ماجرای عجیب مژگان روستائی و مزرعه کروکدیل : مستندهای پرهیجانی وجود دارند که ...


مستندهای پرهیجانی وجود دارند که در آنها مردانی شجاع را در حال سروکله زدن با کروکدیل‌ها می‌بینیم اما اینها راستش برایتان چیز خاصی نیست وقتی ماجرای زنی را متوجه شوید که در ایران مزرعه کروکدیل دارد!

مجله زندگی ایده آل: نگاه کردن به کروکدیل‌هایی که درون آب جست‌وخیز می‌کنند و با دهان بزرگ‌شان هر موجودی را می‌بلعند، ترسناک است، حتی اگر همه این اتفاق‌ها را از طریق تلویزیون تماشا کنیم. مستندهای پرهیجانی وجود دارند که در آنها مردانی شجاع را در حال سروکله زدن با کروکدیل‌ها می‌بینیم اما اینها راستش برایتان چیز خاصی نیست وقتی ماجرای زنی را متوجه شوید که در ایران مزرعه کروکدیل دارد! داستان هیجان‌انگیز مژگان روستایی و کروکدیل‌هایش را بخوانید.  

ماجرای بسیار عجیب شب زفاف این زوج عکس  , ماجرای عجیب دونده ماراتن  , ماجرای شرایط کاری عجیب کارمندان اپل

خوشحالم که پزشک نشدم

از بچگی با اینکه  عاشق حیوانات بودم اما همیشه آرزو داشتم پزشک شوم. حتی این آرزو در دوران دبیرستان با اینکه کمی ایده‌آل‌هایم تغییر کرده بود، با من همراه بود، اما وقتی در دانشگاه رشته جانورشناسی خواندم و در همین رشته مشغول به کار شدم، در کل نظرم تغییر کرد و راه دیگری را شروع کردم و بابت این قضیه بسیار خوشحالم، برای اینکه این کار کاملا با روحیات من سازگار است. با توجه به علاقه  زیادی که به شغلم دارم از اینکه پزشک نشدم راضی‌ام و مطمئنم که هرگز پزشک موفقی نمی‌شدم.

شروع کار

شروع کار از سال 86 بود که پیگیر شدیم برای گرفتن مجوز. در سال 87 توانستیم موافقت عده‌ای را برای این کار بگیریم و تا سال 89 همچنان کار ادامه داشت و ما ساخت  مزرعه را تمام کردیم و موفق شدیم تعداد دیگری از مجوزها را بگیریم تا بالاخره در دی ماه سال 89 اولین محموله کروکدیل خود را وارد کردیم. این برای اولین بار در ایران بود که کروکدیل وارد می‌شد که خوشبختانه بسیار موفقیت‌آمیز بود. بعد دومین محموله در مهر ماه 90 وارد ایران شد و حالا در مجموع 35 عدد کروکدیل در مزرعه داریم.

الاغ حیوان مورد علاقه من

در دوران کودکی علاقه زیادی به حیوانات داشتم  و از هیچ کدام از جانوران نمی‌ترسیدم. همیشه خودم را با حیوانات و جانوران سرگرم می‌کردم اما یکی از حیوانات مورد علاقه من از همان ابتدا الاغ بوده و هست. خودم هم نمی‌دانم چرا علاقه عجیبی به این حیوان دارم و شاید برایتان جالب باشد که بدانید یکی از تفریحات من در دوران کودکی دویدن دنبال الاغ‌ها و بازی کردن با آنها بود. البته از همان ابتدا همیشه علاقه خاصی نیز به خزندگان داشتم و دنیای آنها و رفتارهای‌شان برایم جالب و عجیب بود؛ به خصوص مار و مارمولک.

