ماه رمضان کجاها برویم بهتر است؟ :   اگر قصد دارید ماه رمضان امسال را به دلیل ...



  اگر قصد دارید ماه رمضان امسال را به دلیل سفر یا برنامه خانوادگی در شهری دیگر یا یكی از كشورهای اطراف بگذرانید پیش از هر چیز راهنمای گردشگری ایده‌آل در ماه‌رمضان را مرور كنید تا با آشنایی با اماكن گردشگری و ویژگی‌های هر شهر بهترین انتخاب را برای گذراندن روزهای ماه مبارك رمضان در كنار خانواده‌تان انتخاب كنید.

به مشهد می‌روید

شله‌های كوه‌سنگی را از دست ندهید
اگر تا به حال قسمت‌تان شده باشد كه ماه رمضان را در مشهد مقدس و در جوار حرم مطهر امام رضا (ع) سپری كنید حتما با حضور پرشور روزه‌داران در حرم مواجه شده‌اید. اگر قسمت بود و امسال هم به مشهد سفر كردید بعد از آنكه به زیارت امام رضا(ع) رفتید و راز و نیاز كردید؛ حتما سری به كوچه و پس كوچه‌های اطراف حرم بزنید و برای یك بار هم كه شده روزه‌تان را در رستوران‌های اطراف حرم باز كنید و طعم آش شله‌قلمكار مشهدی‌ها را بچشید.

 

 اگر فرصتی دست داد در یكی از شب‌ها به كوه‌سنگی و طرقبه كه از معروف‌ترین تفریح‌گاه‌های مشهد است بروید و كباب چنجه، برگ و دیزی‌های مشهد را تجربه كنید. علاوه بر آش شله‌قلمكار مشهدی كه گوشت فراوانی در آن وجود دارد و یك غذای مقوی و مغذی برای شام روزهای روزه‌داران محسوب می‌شود، دیگچه مشهدی هم در شب‌های رمضان بسیار پرطرفدار است. این غذا كه به عنوان نذری هم در شب‌های قدر یا محرم و صفرتوسط مردم تهیه می‌شود چیزی شبیه شیربرنج است كه قوام بسیار بیشتری دارد. مشهدی‌ها این غذا را از برنج، هل، شكر ، خلال پسته و زعفران فراوان تهیه می‌كنند و آن را غذایی مفید و مغذی برای روزه‌داران می‌دانند.

 رمضان , ماه رمضان , شهاب رمضان

 اگه به ارومیه سفر می‌كنید
این حلوای تركی را امتحان كنید
مردم ارومیه مانند مردم تهران در شمال شهر خود فضایی مانند دربند و دركه تهران دارند.  این محل كه به نام تفرجگاه «بند» در ارومیه معروف است در امتداد خیابان شهید بهشتی ارومیه قرار دارد و منطقه‌ای كوهستانی است كه رودخانه‌ای خروشان و خوش‌‌آهنگ در دل آن جاری است. مردم زیادی در شب‌های ماه مبارك رمضان به این تفرجگاه می‌روند و بعد از پیاده‌روی در یك مسیر خوش آب و هوا به رستوران‌ها و سفره‌خانه‌هایی می‌رسند كه عطر خوش انواع غذاهای خوش آب و رنگ تركی و ایرانی در آن به مشام می‌رسد.

 

آش دوغ، حلوای گویماخ وحلوای هویج از معروف‌ترین غذاهایی است كه در رستوران‌ها و سفره‌خانه‌های تفرجگاه بند در ارومیه سرو می‌شود و حلوای گویماخ از معروف‌ترین‌شان است. حلوایی خانگی که با روغن حیوانی، آرد، گردو و شیره انگور تهیه می‌شود و طعم و عطر شیرین و دلپذیری به سفره‌های ماه رمضان روزه‌داران می‌دهد.
 فانوس رمضان , ماه مبارک رمضان , هلال رمضان

 اگر به شیراز سفر می‌كنید
به چهار‌راه حافظیه سر بزنید
چهارراه حافظیه شیرازو شاه‌چراغ از معروف‌ترین و پررفت‌و آمدترین مكان‌های شیراز در ماه رمضان است كه غالبا میزبان مردم روزه دار شیراز و مسافران این شهر است. مردم زیادی بعد از زیارت شاه‌چراغ و حافظیه برای باز كردن روزه‌شان به سفره‌خانه‌های سنتی اطراف این مركز واقع درخیابان احمدی و خیابان حافظیه می‌روند و بدون تردید پیش از هر چیز آش سبزی یا آش كارده را سفارش می‌دهند كه از جمله آش‌های مغزی با گوشت فراوان و سبزی‌های تازه مثل تره و ترخون تهیه می‌شود. این آش در شب‌های ماه رمضان و روزهای مذهبی دیگر مثل تاسوعا و عاشورا به صورت نذری بین مردم پخش می‌شود.

