محسن تركی: قضاوتم مورد تایید ناظران قرار گرفت :       محسن ترکی از عملکردش ...



 

 

در خاورمیانه چه فیلم های ایرانی مورد توجه قرار گرفت , رونالدو مورد تمسخر قرار گرفت  , دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم

 

محسن ترکی از عملکردش در قضاوت دیدار تیم‌های ژاپن و سوریه راضی است و معتقد است واکنش‌های ناظران و حتی تماشاگران سوری نشان می دهد که او در تصمیماتش اشتباه نکرده است.

در حالی که طبق تصمیم کمیته داوران کنفدراسیون فوتبال آسیا قرار بود ایران در جام ملت‌های آسیا داور وسط نداشته باشد، با مصدومیت داور عربستانی قضاوت به ترکی رسید. این داور ایرانی بازی تیم‌های ژاپن و سوریه را سوت زد که اتفاقا از دیدارهای جنجالی و پرحرف و حدیث این دوره از رقابت‌ها بود.

با توجه به قوانین، تمام اعضای تیم‌های داوری در حین برگزاری رقابت‌ها از مصاحبه کردن منع شده اند و به همین دلیل محسن ترکی احتیاط را چاشنی صحبت‌هایش کرده بود.

متن گفت و گو  با محسن ترکی در ادامه آمده است.

* چطور شد که قضاوت به شما رسید؟

ـ طبق آنچه که پیش از این اعلام شده بود، قرار نبود من از اول قضاوت کنم. نام من و سه داور دیگر به عنوان داور چهارم اعلام شده بود و طبق چیزی که پیش از این به ما ابلاغ شده بود قرار بود من، علیرضا فغانی، بلوچی از قطر و کوالنکو از مالزی تنها داور چهارم این دوره از رقابت‌ها باشیم اما آقای الغمدی متاسفانه مصدوم شدو..

* متاسفانه یا خوشبختانه!؟

ـ نه واقعا متاسف شدم که این داور مصدوم شد و شرایط قضاوت کردن را نداشت و باعث شد که بازی ژاپن و سوریه را من سوت بزنم در حالی که من اصلا جزو تیم داوری آن‌ها نبودم و تیم داوری آن‌ها شامل الغمدی از عربستان و کامرانی فر و سخندان کمک‌داوران کشورمان بود.

* خودتان از قضاوت‌تان راضی بودید؟

ـ بله صددرصد. تصاویر تلویزیونی هم صحت تصمیم‌های من را تایید کرد.

* در مورد صحنه‌های مشکوکی که در بازی تیم‌های ژاپن و سوریه به وجود آمد اظهار نظرهای متفاوتی صورت گرفت. نظر شما چیست؟

ـ من حق اظهار نظر ندارم و تیم‌های داوری از مصاحبه کردن با رسانه‌ها منع شده‌اند اما در مورد صحنه‌های مشکوک باید بگویم به نظر من قضاوتم درست بود. در صحنه‌ای که برای سوریه پنالتی اعلام کردم، آقای کامرانی فر پرچمش را بالا برد، اما من دیدم که توپ با touch (تماس) با مدافع ژاپن به مهاجم سوریه رسید و به همین دلیل پرچم آقای کامرانی فر را قبول نکردم و نقطه‌ی پنالتی را نشان دادم. با توجه به اینکه دروازه‌بان ژاپن موقعیت صددرصد گل سوریه را گرفته بود، به او کارت قرمز نشان دادم.

* صحنه پنالتی ژاپن چطور؟

ـ در مورد این صحنه هیچ شک و تردیدی وجود نداشت چرا که مدافع سوریه از پشت مرتکب خطا شد و خطای آشکاری انجام داد. پس از اینکه این صحنه توسط ناظران و کمیته داوران بررسی شد همه با تایید تصمیم من، پنالتی را تایید کردند.

* شما در این بازی دو بار از کارت قرمز خود استفاده کردید. درباره این صحنه‌ها هم توضیح می‌دهید.

