متن کامل طرح مجلس درباره کودتای 28 مرداد : در صورت تصویب نهایی طرح پیگیری حقوقی ...


در صورت تصویب نهایی طرح پیگیری حقوقی – سیاسی کودتای 28 مرداد کمیته ای با ریاست وزیر امور خارجه پیگیر جبران خسارت کودتای 28 مرداد خواهد شد. خبرگزاری مهر: در صورت تصویب نهایی طرح پیگیری حقوقی – سیاسی کودتای 28 مرداد کمیته ای با ریاست وزیر امور خارجه پیگیر جبران خسارت کودتای 28 مرداد خواهد شد که در این کمیته بررسی های لازم در مورد چگونگی دخالت سازمان های اطلاعاتی آمریکا و انگلیس در کودتای 28 مرداد تشکیل می شود تا تصمیم لازم برای قراردادن این سازمان ها در لیست سازمان های تروریستی اتخاذ شود.

نمایندگان مجلس در جلسه علنی روز سه شنبه با 173 رای موافق 16 رای مخالف و 11 رای ممتنع از 217 نماینده حاضر با دو فوریت طرح پیگیری حقوقی – سیاسی  کودتای  28 مرداد سال 1332 توسط دولت های آمریکا و انگلیس علیه دولت ایران موافقت کردند.

 متن کامل این طرح بدین شرح است:

ماده 1-

با توجه به افشا و اعلام اسناد رسمی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا پس از 60 سال در طراحی و اجرای کودتای 28 مرداد علیه حکومت ملی دکتر مصدق توسط دولت های آمریکا و انگلیس قطعی است.

2-1- بر اثر این کودتا برای 25 سال ملت ایران گرفتار دیکتاتوری و وابستگی خطرناکی شد که خسارات مادی و معنوی به کشور وارد گردید. مجلس شورای اسلامی این گونه اقدامات را دخالت غیرقانونی در امور داخلی و منافع ملی و استقلال و آزادی مردم ایران می داند لذا دولت جمهوری اسلامی ایران را موظف می نماید:

الف- با تشکیل کمیته ای حداکثر ظرف مدت 6 ماه برآورد اولیه از خسارات مادی و معنوی وارده به ملت ایران در اثر کودتا 28 مرداد را تهیه و به مجلس گزارش نماید.

ب- این کمیته موظف است راهکارهای پیگیری خسارت های مادی و معنوی را به مجلس ارائه دهد.

3-1- اعضای کمیته پیگیری جبران خسارت کودتای 28 مرداد عبارتند از:

وزیر امور خارجه (رئیس کمیته)

نماینده رئیس قوه قضائیه

وزیر اطلاعات

فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

وزیر امور اقتصادی و دارایی

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی

ماده 2- کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بررسی های لازم در مورد چگونگی دخالت سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا (CIA) و سازمان انگلیس (MI6) در کودتای 28 مرداد 1332 و سایر اقدامات تروریستی و تخریبی علیه ملت ایران را تهیه و به مجلس گزارش نماید تا تصمیم لازم برای قرار دادن این سازمان ها در لیست سازمان های تروریستی اتخاذ شود.


ویدیو : متن کامل طرح مجلس درباره کودتای 28 مرداد