"لیزینگ" بازار مسکن را نجات می دهد؟ :    بیت الله ستاریان،کارشناس بازرا مسکن ...



بازار مسکن , بازار مسکن 95 , اخبار بازار مسکن

 

 بیت الله ستاریان،کارشناس بازرا مسکن بررسی میکند

"لیزینگ" بازار مسکن را نجات می دهد؟

بیت الله ستاریان کارشناس مسکن درباره تاسیس و شروع فعالیت شرکت های لیزینگ مسکن معتقد است این طرح می تواند تاثیر مثبتی در خانه دار شدن افراد و حتی افزایش تولید موجودی در بازار مسکن شود اما در صورتی که شرکت های لیزینگ بتوانند منابع مالی لازم برای تاسیس و اداره شرکت هایی در قالب لیزینگ را داشته باشند.

حسین عبده تبریزی، معاون وزیر راه و شهرسازی از اجرای طرح تاسیس شرکت های لیزینگ مسکن تا 2 ماه آینده خبر داد و گفت در مرحله اول سقف وام در این طرح 50 میلیون تومان خواهد بود.

شرکت های لیزینگ مسکن که تا کنون به شکل رسمی در کشور فعالیت نداشته اند  اما با ارجاع این طرح به بانک مرکزی به نظر می رسد دولت به صورت جدی دنبال اجرایی کردن این طرح است. طرحی جدید در بازار راکد این روزهای مسکن.

 بیت الله ستاریان کارشناس مسکن درباره تاسیس و شروع فعالیت شرکت های لیزینگ مسکن معتقد است این طرح می تواند تاثیر مثبتی در خانه دار شدن افراد و حتی افزایش تولید موجودی در بازار مسکن شود اما در صورتی که شرکت های لیزینگ بتوانند منابع مالی لازم برای تاسیس و اداره شرکت هایی در قالب  لیزینگ را داشته باشند.
 
این کارشناس مسکن همچنین طرح پرداخت بن اجاره به دهک های پایین جامعه را طرحی لازم الاجرا می داند و همچنین تاکید دارد که در بحث بازار اجاره مسکن هم می بایست ابتدا کسری بازار برطرف شده،بازار به تعادل برسد و بعد از آن چنین طرحی به اجرا درآید.

بیت الله ستاریان کارشناس مسکن در مورد لیزینگ مسکن به "تدبیر" می گوید:« موضوعی که در مورد لیزینگ مسکن مطرح است موضوع مالکیت ها است .در حقیقت فعالیتی که  لیزینگ های مسکن انجام می دهند این است که مالکیت مسکن را بر عهده می گیرند و با استفاده از پرداخت وام این مالکیت را تدریجی واگذار می کنند.لیزینگ مسکن هم بیشتر در حوزه خرید مسکن کارکرد دارد و برای متقاضیان خرید مسکن کارایی دارد.»

این کارشناس مسکن با تاکید بر این که لیزینگ مسکن به خریداران کمک بیشتری می کند معتقد است برای اجرای این طرح ساز و کار قانونی مشخصی وجود ندارد.

ستاریان به "تدبیر" می گوید:« برای اجرایی شدن این طرح ما منابع کافی در اختیار نداریم.منابعی مالی که بتواند پاسخگوی بخش مسکن باشد وجود ندارد.بنابراین نمی توان چند میلیون واحد مسکونی را در غالب لیزینگ در اختیار مردم قرار دهیم و 80 تا 90 درصد مالکیت را به شرکت لیزینگ واگذار کنیم.»

او ادامه می دهد:«مکانیزم لیزینگ مسکن ، مکانیسمی است که عمدتا در بازار فروش تاثیر خوبی دارد اما به شرط این که شرکت های لیزینگ بتوانند از منابع مالی و سرمایه های خارج از کشور هم استفاده کنند که البته در حال حاضر ساز و کار قانونی برای دسترسی شرکت های لیزینگ به منابع و سرمایه های خارجی وجود ندارد. این شرکت ها هم نمی توانند منابع مالی لازم را در داخل کشور تامین کنند.»

 این کارشناس مسکن همچنین در مورد وضعیت اجاره مسکن و طرح جدید بن اجاره به "تدبیر" می گوید:« در این که دولت باید به بعضی دهک ها در بخش مسکن یارانه بدهد بحثی نیست. وقتی مسکن در حالتی از تعادل قرار بگیرد و توازن به وجود آمد دهک های پایین قدرت پرداخت اجاره بها را پیدا نمی کنند بنابراین باید دولت در بخش مسکن هم یارانه پرداخت کند  اما این منوط بر این است که مسکن در حالت تعادل قرار بگیرد.مسکن باید از لحاظ موجودیت کالا باید در حالت تعادل قرار بگیرد. در حال حاضر ما با کمبود موجودیت کالا در این بخش مواجه هستیم. در حال حاضر در حدود 4 تا 5 میلیون کسر واحد مسکونی وجود دارد که اگر این کسر کالا برطرف نشود عملا  اجرایی شدن طرح بن اجاره هم بی تاثیر می ماند.»

 او اضافه می کند:«کسر واحدهای مسکونی در بحث لیزینگ مسکن هم تاثیر گذار است.در استفاده از لیزینگ مسکن به دلیل این که قدرت خرید بالا می رود و و پول غیر مستقیم وارد چرخه تولید می شود مقداری از این کسر واحدهای مسکونی جبران می شود و تولید افزایش می یابد. اما اگر پیش از برطرف کردن کسر موجودی این کالا بن اجاره پرداخت شود در واقع دولت توان اجاره کردن پیش از برطرف کردن کسری موجودی به خانوارها را داده است و این تعادل بازار مسکن را به هم خواهد زد علاوه بر این در قدرت اجاره دهک های دیگر هم تاثیر می گذارد.»

این کارشناس مسکن در مورد تامین منابع مالی لازم برای فعال شدن طرح لیزینگ مسکن به تدبیر می گوید:«شرکت های لیزینگ باید سرمایه های هنگفتی داشته باشند و باید اجازه داشته باشند که از منابع مالی خارج از کشور تامین مالی شوند که در حال حاضر ساز و کار قانونی لازم برای این کار وجود ندارد.چنان چه این سازوکار قانونی برای شرکت های لیزینگ به وجود بیاید می تواند در حوزه خرید مسکن تاثیر مثبتی داشته باشد.»

اخبار اقتصادی - تدبیر

 


ویدیو : "لیزینگ" بازار مسکن را نجات می دهد؟