مخالفت سناتورهای دموکرات با رأی‌گیری درباره طرح جدید علیه ایران : واکنش سناتورهای ...



تحریم های جدید آمریکا علیه ایران , کتاب های جدید درباره تاریخ ایران , سخنان باراک اوباما درباره لغو تحریم ها علیه ایران

واکنش سناتورهای دموکرات به عجله جمهوری‌خواهان در تصویب طرح جدید علیه ایران، ارائه یک طرح تازه درباره ایران از سوی چند سناتور دموکرات و انتقاد یک سناتور جمهوری‌خواه از سیاست‌های دولت آمریکا در قبال ایران، از جمله مهم‌ترین موضوعات امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

به گزارش «تابناک»، واکنش ایران به اظهارات اخیر نخست‌وزیر رژیم اسرائیل، موضوعی است که مورد توجه شماری از مطبوعات و رسانه‌ها، از جمله «تایمز اقتصادی» هند قرار گرفته است.

این روزنامه می‌نویسد، حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، اظهارات اخیر نتانیاهو درباره توافق احتمالی هسته‌ای را رد کرده و گفته، کشورش آماده نشان دادن شفافیت بیشتر در موضوع برنامه هسته‌ای است. با این حال، روحانی تأکید کرده، ایران هرگز توافقی را نخواهد پذیرفت که در آن، حق مسلمش مبنی بر پیشرفت علمی و فن‌آوری در حوزه هسته‌ای نادیده گرفته شود. وی افزوده: «ما در پی توافقی هستیم که به ایران، منطقه و جهان کمک کند».
 
در همین حال، نتانیاهو در هنگام بازگشت به سرزمین‌های اشغالی، از اقدام خود در ارائه سخنرانی در کنگره آمریکا دفاع کرده است. به نوشته «تایمز اسرائیل»، نتانیاهو هنگام بازگشت، به انتقادات باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا از سخنرانی‌اش واکنش نشان داده و گفته این سخنرانی با «بازتاب فراوان» مواجه شد.

وی همچنین در پاسخ به این انتقاد که در سخنرانی اخیرش، هیچ گزینه بدیلی در مقابل ایران ارائه نشده، اظهار داشته، در درجه اول باید با محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران، زمان لازم برای دستیابی این کشور به سلاح هسته‌ای بیشتر شود؛ افزون بر این، تا زمانی که ایران به «حمایت از تروریسم» ادامه می‌دهد، محدودیت‌های وضع شده باید بر این کشور ‌پابرجای بماند.

با ‌وجود این، به نظر می‌رسد، این سخنرانی دست‌کم میان دموکرات‌های آمریکایی با واکنش بسیار منفی مواجه شده است. به نوشته «نیویورک تایمز»، آن دسته از نمایندگان دموکرات کنگره آمریکا که از طرح ارائه شده مبنی بر ضرورت تصویب توافق نهایی ایران در کنگره حمایت می‌کنند، خواستار توقف بررسی این طرح تا پس از ضرب‌الاجل تعیین شده برای دستیابی ایران و گروه ۱+ ۵ به توافق شده‌اند.

دموکرات‌ها که از تلاش جمهوری‌خواهان برای سرعت بخشیدن به تصویب این طرح عصبانی هستند، اعلام کرده‌اند تا پس از ‌۲۴ مارس به طرح مذکور رأی نخواهند داد. این تصمیم از سوی رابرت منندز و هشت سناتور دموکرات دیگر و همچنین یک سناتور مستقل اتخاذ شده است.

از سوی دیگر، یکی از سناتورهای جمهوری‌خواه، طرح جایگزینی را در مقابل طرح جمهوری‌خواهان درباره ایران ارائه کرده است. به نوشته «هافینگتون پست»، بارابارا باکسر به همراه شش تن دیگر از سناتورهای دموکرات طرحی ارائه کرده‌اند که بر اساس آن، به کنگره قدرت نظارت مشخصی در دوره پس از امضای توافق نهایی با ایران داده می‌شود؛ بنابراین، کاخ سفید ملزم خواهد شد هر سه ماه یک بار ضمن ارائه گزارشی به کنگره، روند پایبندی ایران به تعهدات هسته‌ای خود را نشان دهد. این طرح همچنین دست نمایندگان کنگره را برای اعاده تحریم‌ها علیه ایران در صورت نقش مفاد توافق از سوی این کشور باز‌تر می‌کند.

در ‌‌نهایت‌ در میان دیگر مطالب، سایت شبکه خبری «نیوز مکس» اظهارات یکی از سناتورهای جمهوری‌خواه را بازتاب داده که به انتقاد از سیاست دولت آمریکا در قبال ایران پرداخته است.

به نوشته این سایت، لیندسی گراهام گفته، جان کری، وزیر خارجه آمریکا درک نمی‌کند که کشورهای خاورمیانه در موضوع توافق هسته‌ای با ایران، به ایالات متحده اطمینان ندارند. وی گفته با اینکه از جزئیات توافق اطلاعی ندارد، ‌کاملاً مشخص است ‌چه کسانی این توافق را قبول ندارد. گراهام اظهار داشته، پاسخ رژیم اسرائیل به این توافق، «نه» و پاسخ کشورهای عربی، «به هیچ وجه» است.


 اخبار سیاست  خارجی  - تابناک 
 


ویدیو : مخالفت سناتورهای دموکرات با رأی‌گیری درباره طرح جدید علیه ایران