد از مدت‌ها کشمکش بالاخره همسرم یک سال قبل از من طلاق گرفت. در تمام این مدت حمید به‌عنوان دوست خانوادگی مرتب به خانه ما رفت‌وآمد داشت و من بعد از طلاق متوجه شدم تمام اختلافاتی که با همسرم داشتم به‌خاطر حمید است و او زندگی‌ام را نابود کرده است برای همین هم از وی انتقام گرفتم.»

کارآگاهان بعد از شنیدن اعترافات متهم برای پی‌بردن به اصل ماجرا به تحقیق از همسر او پرداختند. این زن گفت:«حمید هیچ دخالتی در زندگی ما نداشت و شوهرم بی‌دلیل او را مقصر می‌داند. حسن مردی شکاک بود که خیال می‌کرد همه در حال توطئه‌چینی علیه وی هستند، به همین‌‌دلیل، همیشه با اطرافیانش مشکل داشت و همین رفتارهای او باعث شد دیگر نتوانم زندگی مشترک را تحمل کنم و از وی طلاق بگیرم.»

پرونده بعد از اتمام تحقیقات مقدماتی در اختیار قضات شعبه 79 دادگاه کیفری استان تهران قرار گرفت. حمید در جلسه دادگاه با بیان اینکه بی‌دلیل قربانی انتقام‌جویی دوستش شده است گفت برای متهم درخواست قصاص دارد. سپس حسن به دفاع از خودش پرداخت. او اظهاراتش را در مراحل قبلی تکرار کرد و گفت:«حمید زنم را برای طلاق‌گرفتن از من تحریک کرد و باعث شد زندگی‌ام از هم بپاشد، برای همین رویش اسید ریختم.»


هیات قضات از آنجا که به نظر می‌رسید رفتارهای متهم نامتعارف است وی را برای بررسی سلامت روانی به پزشکی‌قانونی معرفی کردند. متخصصان این سازمان بعد از گفت‌وگو با حسن اعلام کردند این مرد از روان‌پریشی رنج می‌‌برد اما اختیار اعمال خودش را دارد و بیماریش به حدی نیست که مسوولیت کیفری نداشته باشد.

در همین حال قضات از پزشکی‌قانونی درباره امکان اجرای حکم قصاص چشم استعلام گرفتند که این سازمان نیز اعلام کرد امکان اجرای این حکم به‌دلیل خطر جانی برای متهم، وجود ندارد و ممکن است به وی آسیبی بیشتر از میزان تعیین شده، وارد شود. درنهایت محمدرضا محمدی کشکولی-رییس شعبه 79 دادگاه کیفری استان تهران- و چهار مستشارش وارد شور شدند و ضمن گناهکار دانستن متهم، وی را به پرداخت دیه محکوم کردند.


ویدیو : مخالفت پزشکی‌ قانونی با قصاص چشم