لاک ناخن و اسپری مو باعث دیابت می شود : لاک ناخن و اسپری مو باعث دیابت می شود محققان ...



لاک ناخن و اسپری مو باعث دیابت می شود

محققان آمریکایی براساس تازه ترین تحقیقات خود هشدار دادند که لاک ناخن و اسپری مو چه بسا باعث ابتلای افراد به بیماری دیابت می شود.

به گزارش فارس به نقل از پایگاه خبری لایف ساینس آمریکا، این تحقیقات حاکی است: گروهی از مواد شیمیایی موجود در لوازم بهداشتی و‌ آرایشی از جمله لاک ناخن و اسپری مو ممکن است احتمال ابتلا به بیماری دیابت را افزایش دهد.

محققان دانشگاه بریگهام در بوستن آمریکا دریافتند: زنانی که بالاترین میانگین ماده شیمیایی فتالات در بدن آنها وجود دارد، بیشتر از زنانی که کمترین میزان این ماده را دارند، در معرض ابتلا به دیابت می باشند.

ترکیبات شیمیایی فتالات به وفور در عطر و ادکلن ها، اسپری مور، صابون، شامپو و لوازم آرایشی یافت می‌ شوند.

 

متاسفانه بسیاری از پلاستیک‌های نرم مثل پلاستیک‌های مخصوص بسته بندی و فریز کردن مواد غذایی و خیلی از اسباب بازی‌ها، حاوی فتالات هستند و می‌توانند به راحتی وارد غذایی که می خوریم و هوایی که تنفس می‌کنیم، بشوند.

لوازم بهداشتی و آرایشی مثل جلادهنده‌های ناخن، ریمل مژه و ابرو، عطرها، شامپوها و نرم کننده ها، لوسیون ها، تقویت کننده‌های مو و ضد آفتاب‌ ها هم از منابع اصلی فتالات به شمار می‌روند.

تحقیقات محققان آمریکایی همچنین از ارتباط بین میانگین این مواد و مقاومت در برابر هورمون انسولین در زنانی که دچار دیابت نبودند، خبر داد. مقاومت در برابر انسولین مرحله پیش از ابتلا به دیابت نوع دوم است.

محقق تمارا جمیز مسئول این تحقیقات گفت: فتالات ها می توانند به سوخت و ساز قند در خون زیان وارد کنند.

اما با این حال محققان اشاره کردند که نتایج آنها در یک برهه زمانی معین انجام شده است و این امر نیازمند تحقیقات و زیرنظرگرفتن زنان به مدت بیشتر از یکسال برای اطمینان از نتایج است.

 

محققان در تحقیقات خود اطلاعات مربوط به 2359 زن 20 تا 80 ساله را در سالهای 2001 تا 2008 میلادی تجزیه و تحلیل کردند که روشن شد 217 نفر از آنها مبتلا به دیابت هستند.

این تحقیقات نشان داد: زنانی که بالاترین میانگین دو نوع فتالات در آزمایش ادرار آنها وجود داشت دو برابر بیشتر در معرض ابتلا به دیابت در مقایسه به زنانی قرار داشتند که کمترین میانگین این ترکیبات را داشتند./فارس


ویدیو : لاک ناخن و اسپری مو باعث دیابت می شود