مخاطبین روحانی از احمدی نژاد بیشترند! : رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ...


رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی پیش بینی کرد که روحانی در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل به نسبت احمدی​نژاد مخاطبین بیشتری را جلب کند. خبرآنلاین: رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی پیش بینی کرد که روحانی در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل به نسبت احمدی​نژاد مخاطبین بیشتری را جلب کند.

 ساعاتی پس از سفر رئیس جمهور به آمریکا، علاء​الدین بروجردی از دستاوردهایی که از سفر وی به نیویورک انتظار می​رود سخن گفت و از تفاوت​های سفر روحانی با رئیس جمهور پیشین مطالبی را نقل کرد. مشروح گفت و گوی کوتاه خبرآنلاین با او را در ادامه بخوانید:

امروز آقای روحانی در فاصله کوتاهی پس از رئیس جمهور شدنشان عازم نیویورک شدند تا در اجلاس سازمان ملل سخنرانی کنند. نظر شما درباره این سفر چیست و چه نکاتی باید از سوی رئیس جمهور در این سخنرانی عنوان شود؟

تریبون سازمان ملل مهمترین جایگاه اطلاع رسانی برای جمهوری اسلامی ایران در سراسر جهان و بهترین فرصت برای دیدار با سران کشورهاست. از یکسو مواضع ایران و ارزش های انقلاب و دفاع از ملت ما از تریبون سازمان ملل تبیین می شود و از سوی دیگر روابط  دو جانبه با کشورها و حل معضلات فی مابین و برداشتن گام های جدید در این زمینه، فرصت مغتنم و خوبی برای رئیس جمهور و وزیر خارجه در این سفر است. بویژه آنکه سفر وزیر خارجه طولانی تر نیز هست و آقای ظریف می تواند استفاده حداکثری از این زمان برای تامین منافع جمهوری اسلامی ایران داشته باشد.

با توجه به جدید بودن دولت و نگاه​های جدید به ایران، باید از این فضا حداکثر استفاده صورت بگیرد که بتوانیم بسیاری از تصاویری که به ناحق در اذهان کشورها ایجاد شده را تغییر دهیم و صفحه جدیدی را در زمینه روابطمان با دیگر کشورها بگشاییم. بویژه با کشورهای غربی و اروپایی که علی الاصول نباید مشکلی در روابطمان با آنها داشته باشیم و بیشترین مشکل از سوی آمریکا در اعمال فشار بر این کشورها است.

طی روزهای گذشته اخبار و تحلیل​های زیادی درباره دیدار احتمالی روسای جمهور ایران و آمریکا در فضای سیاسی و رسانه​ای کشور مطرح شده است. چقدر چنین دیداری ولو برنامه ریزی نشده، محتمل می دانید؟

همانطور که گفتید دیدار مشخصی میان آقایان روحانی و اوباما برنامه ریزی نشده است. فکر نمی کنم که با توجه به مواضع خصمانه آمریکا در قبال ایران، دیدار غیر هدفدار و بدون برنامه میان روسای جمهور دو کشور تاثیری داشته باشد. مدبرانه هم نیست که ما هزینه این کار را بدون سود آن دریافت کنیم. بنابراین باید محتاطانه عمل کرد. چرا که زیاده خواهی آمریکا حد یقفی ندارد و روحیه دولتمردان آمریکا اساسا اینگونه است.

به نظر من در این زمینه گام اول را آمریکا باید بردارد و آن تغیر سیاست خصمانه علیه جمهوری اسلامی و تعدیل سیاست اعمال فشار و تحریم هاست. این انتظار افکار عمومی کشور ما است.  سیاست کلی ما هم داشتن رابطه خوب با همه کشورهاست. ما اگر با آمریکا دچار مشکل هستیم به دلیل سیاست​های خود آمریکایی​هاست. ما با ملت آمریکا مشکلی نداریم و به همین دلیل هم خیلی از بخش​های غیر دولتی ما در زمینه های هنری و فیلم سازی و ... مراوداتی با آمریکا دارند.

به کارگیری واژه «نرمش قهرمانانه» از سوی مقام معظم رهبری، گمانه زنی​ها پیرامون برقراری رابطه میان ایران و آمریکا را تقویت کرده است. نظر شما در این خصوص چیست؟


یک تعبیر دیگری هم از این کلام هست و آن مفهوم «المومن کیض» است. یعنی مومن هوشیار و زرنگ است و از یک طرف فریب نمی خورد و از طرف دیگر از فرصت ها در جهت حفظ منافع خود استغفاده می کند. این «کیاضت» همان «نرمش قهرمانانه» است که ضمن حفظ اصول و مواضعمان باید به گونه​ای عمل کنیم که سود ما به حداکثر و ضرر دشمن به حداقل برسد.

