مادر درختان درگذشت (+عکس) :           وانگاری ماتهای، نخستین زن آفریقایی برنده ...



 

 

پیام درگذشت مادر , مادر علی مشهدی کمدین معروف خندوانه درگذشت , درگذشت مادر تسلیت

 

 

 

وانگاری ماتهای، نخستین زن آفریقایی برنده جایزه صلح نوبل پس از یک دوره بیماری در سن 71 سالگی درگذشت. این فعال محیط زیست و حقوق بشر همواره یکی از منتقدان جهانی‌سازی به‌شمار می‌رفت و از او با نام "مادر درختان" یاد می‌کردند.

به گزارش دویچه وله، وانگاری ماتهای سال‌ها علیه قطع بی‌رویه درختان در کشورش‌، کنیا مبارزه کرد و فعالیت‌های متعددی را در زمینه‌ حقوق بشر انجام داد. او در سال ۱۹۷۷ پروژه‌ای را با نام " کمربند سبز" با هدف درختکاری در این کشور به راه انداخت که بزرگترین پروژه از نوع خود در آفریقا به شمار می‌رود. به واسطه این پروژه از آن زمان تا کنون میلیون‌ها درخت کاشته و هزاران فرصت شغلی ایجاد شده‌اند.

وانگاری ماتهای از سال 2003 به مدت دو سال نماینده وزیر محیط زیست کنیا بود. او همچنین، علاوه بر تدریس در دانشگاه، در دهه‌ هفتاد میلادی سازمان صلیب سرخ کنیا را اداره می‌کرد. فعالیت‌های خانم ماتهای همیشه با مخالفت‌های دولت دانیل آراپ موی روبرو می‌شد و به همین دلیل او چندین سال را در زندان سپری کرد.

در سال 2004 وانگاری ماتهای به عنوان نخستین زن آفریقایی، جایزه صلح نوبل را دریافت کرد.

وانگاری ماتهای در سال 1940 در روستایی کوچک در کنیا متولد شده بود و به دلیل استعدادی که از خود نشان داد توانست برای تحصیل به مدرسه ای مذهبی و مشهور در کنیا وارد شود. او سپس با دریافت یک بورس در رشته بیولوژی در دانشگاهی در آمریکا ادامه تحصیل داد. در سال 1971 وانگاری ماتهای توانست به عنوان نخستین زن کنیایی مدرک دکترای خود را از دانشگاه نایروبی کسب کند.

خانم ماتهای بامداد دوشنبه 26 سپتامبر در پی ابتلا به بیماری سرطان در نایروبی درگذشت..../عصر ایران


ویدیو : مادر درختان درگذشت (+عکس)