مارک تونر: اگر ایران از اسد حمایت نکند، از نقش تهران در حل بحران استقبال می کنیم :



هتل ایران تهران , بهترین مارک دوربین مدار بسته در ایران , پایگاه فروش اینترنتی لوازم خانگی بازار بزرگ ایران تهران

ما از نقش آفرینی ایران در حل کشمکش سوریه استقبال خواهیم کرد، اما به شرطی که ایران از رژیم بشار اسد حمایت نکند. مجددا باید بگویم که سوریه اوضاع بسیار پیچیده ای دارد. ما باید به آنچه فکر می کنیم یک روند سیاسی معتبر برای پایان دادن به جنگ است پایبند باشیم.

مارک تونر معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت اگر ایران از رژیم بشار اسد (رئیس جمهور سوریه) حمایت نکند، واشنگتن از نقش آفرینی تهران در حل و فصل مسالمت آمیز کشمکش سوریه استقبال خواهد کرد.

تونر در گفتگو با این شبکه بار دیگر موضع آمریکا را مبنی بر اینکه بشار اسد نباید نقشی در روند حل و فصل سیاسی کشمکش سوریه داشته باشد، تاکید کرد.

مجری سی ان ان در این مصاحبه ابتدا گفت در تاریخ 28 اوت با سفر یک فرستاده آمریکا به مسکو برای یافتن نوعی راه حل سیاسی تلاش های دیپلماتیکی به جریان افتاد. به نظر می رسد که این تلاش ها هیچ نتیجه ای نداشته است. علت چیست؟

مارک تونر در پاسخ گفت: «راه حل بحران هجوم پناهجویان به اروپا و جاهای دیگر و کشورهای همسایه سوریه این است که مسائل میدانی سوریه حل و فصل شود. همان طور که شما گفتید اخیرا فرستاده ای از جانب آمریکا به مسکو رفت. جان کری وزیر امور خارجه آمریکا با سرگئی لاوروف همتای روس خود و نیز با عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان سعودی گفتگوهایی داشت.

 

هدف از این تلاش آغاز یک روند سیاسی معتبر است که در نهایت به ماندن بشار اسد (رئیس جمهور سوریه) نینجامد. ما در این خصوص کاملا صریح بوده ایم. در واقع، بیانیه ژنو سازمان ملل نیز که به نوعی مبنای حل و فصل مسالمت آمیز کشمکش سوریه است، همین را گفته است.»

مجری سی ان ان گفت اما کاملا مشخص است که این رویکرد نتیجه ای نداشته است، یعنی این رویکرد که آمریکا اصرار دارد بشار اسد هیچ نقشی در هیچ گونه روند انتقالی نداشته باشد. این رویکرد جواب نداده است و روسیه آشکارا با آن مخالفت کرده است.

 

گزارش ها هم حاکی است که روسیه بر حمایت نظامی خود از رژیم بشار اسد افزوده است. در همین حال، این جنگ با شدت ادامه دارد و دهها هزار نفر در سال جان خود را از دست می دهند. آمریکا باید طرحی در اینجا داشته باشد. اگر طرحی دارد ، آن چیست؟

معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ گفت: «ما طرح داریم. ما می کوشیم با شرکا و متحدان همفکر خود روی چیزی کار کنیم که از قبل در ژنو تعیین شده است. شما به نکته بسیار خوبی اشاره کردید، اینکه رژیم بشار اسد در یک ماه گذشته بیش از گروه داعش غیرنظامیان را کشته است.

 

هر دو اینها تهدیدی علیه ثبات سوریه هستند. سوریه گرفتار اوضاع پیچیده ای شده است و شرایط خطرناکی دارد. ما باید کشمکش سوریه را از راه سیاسی حل و فصل کنیم و بعد به جنگ داعش برویم. این یک رویکرد دوسره است.»

مجری سی ان ان گفت، شما می گویید این چیزی است که به روشنی در ژنو ترسیم شده است. اما روسیه با این طرح همراهی ندارد. شما نمی توانید در خلاء کار کنید. شما همچنین عربستان سعودی و ایران را دارید.

 

آیا آمریکا با متحدانش در عربستان سعودی یا با طرف های گفتگویش در ایران در این باره گفتگو می کند که راه حلی برای کشمکش سوریه پیدا کند؟ زیرا این جنگ نیابتی نیز بخشی از مشکل سوریه است.

مارک تونر در پاسخ گفت: «مجددا شما نکته بسیار مهمی را مطرح کردید، اینکه ما نمی توانیم بدون یک راه حل سیاسی کشمکش سوریه را به صورت مسالمت آمیز حل و فصل کنیم. ما بدون یک نیروی مخالف میانه رو نمی توانیم راه حل سیاسی مسالمت آمیز داشته باشیم. ما در باره این مسائل کاملا روشن بوده ایم.

 

ما به دلایل کاملا روشن نمی توانیم بشار اسد را وارد این روند بکنیم. ما این را به روسیه نیز به صراحت گفته ایم. شما به ایران هم اشاره کردید. ما از نقش آفرینی ایران در حل کشمکش سوریه استقبال خواهیم کرد، اما به شرطی که ایران از رژیم بشار اسد حمایت نکند. مجددا باید بگویم که سوریه اوضاع بسیار پیچیده ای دارد. ما باید به آنچه فکر می کنیم یک روند سیاسی معتبر برای پایان دادن به جنگ است پایبند باشیم.»

