متادون خارجی با مارک ایرانی! : نشت متادون مساله تازه‌ای نیست. در یکی، دو سال ...



وسایل اشپزخانه ایرانی با مارک خارجی , بهترین مارک اجاق گاز فردار ایرانی , اسم پسر ایرانی خارجی

نشت متادون مساله تازه‌ای نیست. در یکی، دو سال اخیر بارها مسئولان و کارشناسان حوزه اعتیاد نسبت به نشت این داروی حاوی موادمخدر هشدار داده‌اند. با وجود این، آن‌طور که مسئولان ادعا می‌کردند بیش از این گمان بر این بود که متادون از مراکز ترک اعتیاد نشت می‌کند اما روز گذشته یک مقام مسئول در ستاد مبارزه با موادمخدر عنوان کرد: تنها نمی‌توان انگشت اتهام را به سوی کلینیک‌ها گرفت..

در سال‌های اخیر نسبت به افزایش استفاده از موادمخدر در جامعه هشدارهای گوناگونی داده می‌شود. آمارها از وجود یک میلیون و325 هزار معتاد در کشور حکایت دارند که باید به این آمار معتادان دائمی، 800 هزار نفری را که به طور تفننی موادمخدر استفاده می‌کنند نیز اضافه کرد. این معتادهای دائمی و تفننی روزانه 5/1 تن موادمخدر مصرف می‌کنند. روزانه 100 نفر به آمار معتادهای کشور اضافه می‌شوند و هشت نفر نیز در اثر استفاده از موادمخدر جان خود را از دست می‌دهند. کاهش سن اعتیاد، تغییر الگوی مصرف مواد در بین معتادان، از دیگر معضلات در این زمینه هستند که به پیچیده شدن ماجرا دامن زده‌اند. مشکلاتی که مصرف موادمخدر در جامعه ایجاد کرده باعث شده است که به راه‌های ترک اعتیاد توجه ویژه‌ای شود. برای ترک اعتیاد دو روش دارو درمانی و درمان ذهنی وجود دارد. در روش دارو درمانی از داروهایی مانند متادون استفاده می‌شود که در طول درمان با این داروها با پایین آوردن دوز مصرف دارو، از
عادت کردن بیمار به آن جلوگیری می‌کنند. اما مساله مهم در این زمینه این است که درمان با این داروها باید به صورت کنترل شده و تحت نظر پزشک باشد در غیر این صورت، اعتیاد به داروهای ترک موادمخدر
رخ می‌دهد که از عواقب بعدی آن ماجرای نشت متادون است که در مورد آن حرف و حدیث‌های بسیاری مطرح می‌شود.


 نشت از جای دیگری است
روز گذشته معاون کاهش تقاضا ستاد مبارزه با موادمخدر با اشاره به توزیع متادون قاچاق در برخی دکه‌های روزنامه‌‌فروشی و عطاری‌ها گفت: با توجه به اینکه متادون موجود در بازار قاچاق بیش از نشتی کلینیک‌هاست، نمی‌توان انگشت اتهام را فقط به سوی آنها نشانه گرفت. پرویز افشار با اشاره به وجود 5 هزار و 700 مرکز ترک اعتیاد در کشور، گفت: از سوی مبادی ذی‌ربط مانند وزارت بهداشت و سایر دستگاه‌های موجود، انگشت اتهام به سوی این مراکز ترک اعتیاد نشانه رفته‌‌اند و آنها معتقدند نشت متادون از این مراکز اتفاق می‌افتد. او ادامه داد: اما مشاهدات خود بنده و دوستانمان در سیستم نظارتی حکایت از این دارد که نمی‌‌توان انگشت اتهام را فقط به سوی کلینیک‌ها نشانه رفت و گفت که تمام متادون عرضه شده در برخی عطاری‌ها، دکه‌های روزنامه‌فروشی، باشگاه‌‌های ورزشی و آرایشگاه‌‌های زنانه از این مراکز تهیه می‌شوند.

 

او در ادامه به چرخه تولید و توزیع متادون اشاره کرد و گفت: متادون در کارخانه‌‌های داخل کشور تولید شده، در انبار آنها ذخیره می‌شود سپس به انبار پخش منتقل می‌شود و بعد از آن در اختیار معاونت‌های درمان و غذا و داروی دانشگاه‌های علوم‌پزشکی قرار می‌گیرد و در مرحله آخر از طریق این معاونت‌ها میان کلینیک‌ها توزیع می‌شود.

 

معاون کاهش تقاضا ستاد مبارزه با موادمخدر تاکید کرد: همانطور که مشاهده می‌کنید احتمال نشت متادون در هر یک از مراحل این چرخه وجود دارد، بنابراین ما در کمیته درمان مصوب کردیم که سازمان غذا و دارو موظف است نه‌تنها متادون بلکه سایر داروهای ترک اعتیاد و داروهایی که استفاده دوگانه دارد را مجهز به هولوگرام کند.