قانونی درباره واردات کروکدیل نداشتند

وقتی از رشته جانورشناسی فارغ التحصیل شدم همیشه به دنبال کاری بودم تا در رابطه با رشته تحصیلی‌ام باشد و در عین حال یک نوآوری محسوب شود. بعد از یکسری تحقیقات به این نتیجه رسیدم که پرورش کروکدیل گزینه مناسبی است. برای شروع کار و گرفتن مجوز از شیلات ایران شروع کردیم و توانستیم موافقت اولیه را بگیریم و بعد دامپروری و بعد به اداره زیست محیطی مراجعه کردیم، برای گرفتن پروانه کار. در ابتدا فقط با این سه سازمان در ارتباط بودیم و سه مجوز اصلی ما مربوط به شیلات، محیط زیست و دامپروری بود. کار سختی بود و مشکلات فراوانی داشت که بیشتر مربوط به جدید بودن کار می‌شد و اینکه قبلا هیچ شخصی در این‌باره فعالیتی نکرده بود. در واقع سازمان‌ها حتی هیچ آیین‌نامه و قوانینی در مورد واردات کروکدیل نداشتند  و باید بگویم آیین‌نامه‌ها در مورد این مسئله در ادارات بعد از درخواست ما نوشته شد که البته زمان زیادی طول کشید تا ما کامل مجوزها را بگیریم و ساخت مزرعه را شروع کنیم.

هواپیمایی‌ها می‌ترسیدند کروکدیل بیاورند

در مرحله مقدماتی واردات کروکدیل هم سختی‌های زیادی کشیدیم. باز هم مشکل جدید بودن این کار بود. سختی‌هایی از قبیل هماهنگی‌هایی که  در گمرک و فرودگاه وجود داشت. خیلی از پروازها حتی قبول نمی‌کردند محموله کروکدیل‌های ما را با پرواز خود بیاورند، چون فکر می‌کردند کروکدیل‌ها موجودات خطرناکی هستند که ممکن است امنیت پرواز آنها را به خطر بیندازد. به مرور زمان ما این مشکلات را هم پشت سر گذاشتیم و با گذشت زمان این کار به صورت روتین درآمد و الان اگر کسی بخواهد این کار را انجام دهد کافی است اقدام کند و گونه‌ای که می‌خواهد را بیاورد. حتی شنیده‌ام الان بعد از درخواست متقاضی خود ادارات مرتبط، طرح‌هایی را دراختیار آنها می‌گذارند که آنها می‌توانند با استفاده از این طرح‌ها کار خود را پیش ببرند. فکر می‌کنم در اصل ما یک جاده صاف کن برای این رویه بودیم چون تمام اولین بارها و سختی‌ها برای ما بود.

ماجرای عجیب کارگری که در سردخانه زنده شده تصاویر 18 , ماجرای سعید طوسی , مزرعه

خانم‌ها هر کاری را اراده کنند می‌‌توانند انجام دهند

همه به این مسئله اینطور نگاه می‌کنند که چطور یک خانم می‌تواند این کار را انجام دهد. معمولا به من می‌گویند همسر ما حتی از یک سوسک هم می‌ترسد، چه برسد به کروکدیل. البته به نظر من این جانور طوری نیست که بشود آن را با سوسک یا مارمولک مقایسه کرد یا حتی گفت که موجود وحشتناکی است ولی در اصل هر حیوانی قلق‌ها و روش‌های ارتباطی خاص خودش را دارد و اگر کسی بدون علم به این مسائل چه به کروکدیل و چه به هر حیوان دیگری نزدیک شود، مسلما خطر کرده و ممکن است فاجعه به بار آید. به همین دلیل قبل از شروع هر رفتار با هر حیوانی باید آموزش‌های لازم را دید. من معتقدم که خانم‌ها هر کاری را اراده کنند، می‌توانند انجام دهند.

اگر همسرم نبود من هرگز در این کار موفق نبودم

عکس‌العمل‌های زیادی از اطرافیان و مردم در این مدت دیده‌ام. آنها تعجب قشنگی دارند وقتی من را می‌بینند و در ابتدا از نظر آنها این کار باورنکردنی و نشدنی است اما وقتی با اصل ماجرا آشنا می‌شوند بدون استثنا همه تشویقم می‌کنند. هیچ وقت هیچ نظر منفی از کسی در رابطه با کارم نگرفته‌ام. همسرم از ابتدای کار  لحظه به لحظه با من همراه بود تا حدی که به کل کار خود را کنار گذاشت و با من همراه شد و حتی پذیرفت برای کنترل بهتر کار و نزدیک بودن به مزرعه برای ادامه زندگی از تهران به قشم بیاییم.  باید بگویم اگر همسرم نبود من هرگز در این کار موفق نبودم.  البته تهران از نظر امکانات برای این کار به هیچ عنوان چیزی کم ندارد منتها مشکل فقط آب و هواست. کروکدیل جانوری است که نیاز به هوای دائما گرم دارد. ما می‌توانستیم یک سوله بزنیم اما از نظر انرژی هزینه‌هایمان خیلی سرسام‌آور می‌شد و نمی‌توانستیم دائما گرما و رطوبت را همزمان داشته باشیم.