 

علاوه بر آش سبزی، تره‌حلوا و حلوای كاچی شیراز در شب‌های ماه رمضان از جمله پرطرفدارترین غذاها محسوب می‌شود. علاوه‌بر این، بسیاری از روزه‌داران در شب‌های ماه مبارك رمضان گشتی در باغ ارم و فضای سبز و فرح‌بخش دروازه قرآن می‌زنند و از طعم خوش تره‌حلوای شیرازی و عرق‌های گیاهی خوش عطرو پرخاصیت شیرازی مانند عرق بیدمشك، عرق نسترن و بهارنارنج لذت می‌‌برند.  
  علم بهتر است یا ثروت , زندگی بهتر , کدام ویندوز بهتر است

به تبریز سفر می‌كنید؟
به زیارت امامزاده سید حمزه بروید
امامزاده سیدحمزه در محله سرخاب و ضلع جنوب‌شرقی تقاطع خیابان ثقه‌الاسلام و خیابان عارف تبریز قرار دارد كه نسبش به امام موسی‌بن‌جعفر(ع) می‌رسد. این حرم كه آینه‌كاری زیبا و كتیبه‌هایی به خط نستعلیق دارد یكی از مراكز زیارتی تبریز است كه در شب‌های ماه مبارك رمضان به‌خصوص شب‌های قدر بسیار پرجمعیت و شلوغ است. آش شیر تبریز یكی ازغذاهای گرم و خوشمزه‌ برای وقت افطار در تبریز است كه در بسیاری از رستوران‌های سنتی تبریز به وقت افطار سرو می‌شود.

 

گندم، شیر،گردو و كشمش مواد اولیه این آش است و به همین دلیل آن را به یك غذای مفید، مغذی و مناسب برای افطار روزه‌داران تبدیل كرده است. اگر تصمیم دارید افطار را در فضایی لوكس در كنار خانواده به سر كنید، می‌توانید به رستوران سنتی چهارباغ واقع در سه‌راه سردرود بروید و از میز افطاری خوش آب و رنگ آن كه در محیطی زیبا و آرامش‌بخش در كنار آبشاری زیبا تعبیه شده سر بزنید.

 

  اما اگر دوست دارید درفضایی سرسبز و رؤیایی اما ساده و صمیمی روزه‌تان را باز كنید می‌توانید به پارك ایل‌گلی یكی از معروف‌ترین پارك‌های تبریز سر بزنید كه هم در زمان افطار و هم بعد از افطار بسیار طرفدار دارد.  اطراف این پارك مغازه‌ها و دكه‌هایی وجود دارد كه در زمان افطار انواع و اقسام غذاهای تبریزی و خانگی مانند سوپ خامه‌ای، آش‌رشته، كوفته، دلمه، آش آبغوره، نان و شیرینی خانگی و انواع مرباهای خوش‌رنگ مثل مربای گل‌خیار و پوست هندوانه را تهیه كنید و در كنار خانواده میل كنید.
  پیامک ماه رمضان , حدیث رمضان , کدام بیمه عمر بهتر است

به اصفهان سفر می‌كنید
افطار تا سحر زاینده‌رود را تجربه كنید
شاید باورتان نشود اما در شب‌های ماه‌رمضان به جز شب‌های قدر نمی‌توانید شبی‌ را پیدا كنید كه روزه‌داران بعد از افطار در كنار زاینده‌رود جمع نشوند و در كنار زاینده‌رود روزه شان را باز نكنند. مردم زیادی در اصفهان هستند كه در بسیاری از شب‌های ماه رمضان شب تا سحر را در كنار زاینده‌رود می‌گذرانند و با خوردن حلیم‌بادمجان‌های معروف و آش شله‌قلمكار اصفهان افطار می‌كنند. حلیم‌عدس، حلیم شیر، نان گندم، خورش ماست و بریونی از دیگر غذاهای اصفهانی است كه در اغلب رستوران‌ها و مراكز گردشی اصفهان برای روزه‌داران آماده می‌شود.

 

رستوران شهرزاد در خیابان چهارباغ عباسی یكی از رستوران‌های معروف اصفهان است كه در شب‌های ماه رمضان منوی افطار متنوع و ویژه‌ای دارد.  رستوران گردان هتل آسمان اصفهان نیز یكی دیگر ازمراكز دیدنی اصفهان است كه باز كردن روزه در فضای شاد و فرح‌بخش آن خاطره‌ای به یادماندگی را برای شما و خانواده‌تان رقم می‌زند.