دیدار احتمالی روسای جمهور ایران و آمریکا چه منافعی برای ما می تواند داشته باشد؟

همانطور که گفتم اگر چنین دیداری بدون هدف و مقدمه باشد سودی ندارد. بدون اینکه شاهد تغییر در سیاست های آمریکایی ها باشیم این دیدار یک گام مهم در جهت منافع ملی ما نخواهد بود. باید منتظر باشیم که آمریکا سیاست دشمنی با ملت ما را تغییر دهد. در این صورت این دیدار فرعی خواهد بود بر این اصل که روابط خصمانه آمریکا با ایران مرتفع شود.

اگرچه مصاحبه اخیر آقای روحانی با NBC با استقبال بسیاری از سران غربی مواجه شد اما باز هم نتانیاهو موضعی خصمانه علیه ایران اتخاذ کرد. سال گذشته او پس از سخنرانی رئیس جمهور ما تصویر بمبی را به حاضران نشان داد و سعی کرد آنها را تحت تاثیر قرار دهد. به نظرتان امسال باز هم می تواند چنین تاثیر گذاری​ای داشته باشد؟


هیچ شکی در دشمنی رژیم صهیونیستی با ایران و امت اسلامی وجود ندارد. این طبیعت صهیونیست هاست. نقش آنها در کشتار مسلمانان در سوریه و لبنان و اختلاف افکنی اشان در راستای همان استراتژی صهیونیست ها صورت می گیرد. مواضع آنها در قبل دولت و رئیس​جمهور ما خصمانه است. آنها علاقمند نیستند که رابطه ما با غرب خوب باشد. به همین دلیل از هر ابزاری برای تاثیر گذاری بر دیگر کشورها استفاده می کنند.

در تحلیل​های مختلف نیز آمده است که اسرائیل و برخی دولت​های منطقه از عدم رابطه ما با آمریکا بیشترین سود را می​برند. شما هم این موضوع را تایید می کنید؟

بله. علاوه بر رژیم صهیونیستی برخی کشورهای منطقه  نیزعلاقمند هستند که همیشه یک بحران در رابطه ایران و آمریکا وجود داشته باشد. از همین رو هر گاه نشانه تغییری در روابط ما و امریکا بییندد نگران می​شوند.

چین و روسیه هم از فقدان روابط ایران و آمریکا سود می​برند؟


نه اینها جزء کشورهای دوست جمهوری اسلامی ایران هستند. کشورهایی که خواهان رابطه میان ما و آمریکا نیستند، فکر می کنند که در صورت برقراری چنین رابطه​ای، آمریکا دیگر توجهی به آنها نخواهد داشت. منظورم کشورهای تحت امر آمریکا در منطقه است.

مثلا عربستان و ترکیه؟

نمی​خواهم اسامی کشورها را بگویم. چیزی که به ذهن شما می​رسد، به ذهن مخاطب شما هم می​رسد!

به نظرتان چه تفاوتی میان سفر آقای روحانی به آمریکا با سفرهای پیشین آقای احمدی​نژاد وجود دارد؟


در حال حاضر فضا در خیلی کشورها تغییر کرده و برخوردهای آنها نیز متناسب با آن فضا تغییر می کند. درخواست دیدار روسای جمهور و وزرای خارجه فرانسه و انگلیس با رئیس جمهور و وزیر خارجه ما نشان دهنده تغییر بینش و رفتار آنها در قبال ایران است. از این رو پیش بینی می ​شود که رئیس​جمهور جدید ما مخاطبین بیشتری را به خود جلب کند.

پس پیش بینی می کنید که این بار سران کشورهای غربی صندلی های خود را حین سخنرانی رئیس جمهور ما ترک نکنند؟


اگر صهیونیست ها را استثنا کنیم، به نظرم این یک آزمون برای سران کشورهای غربی بویژه آمریکا است که صداقتشان را به نمایش بگذارند. وگر نه نشان می دهند که آنچه گفته اند خلاف واقع بوده و توجهی به رویکردهای مسالمت جویانه ایران ندارند.


ویدیو : مخاطبین روحانی از احمدی نژاد بیشترند!