لغو سخنرانی برابر با استیضاح وزیر‌کشور : «لغو با سخنرانی‌های مطهری عجین شده ...



وزیر کشور , استیضاح وزیر راه , استیضاح وزیر آموزش و پرورش

«لغو با سخنرانی‌های مطهری عجین شده است» این تیتر را آرمان پس از انتشار خبر لغو سخنرانی مطهری و تعدادی از اصلاح‌طلبان در استان البرز استفاده کرد. لغو سخنرانی‌های این نماینده مردم تهران در مجلس موضوع نامشخصی است چنانکه تا اعلام می‌شود که قرار است مطهری در محلی سخنرانی کند، اذهان به سمت حادثه‌ای می‌رود که در شیراز رخ داد. برخی این گمانه را مطرح می‌کنند که تندروها در تلاش برای غبارآلودکردن فضای اعتدال هستند و در این مسیر از هر راهی که بتوانند بهره می‌گیرند؛ برای آنها تضعیف دولت در درجه اول اهمیت قرار دارد.

 چرا مطهری؟
اما چرا مطهری در چند وقت اخیر سیبل هجمه منتقدان قرار گرفته است؟ همگان آگاهند که علی مطهری میراث ارزشمندی از پدر دارد که همان حق‌گویی و شجاعت است. او هیچ‌گاه خود را متعلق به یک جناح نمی‌داند و بارها به این موضوع اشاره داشته است که عدم‌وابستگی سبب می‌شود که مانعی در موضع‌گیری نداشته باشد. همین صراحت و شجاعت اوست که سبب شده تا برخی هراسان از حضور او باشند و اظهارات او را برنتابند. مطهری همواره نقاب از چهره تندروها و کسانی برمی‌دارد که برای تضعیف دولت یا اعتدال برنامه‌ریزی می‌کنند که به‌طور طبیعی این افشاگری‌ها برای دسته‌ای از تندروها که نگران روشن شدن اتاق تخریبشان هستند پذیرفتنی نیست، پس تلاش می‌کنند که مطهری را از هر تریبونی دور کرده و اجازه سخنرانی به او ندهند.


 مطهری نامه نوشت
 دیروز مطهری هم که پیش از این متوجه روش تندروها برای لغو سخنرانی‌هایش شده بود با نگارش نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور نسبت به این وضعیت اعتراض کرد. او خواستار جلوگیری از لغو سخنرانی‌ها شد و گفت که نهادهای غیرمرتبط در امور اجرایی دخالت نکنند.

 

در این نامه تصریح شده است: «به استحضار می‌رساند همایش «دولت، ملت، همدلی و همزبانی» در کرج که از دو ماه پیش توسط «کانون همبستگی دانشجویان و دانش‌آموختگان» برای روز پنجشنبه 7/3/94 تدارک دیده شده بود و از اینجانب و آقایان توکلی، موسوی‌لاری، حبیبی و اصغرزاده دعوت به عمل آمده بود و لااقل بنده به سختی و با اصرار کانون مذکور پذیرفتم، به علت مخالفت و تهدید ... و یکی از نمایندگان کرج و به دنبال آن سستی و بی‌مسئولیتی و عقب‌نشینی استاندار البرز و فرماندار کرج لغو شد. گفته بودند «اگر این همایش برگزار شود، بدتر از شیراز می‌کنیم» و متأسفانه استاندار و فرماندار هم به جای آنکه بگویند ما طبق قانون با شما برخورد می‌کنیم، تسلیم قانون‌شکنان شدند.

 

اداره درست کشور منوط به این است که نهادهای مختلف در کار یکدیگر دخالت نکنند. حادثه شیراز نیز ناشی از همین معضل و سستی مسئولان اجرایی استان بود. از جنابعالی به‌عنوان رئیس‌جمهور که مطابق اصل صد و سیزدهم قانون اساسی مسئول اجرای قانون اساسی هستید سوال می‌کنم، این وضعیت در دولت شما تا کی قرار است ادامه پیدا کند و برخی استانداران و فرمانداران ضعیف به جای اجرای قانون، به اجرای اوامر دوستان بپردازند. قبول دارم که همیشه فشارها بر دولت‌هایی که قصد اجرای کامل قانون اساسی را دارند بیشتر است و این تهدیدها و اعمال محدودیت‌ها مثلاً در دولت سابق نبود و در نتیجه فضای آن خیلی مطلوب نبود اما این عذر برای توجیه وضع موجود قابل پذیرش نیست زیرا مردم با توجه به شعارها و وعده‌های جنابعالی به شما رأی دادند و همراهی مسئولان اجرایی با طرفداران محدودیت را در این دولت برنمی‌تابند.

 

اگر برای لغو یک برنامه بگویند در صورت حضور این فرد یا افراد در این شهر مردم شهر با هم درگیر می‌شوند پس برنامه لغو می‌شود، قابل قبول است اما اینکه برخی بگویند اگر فلان برنامه اجرا شود ما به هم می‌ریزیم و استاندار و فرماندار هم بترسند و کوتاه بیایند قابل قبول نیست. اینجانب هشدار می‌دهم که اگر یک بار دیگر این‌گونه حوادث تکرار شود، با همه اعتقادی که به حمایت از دولت دارم، به کمک نمایندگان خوشفکر مجلس، وزیر کشور را استیضاح خواهیم کرد. امید است اقدامات و دستورات جنابعالی، قبل از این اتفاق این وضع را به سامان رساند.»


 تاکید معاون اول بر لغو نشدن سخنرانی‌ها
همزمان با انتشار نامه علی مطهری، معاون اول رئیس‌جمهوری خطاب به فرمانداران سراسر کشور، تاکید کرد: فرمانداران باید با مردم صمیمی بوده و ارتباط خوبی با مردم داشته باشند. باید روزهای خاصی برای برگزاری جلسه با مردم در نظر گرفته شود. فرمانداران باید به تولیدات روستایی توجه کرده و انسجام داخل کشور را جدی بگیرند. اسحاق جهانگیری گفت: فرمانداران باید اقتدار مدیریتی خود را حفظ کنند. نباید جلسات سخنرانی‌های قانونی در شهرستان‌ها به هم بخورد و نباید اجازه داد عده‌ای مقابل قانون بایستند. همواره باید قوانین ملاک باشد.


 اخبار  سیاسی  -  آرمان


ویدیو : لغو سخنرانی برابر با استیضاح وزیر‌کشور