 

با این تفاسیر اگر دل‌تان خواست خانواده‌تان را به صرف یك افطاری متفاوت در شب‌های اصفهان دعوت كنید، پیشنهاد می‌كنیم به مركز تفریحی و گردشگری كوه‌صفه بروید و در رستورانی كه بالای كوه قرار دارد به‌دور از شلوغی و هیاهوی شهر روزه‌تان را باز كنید.  اصلا نگران نباشید برای بالارفتن از این كوه می‌توانید روی كمك ون‌هایی كه آماده خدمت‌رسانی به مردم هستند، حساب كنید.
  ماه رمضان 95 , هییت کجا برویم , دعای روز هفتم ماه رمضان

به رشت می‌روید

آش مادربزرگ را بچشید
اگر در روزهای ماه مبارك رمضان به رشت سفر می‌كنید حتما از محله چله‌خانه دیدن كنید. در این محل كه یكی از محله‌های قدیمی رشت است آش‌فروشی معروفی وجود دارد كه در شب‌های رمضان صف‌های بلندی مقابل آن بسته می‌شود. این آش كه با سبزی‌های محلی و تازه تهیه می‌شود عطر و طعمی به یاد ماندنی دارد و یكی از بهترین و سبك‌ترین غذاها برای باز كردن روزه در وعده افطار است.

 

علاوه بر این آش معروف، شیرینی خوش‌مزه‌ای در گیلان پخت می‌شود كه به رشته خوشكار معروف است.  این شیرینی كه به صورت ورقه‌ای و با رشته‌های (خمیر برنج) به صورت مشبك در روغن سرخ می‌شود در بیشتر مغازه‌ها، قنادی‌ها و حتی رستوران‌های رشت در ماه رمضان قابل تهیه است. استقبال از این شیرینی در شب‌های رمضان در گیلان به حدی است كه بسیاری از مغازه‌ داران در ماه رمضان در كنار بساط خود این شیرینی را به مردم عرضه می‌كنند یا به طور موقت در ماه رمضان كار خود را تغییر داده و به فروش رشته خوشكار مشغول می شوند.

 

در كنار این خوراكی‌ها فرنی هم طرفداران خاص خودش را در شب‌های ماه رمضان دارد.  یك فرنی مخصوص گیلانی كه از شیره برنج ساییده شده، گلاب، هل، شیر و دارچین تهیه می‌شود. این فرنی یكی از محبوب‌ترین غذاها برای باز كردن روزه در میان خانواده‌های گیلانی است.

 اعمال شب 21 ماه رمضان , دعای روز سیزدهم ماه رمضان , دعای روز پنجم ماه رمضان

 به مالزی سفر می‌كنید
به خیابان بینتانگ سر بزنید
اگر برای یك سفر كاری یا تفریحی تصمیم گرفتید ماه رمضان را در مالزی بگذرانید تجربه‌ای بسیار متفاوت خواهید داشت.  روزه‌داری در مالزی و در كنار مسلمانان روزه‌دار مالزی حس و حال متفاوتی دارد.  انتخاب بسیاری از مردم مالزی با نزدیك‌شدن زمان افطار، غذاها و خوراكی‌های سنتی است. به همین دلیل است كه در وقت افطار بسیاری از رستوران‌ها و سالن‌های غذاخوری در مالزی كه غذاهای سنتی مالزی را سرو می‌كنند،مملو از جمعیت می‌شوند. 

 

كیك برنج، سوپ سیب‌زمینی شیرین، كباب میگو و گوشت گاو از جمله غذاهای پرطرفدار در مالزی است كه مردم در وعده افطار سفارش می‌دهند. اگر مقصد شما كوالالامپور پایتخت مالزی است حتما سری به خیابان «بینتانگ» بزنید و یك شب روزه خود را با غذاهای مالایی در یكی از رستوران‌های سنتی این خیابان باز كنید. در ضمن فراموش نكنید كه از مسجد جامع این شهر و سوپرماركت‌های مسلمانان هندی در این خیابان دیدن كنید و با آداب و روسوم آنها آشنا شوید.
 دعاهای ماه رمضان , بهتر , دعای روز هشتم ماه رمضان

 به دوبی می‌روید
افطاری با نان زعتر را تجربه كنید
اگر رمضان امسال را در دوبی می‌گذرانید حتما به محله دیره دوبی سر بزنید، در این محل رستوران‌های مختلف و لوكسی وجود دارد.  در این رستوران‌ها می‌توانید علاوه بر حلیم، حلوا و آش‌های متنوع از نان زعتر یكی از معروف‌ترین نان‌های روغنی دوبی نیز به همراه چای طعم‌دار و عطری بخورید. رستوران صدف یكی از معروف‌ترین این رستوران‌ها در دیره دوبی است كه نزدیك به محل اقامت بسیاری از ایرانی‌های ساكن در دوبی و مسافران ایرانی مستقر در هتل‌هاست. شما می‌توانید علاوه بر صرف افطار در این رستوران از مركز خرید صدف در سیتی‌سنتر دیره دوبی دیدن و احیانا سوغاتی‌های خود را از این مركز بزرگ تهیه كنید.

 دعای روز ششم ماه رمضان , دعای روز دوازدهم ماه رمضان , اعمال شب نوزدهم ماه رمضان

  منبع:مجله زندگی ایده آل


ویدیو : ماه رمضان کجاها برویم بهتر است؟