ماجرای رقیق‌سازی 3000 کیلو اورانیوم 2 درصد : پسماند فرآیند غنی‌سازی ۲۰ درصد، ...


پسماند فرآیند غنی‌سازی ۲۰ درصد، اورانیومی با غنای ۲ درصد ایزوتوپ U۲۳۵ است که ایران متعهد به رقیق‌سازی این پسماند شده است. خبرگزاری فارس: پسماند فرآیند غنی‌سازی ۲۰ درصد، اورانیومی با غنای ۲ درصد ایزوتوپ U۲۳۵ است که ایران متعهد به رقیق‌سازی این پسماند شده است.

در پی تمدید 4 ماهه مذاکرات هسته ای، تهران متعهد شده است که 3 تن ذخایر اورانیوم 2 درصد خود را رقیق کند. اما این اورانیوم 2 درصد چیست، چرا به آن پسماند گفته می شود و چه استفاده هایی دارد؟

در فرآیند غنی سازی اورانیوم 20 درصد، اورانیومی با غنای 2 درصد ایزوتوپ U235 به عنوان پسماند از سانتریفیوژ خارج می شود. آنگونه که در اخبار آمده، در نتیجه غنی سازی 20 درصد ایران، حدود 3 تن اورانیوم 2 درصد به عنوان پسماند حاصل شده است.

این اورانیوم 2 درصد را که از آبشار نخست خارج می شود، می توان به آبشار دوم تزریق کرده و اورانیومی با غنای حدود 10 درصد دریافت کرد. پسماند این فرآیند دوم، اورانیوم طبیعی یا همان غنای 0.7 درصد است.

آنگونه که از اظهارات آقای عراقچی مبنی بر «تبدیل پسماندهای مواد غنی شده به اورانیوم طبیعی» می آید، ایران تعهد کرده است که اورانیوم 2 درصد را به جای قراردادن در فرآیند غنی سازی مجدد، تا سطح اورانیوم طبیعی رقیق نماید. این اورانیوم طبیعی (یا همان 0.7 درصد) را می توان در فرآیند غنی سازی قرار داده و به 3.5 تا 5 درصد ایزوتوپ U235 تبدیل نمود.

ظاهرا غرب با این شرط خواسته است مطمئن شود که ایران فرآیند غنی سازی بیش از 5 درصد نخواهد داشت. یعنی از پسماند 2 درصد، اورانیوم 10 درصد نخواهد گرفت.

به گفته آقای عراقچی، در پی این تمدید توافق، همه تعهداتی که طرفین در توافق ژنو قبول کرده بودند به مدت چهار ماه ادامه می‌یابد و همه تحریم‌هایی که بر اثر توافق ژنو تعلیق شده بود طی چهار ماه آینده کماکان تعلیق خواهد بود و همه اقداماتی که ایران تعهد کرده بود انجام ندهد، در چهار ماه آینده به همان ترتیب خواهد بود. همچنین قرار است در 4 ماه آینده 2 میلیارد و 800 میلیون دلار، در 6 قسط به حساب بانک مرکزی واریز شود؛ 4 قسط 500 میلیون دلاری و دو قسط 400 میلیون دلاری.


ویدیو : ماجرای رقیق‌سازی 3000 کیلو اورانیوم 2 درصد