مجری سی ان ان دوباره گفت اما باز باید بگویم که این رویکرد تاکنون جواب نداده است. اصرار روی مسائلی مانند اینکه بشار اسد نقشی در روند گذار نداشته باشد، تاکنون نتیجه ای در بر نداشته است. روسیه نیز این رویکرد را قبول ندارد. آیا شما طرح دومی برای سوریه ندارید؟ چرا که اوضاع در این مقطع اوضاعی اضطراری است.

معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا پاسخ داد:«یک نکته این است که آمریکا بزرگترین عرضه کننده کمک های بشردوستانه برای سوریه در منطقه بوده است. این کمک ها هم به داخل سوریه و هم به کشورهای همسایه سوریه در منطقه داده شده است. بنابراین، ما به سوری هایی که از این جنگ آسیب دیده اند، کمک کرده ایم.

 

نکته دوم این است که ما پیگیر یک روند مسالمت آمیز هستیم. ما نمی توانیم مخالفان میانه رو سوری را در این روند کنار بگذاریم. ما نمی توانیم برای یافتن یک راه حل مصلحتی آنها را کنار بگذاریم.»

مجری سی ان ان گفت معاون وزیر امور خارجه روسیه گفته است یونان و بلغارستان حریم هوایی خود را به روی پروازهای روسیه به سوریه بسته اند. او گفته است آمریکا احتمالا در این قضیه نقش دارد. آیا آمریکا از دولت های بلغارستان و یونان خواسته است حریم هوایی خود را در اختیار روسیه قرار ندهند؟

مارک تونر در پاسخ گفت: «من نمی توانم درباره گفتگوهای دیپلماتیک خود با برخی از متحدان و شرکایمان در منطقه چیزی بگویم اما می توانم این را بگویم که ما از دیرباز علنی و خصوصی گفته ایم که از دید ما حمایت روسیه از بشار اسد نقش بی ثبات کننده در هر گونه روند حل و فصل مسالمت آمیز کشمکش دارد.

 

راه رو به جلو در اینجا کاملا مشخص است. روند مشخصی تعیین شده است. استفان دی میستورا (فرستاده سازمان ملل در امور سوریه) و سازمان ملل طرحی را اعلام کرده اند که ما از آن حمایت می کنیم. بنابراین ، ما فقط نیاز داریم که ببینیم این روند به جلو حرکت می کند.»

مجری سی ان ان گفت پس شما انکار نمی کنید که ممکن است از بلغارستان و یونان خواسته باشید حریم هوایی خود را به روی پروازهای روسیه به سوریه ببندند.

مارک تونر گفت: «مجددا باید بگویم که از دید ما حمایت روسیه از بشار اسد تاثیری بی ثبات کننده در روند کلی صلح دارد. ما خواهان پایان یافتن این حمایت هستیم.»

مجری سی ان ان گفت به نظر می رسد که ما جوابی برای این سوال از شما نخواهیم گرفت. آیا به نظر شما آمریکا معتقد است که روسیه طبق گزارش هایی که منتشر شده است، در حال افزودن بر حمایت نظامی خود از رژیم بشار اسد است؟


معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: «مجددا باید بگویم که ما هنوز سرگرم بررسی همه اطلاعات هستیم. ما سرگرم گفتگو با شرکای خود در منطقه هستیم تا به یک ارزیابی برسیم. این یکی از دلایل تماس تلفنی جان کری با سرگئی لاوروف در شنبه گذشته بود.

 

جان کری هم می خواست درباره این موضوع اطلاع یابد و هم نگرانی های ما را در خصوص افزایش حمایت نظامی روسیه از رژیم بشار اسد که از دید ما تاثیر بی ثبات کننده دارد، به اطلاع مسکو برساند.»

مجری سی ان ان گفت سوال آخر درباره وضع پناهجویان است. گفته می شود قرار است دو هزار پناهجوی سوری امسال در آمریکا اسکان یابند.

 

چرا این تعداد را افزایش نمی دهید؟ به نظر می رسد برای کشوری به بزرگی آمریکا این رقم کمی کوچک است، به ویژه وقتی تصاویر مربوط به پناهجویان را این هفته در کشورهای اروپایی دیده ایم.

مارک تونر گفت: «به چند نکته باشد اشاره کنم. یک نکته این است که این تعداد مربوط به پناهجویانی است که از طریق کمیساریای عالی آوارگان سازمان ملل به صورت دائم در یک مکان جدید اسکان داده می شوند. چیزی که شما آلان در اروپا شاهد آن هستید چنین چیزی نیست. در اروپا فقط شاهد هجوم موج پناهجویان هستیم.

 

 

آنها قطعا به کمک های بشردوستانه نیاز دارند و ما چنین کمک هایی را از طریق کمیساریا هم در اروپا و هم در منطقه خاورمیانه عرضه کرده ایم. ما به این کمک ها ادامه می دهیم. نکته دوم این است که ما در وزارت امور خارجه یک گروه کاری تشکیل داده ایم که در حال بررسی این است که چگونه می توانیم کمک بیشتری به پناهجویان، چه دراز مدت و چه کوتاه مدت، بکنیم.»

اخبار سیاست خارجی - تابناک


ویدیو : مارک تونر: اگر ایران از اسد حمایت نکند، از نقش تهران در حل بحران استقبال می کنیم