لغو دنباله‌دار سخنرانی‌های مجاز : «نیروهای خودسر و لباس‌شخصی‌ها» مسئول همیشگی ...



«نیروهای خودسر و لباس‌شخصی‌ها» مسئول همیشگی لغو یا درگیری در سخنرانی‌ها و نشست‌ها معرفی می‌شوند. کلید‌واژه‌هایی مبهم در مورد کسانی که شاید عقبه و چارچوب فکری آنها برای افکار عمومی مشخص باشد.

از ابتدای معرفی وزرای کابینه یازدهم، انتخاب وزیری اصولگرا که بر مسند وزارت کشور تکیه بزند، حرف و حدیث‌هایی به دنبال داشت. بسیاری منتظر بودند حسن روحانی، رئیس‌جمهوری که با پشتیبانی و حمایت اصلاح‌طلبان و معتدلان پا به پاستور گذاشته است تجربه انتخابات مجلس دهم را با وزیری غیراصولگرا از سر بگذراند، اما حسن روحانی، عبدالرضا رحمانی‌فضلی را به پارلمان معرفی کرد و اصولگراترین وزیر کابینه هم از مرداد 92 ساکن ساختمان فاطمی شد.

 

اما حضور مجدد همین نیروهای خودسر در زمان سکانداری رحمانی‌فضلی بر وزارت کشور، دوباره به یکی از مهم‌ترین معضلاتی تبدیل شد که وزارت کشور و در رده بعدی مدیریتی، استانداری‌ها و حتی فرمانداری‌ها را درگیر خود کرده است. سخنرانی‌هایی که با تلاش همین «نیروهای خودسر و لباس‌شخصی‌ها» یا لغو می‌شوند یا با اخلال مواجه می‌شوند. حضور نماینده ورامین در محل برگزاری همایش اصلاح‌طلبان در این شهر که گفته شده است در برهم زدن سخنرانی موسوی‌لاری نقش داشته نمونه اخیر این اتفاقات است که وزیر کشور را در آستانه انتخابات مجلس دوباره به صدر خبرهای رسانه‌ها کشاند.


وزیر کشور همان‌طور که بعد از حادثه شیراز و ضرب و شتم علی مطهری تاکید کرده بود سیاست شنیدن صداهای مختلف و مخالف را پیش گرفته است، شنبه شب در برنامه «نگاه یک» سیما در مورد دادن مجوز به همایش‌هایی که احتمال رخ دادن چنین اتفاقاتی در آن وجود دارد باز هم تاکید کرد: ‌«باید قدرت شنیدن، استدلال و منطق‌مان را بالا ببریم. در طول مدت بیش از دو سالی که در وزارت کشور هستم شاید روزی 100 اجتماع در کشور برگزار می‌شود. در این مدت حتی به اندازه تعداد انگشتان دست مشکل نداشتیم و با مشکلات ایجادشده توانستیم به خوبی برخورد کنیم.» او حتی تاکید کرد که با عاملان چنین حوادثی حتما برخورد خواهد شد و پرونده آنها به قوه قضائیه تحویل داده می‌شود.


طبق اصل بیست‌وهفتم قانون اساسی تشکیل اجتماعات و راهپیمایی‌ها، بدون حمل سلاح، به شرط آنکه مخل به مبانی اسلام نباشد آزاد است. از سویی براساس قوانین و مقررات فعالیت احزاب و تشکل‌ها فصل دوم حقوق گروه‌ها، ماده 6، تبصره 2، برگزاری راهپیمایی‌ها با اطلاع وزارت کشور بدون حمل سلاح در صورتی که به تشخیص کمیسیون ماده 10 مخل به مبانی اسلام نباشد‌و نیز تشکیل اجتماعات در میادین و پارک‌های عمومی با کسب مجوز از وزارت کشور آزاد است. گرفتن مجوز از این وزارتخانه هم مراحلی دارد که در موارد بعدی فصل سه توضیح داده شده است.


با اینکه هم در قانون اساسی و هم در قانون مربوط به فعالیت احزاب و گروه‌ها شرایط لازم برای برگزاری نشست‌ها در نظر گرفته شده است و وزارت کشور هم در برخورد با نیروهایی که قصد برهم زدن چنین مراسمی را دارند مصر است، همچنان خبرهایی از لغو سخنرانی‌ها و برهم زدن نظم جلسات شنیده می‌شود.


دیروز در حالی که همایش «نفوذ ظریفانه» با حضور سیدمحمود نبویان در دانشگاه اصفهان برگزار شد، اما برنامه سخنرانی شنبه شب مصطفی کواکبیان در اندیمشک با فشار و اعتراض گروهی 100 نفره از مخالفان لغو شد تا به سیاهه سخنرانی‌های لغو شده دو سال گذشته افزوده شود و همچنان مساله نشاط سیاسی و انتخاباتی گروگان برخوردهای سلبی گروه‌های فشار قرار داشته باشد.
 

دنباله , لغو سخنرانی , سخنرانی ترامپ

 

اخبارسیاسی  -  فرهیختگان 


ویدیو : لغو دنباله‌دار سخنرانی‌های مجاز