ـ دروازه‌بان ژاپن که موقعیت مسلم گلزنی را گرفت و باید اخراج می‌شد. مدافع سوری هم یک بار به علت اعتراض کارت زرد گرفته بود و در دقایق پایانی بازی هم هنگام ضربه آزاد ژاپن فاصله قانونی را رعایت نکرد و با گرفتن کارت زرد دوم اخراج شد.

* برخی کارشناسان معتقدند شما باید با تیم داوری خود هماهنگ بوده و تصمیم کامرانی‌فر را رد نمی‌کردید.

ـ نه، من اصلا با این موضوع موافق نیستم. کامرانی فر کارش را به خوبی انجام داد چرا که در لحظه‌ای که توپ برای مهاجم سوریه ارسال شد این بازیکن در موقعیت آفساید قرار داشت و کامرانی فر به درستی پرچمش را بالا برد. وظیفه‌ی کمک داور این است که هنگام ضربه تشخیص دهد بازیکن در موقعیت آفساید بوده یا خیر که کامرانی فر وظیفه‌اش را به خوبی انجام داد، اما من دیدم که مدافع ژاپن به توپ ضربه زده و صحنه نمی‌تواند آفساید باشد و این مساله را به او گفتم. آقای کامرانی فر هم پذیرفت و به نظر من تیم داوری همکاری خوبی در دیدار تیم‌های ژاپن و سوریه داشت و اینکه می‌گویند داور با کمکش هماهنگ نبوده، به نظر حرف درستی نیست.

* ناظران و مسئولان کمیته داوران AFC پس از قضاوت شما چه واکنشی داشتند؟

ـ پس از اینکه بازی تمام شد و از زمین خارج شدیم، ناظران و اعضای کمیته داوران تیم داوری را تشویق و از تصمیمات ما حمایت کردند. صحنه‌های مشکوک که پخش شد مثلا پنالتی که برای سوریه گرفتم به راحتی مورد تایید تمام کارشناسان قرار گرفت و همه پس از یک بار پخش تصاویر خطای آشکار مدافع سوریه را تایید کردند. علاوه بر این دیروز که با تیم داوری ایرانی برای صرف شام به رستوران رفته بودیم، عده‌ای از فوتبال‌دوستان سوری را در رستوران دیدیم. ابتدا من ترسیدم که بخواهند واکنش بدی نشان دهند اما آن‌ها ما را به خوبی شناختند جلو آمدند با ما خوش و بش کردند و عکس یادگاری انداختند و این نشان می‌داد که از عملکرد تیم داوری در بازی ژاپن و سوریه ناراضی نیستند. در همین هتل محل اقامت داوران هم چند کارمند سوری هستند که پس از بازگشت ما از بازی و ورود به هتل از ما استقبال کردند و واکنش خوبی داشتند.

* ادامه کار شما در جام ملت‌های آسیا به کجا خواهد کشید؟

ـ ببینید من از ابتدا قرار بود به عنوان داور چهارم در بازی‌ها باشم اما پیش از بازی ژاپن با سوریه ابلاغی به دست من رسید که نام من را به عنوان داور وسط اعلام کرده بود که این مساله تنها به دلیل مصدومیت آقای الغمدی بود. طبق خبرهایی که دارم مصدومیت ایشان برطرف شده و دو روز است که با سایر تیم‌های داوری تمرین می‌کند و به همین دلیل با بازگشت ایشان، کامرانی فر و سخندان در بازی‌های آینده کمک‌داور او خواهند بود. من هم هر ابلاغی به دستم برسد بر مبنای همان عمل می‌کنم.

* بازی ایران و کره شمالی را دیدید؟ قضاوت داور بحرینی هم با انتقادهای زیادی روبه‌رو شد. گل انصاری فرد به عقیده بسیاری از کارشناسان سالم بود. نظر شما چیست؟

ـ من در این باره اظهار نظر نمی‌کنم و حق این کار را ندارم. اصولا مصاحبه کردن برای تمام داوران ممنوع شده و این مساله برای من دردسرساز خواهد شد.


ویدیو : محسن تركی: قضاوتم مورد تایید ناظران قرار گرفت