کروکدیل‌های دوست‌داشتنی

در حال حاضر در مزرعه غیر از من و همسرم 15 نفر دیگر مشغول به کار هستند که قبل از شروع کار آنها را کاملا آموزش دادیم و بعد شروع به کار کردند. کار کردن با کروکدیل بدون آموزش واقعا کار بی‌فکر و اشتباهی است. کروکدیل‌ها در عین خشونت، بسیار آرام، صبور، دوست‌داشتنی و بسیار عاقل هستند. وقتی با آنها کار و کنارشان زندگی می‌کنید متوجه می‌شوید که چقدر آنها برعکس مغز کوچک‌شان عاقل و باهوش هستند. کروکدیل‌ها تا زمانی که مورد آزار قرار نگیرند و کسی پا به قلمروشان نگذارد هیچ آزاری ندارند. زمانی که سیر هستند هیچ چیزی نمی‌خورند ولی اگر در این شرایط هم مورد آزار قرار گیرند به شخص آزاردهنده فقط حمله می‌کنند و ممکن است شخص دچار قطع عضو شود ولی او را نمی‌خورند.  از مردم می‌خواهم حیوانات را دوست داشته باشند، گاهی رفتارهایی از بعضی بازدیدکنندگان می‌بینم که باعث اذیت حیوان می‌شوند که من در آن لحظه خیلی ناراحت می‌شوم. دوست دارم مردم به جای آزار جانور از دیدنش لذت ببرند.

باعث جذب توریست شده‌ایم

استفاده اصلی از کروکدیل‌ها در تمام دنیا پوست آنهاست. ما کروکدیل‌ها را پرورش می‌دهیم و از تخم‌های آنها بچه‌های کروکدیل می‌گیریم و آنها را نیز پرورش می‌دهیم و بعد از کشتار از پوست آنها که یک چرم بسیار مرغوب است برای کیف و کفش استفاده می‌کنیم. البته کروکدیل‌ها می‌توانند در بحث توریسم و گردشگری هم موثر باشند، چون  کروکدیل حیوانی است خشن و به قول بعضی‌ها وحشتناک که می‌توان آن را در یک محیط امن و از فاصله نیم متری دید و حتی اگر مایل باشند اطلاعاتی از این جانور در اختیار داشته باشند.

برای اولین بار در ایران چرم کروکدیل ساختیم

برنامه کاری مزرعه کروکدیل یک برنامه 10 ساله است که خوشبختانه تا امروز ما کاملا روی برنامه پیش رفته‌ایم. برنامه امسال بحث تکثیر و تخمگذاری آنهاست که بعد از آن برنامه پوست کندن آنها شروع می‌شود و در نهایت می‌خواهیم به تولید انبوه چرم برسیم و امیدوارم که مزرعه‌های بیشتری در ایران شروع به این کار کنند تا بتوانیم در کنار هم صادرات موفق در امر چرم پوست کروکدیل که یکی از معروف‌ترین چرم‌هاست، داشته باشیم. خوشبختانه سال پیش موفق شدیم برای اولین‌بار در شهرستان ورامین پوست کروکدیل را به چرم تبدیل کنیم که یکی از بزرگ‌ترین موفقیت‌ها به حساب می‌آید که اگر می‌خواستیم این کار را در کشور دیگری انجام دهیم مسلما بخش عمده‌ای از کار از عهده و نظارت ما خارج می‌شد. ما موفق شدیم برای اولین‌بار در ایران این کار را انجام دهیم.


ویدیو : ماجرای عجیب مژگان روستائی و مزرعه کروکدیل