 

افشار افزود: این موضوع رسما به معاونت غذا و دارو ابلاغ شده و آنها باید این محصولات را به برچسب هولوگرام‌دار مجهز کنند تا ما بتوانیم از مبدا تا مقصد این داروها را رهگیری کنیم. فارس نوشت؛ او با بیان اینکه تا زمانی که هولوگرام‌ها نصب نشوند، نمی‌توان رصد کامل انجام داد، گفت: تا آن زمان که رصد انجام نشود نمی توانیم انگشت اتهام را به سمت کسی نشانه بگیریم و به عقیده من باید در این زمینه شفاف‌سازی صورت بگیرد.


 خوددرمانی باید ترک شود
مدیرکل درمان سابق ستاد مبارزه با موادمخدر با اشاره به اینکه متادون معروف‌ترین درمان برای ترک مخدرها و هروئین است، به «آرمان» می‌گوید: با استفاده از متادون می‌توانیم تزریق را از افراد بگیریم.

 

این دارو از نظر مالی هزینه کمتری دارد و طول عمر آن 24 ساعت است که از مخدرهایی مانند هروئین که طول عمر سه ساعته دارند مفیدتر است. با استفاده از آن در ترک موادمخدر می‌توانیم کاهش جرائم را داشته باشیم زیرا با متادون درمانی فرد دیگر حالت نشئگی و خماری را ندارد.


سعید صفاتیان می‌افزاید: اگر درمان با متادون به صورت غیرعلمی باشد باعث می‌شود که فرد از درمان زده شود و نتیجه کلان این ماجرا به بدبینی نسبت به درمان منتهی می‌شود. به همین دلیل به افراد توصیه می‌شود که از خود درمانی دوری کنند و برای درمان به مراکز مجاز مراجعه کنند.

 

او با بیان اینکه متادون درمانی به درمان سم‌زدایی و درمان نگهدارنده تقسیم می‌شود، می‌گوید: درمان سم‌زدایی برای کسانی است که مصرف‌کننده کوتاه‌مدت مواد هستند و مصرف پایینی دارند و معمولا درمان آنها از 15 روز تا یک ماه طول می‌کشد. او ادامه می‌دهد: اما درمان نگهدارنده برای کسانی است که مصرف موادمخدر سنگینی مانند هروئین و تریاک داشته‌اند و سابقه طولانی‌تری دارند. زمان این درمان تا یک سال و حتی بیشتر هم می‌رسد.

 

صفاتیان با اشاره به اینکه کسی که متادون را در بازار آزاد تهیه می‌کند خودش یک مصرف کننده موادمخدر است، تأکید می‌کند: در همه جای دنیا نشت
15 تا 20 درصدی متادون از کلینیک‌های ترک اعتیاد وجود دارد، ولی نشت متادون از راه‌های دیگری هم می‌تواند صورت گیرد.

 

متادونی که در خارج از کشور با نام مارک‌های داخلی تولید می‌شود نمونه‌ای از آن است. او می‌گوید: علاوه بر این متادون فقط برای ترک اعتیاد استفاده نمی‌شود بلکه برای درمان بیماری‌های لاعلاج هم از این دارو استفاده می‌شود و برای همین امکان نشت آن از این طریق هم وجود دارد.


 نظارت‌ها را باید افزایش داد
یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه مشکل ما در این زمینه نبود قانون نیست بلکه مشکل اصلی در اجرای صحیح قانون است، به «آرمان» می‌گوید: با کسانی که به طور غیرقانونی دست به فروش متادون می‌زنند باید به طور جدی‌تر برخورد شود.
 کارن خانلری می‌افزاید: متادون در صورتی که با تجویز پزشک مصرف شود یک داروی ترک اعتیاد است ولی مصرف بدون تجویز پزشک آن اعتیادآور است.

 

او تصریح می‌کند: در زمینه تجویز دارو و نحوه خرید آن از داروخانه‌ها قوانین سختی وجود دارد اما بعضی اوقات قاچاقچیان وارد این عرصه می‌شوند و این داروها را در بازار آزاد به فروش می‌رسانند که لازم است با یک برخورد جدی جلوی آنها را گرفت. او با اشاره به اینکه نظارت کردن بهترین راه مقابله با نشت متادون در بازار آزاد است، می‌افزاید: نمایندگان مجلس در این زمینه می‌توانند با دادن تذکرهای کتبی و شفاهی به مسئولان آنها را در این زمینه آگاه کنند.

اخبار اجتماعی - روزنامه آرمان


ویدیو : متادون خارجی با مارک ایرانی!