لاریجانی، عارف و مدلی از تفاهم : طی روزهای اخیر حاشیه و گمانه زنی‌های مختلفی ...


طی روزهای اخیر حاشیه و گمانه زنی‌های مختلفی پیرامون سخنان محمد رضا عارف مبنی برای اینكه «حاضرم درباره سایر پست‌های مجلس جز ریاست تعامل كنم» به وجود آمد كه در این راستا باید اذعان داشت منظور آقای عارف از این مساله كاملا روشن است، نخست آنكه اعضای لیست امید و سایر نماینده‌ها از مساله ریاست عبور كرده‌اند. روزنامه آرمان - محمود صادقی: طی روزهای اخیر حاشیه و گمانه زنی‌های مختلفی پیرامون سخنان محمد رضا عارف مبنی برای اینكه «حاضرم درباره سایر پست‌های مجلس جز ریاست تعامل كنم» به وجود آمد كه در این راستا باید اذعان داشت منظور آقای عارف از این مساله كاملا روشن است، نخست آنكه اعضای لیست امید و سایر نماینده‌ها از مساله ریاست عبور كرده‌اند.

بنابراین لازم است اشاره شود كه نكته كلیدی سخنان اینگونه است كه درباره مساله ریاست نمی‌توان تعامل كرد، او از مساله ریاست عبور كرده و اما درباره سایر اركان و پست‌های مجلس نایب رئیس، منشی یا ناظران در حال گفت‌وگو و مذاكره هستند. بر این اساس فضای مجلس جای رقابت است و نباید این مساله امری منفی تلقی شود. در دنیا مرسوم است دو عضو یك حزب برای یك پست یا سمتی كاندیدا شوند و این مساله به مفهوم تعارض میان دو فرد كاندیدا یا اعضای آن حزب نخواهد بود.

 گرچه میان حزب اصلاح‌طلب و اعتدال گرا قبل از انتخابات هفتم اسفند ماه ائتلافی شكل گرفت به همین علت به این معنا نخواهد بود كه این حزب تنها یك كاندیدا داشته باشد. قرائن و شواهد بسیاری نشان می‌دهد كه فراكسیون امید اكثریت قاطع داشته و دكترعارف رئیس خواهد شد اما چنانچه هر یك از طرفین اعتدالگرا و اصلاح‌طلب موفق شوند طرف دیگر ضمن مشاركت با اركان مجلس با آنها همكاری خواهند كرد. البته بناست كه هر یك از اركان به یك مدلی از توافق برسند گرچه آقای لاریجانی هنوز فراكسیونی تشكیل نداد.

در مقابل فراكسیون امید شكل گرفته و انتظار می‌رود كه ایشان عضوی از این فراكسیون باشد. بنابراین اكنون یك فراكسیون در مقابل یك فرد قرار دارد. به هر روی لاریجانی به عنوان یك اصولگرای معتدل و عارف به عنوان اصلاح‌طلب در مشی اعتدالی با یكدیگر اشتراك دارند و به طور قطع مجلس دهم الگویی از همكاری میان طیف‌های سیاسی به ویژه طیف‌های اعتدالی اعم از اصلاح‌طلب و اصولگرا خواهد بود در نهایت از مساله ریاست و هیات رئیسه به سهولت و بدون بروز دغدغه و تنش عبور خواهیم كرد و مجلس دهم الگویی موفقی از همكاری و همگرایی همه نیروهای سیاسی در جهت منافع ملی خواهد بود.

مدلی را فراكسیون امید به دكتر لاریجانی پیشنهاد كردند و ایشان در پاسخ گفتند كه فكر می‌كنند، اكنون ایشان و نماینده‌های منتسب به وی در حال رایزنی و گفت‌وگو هستند. به هر حال اگر بر اساس این مدل جلو بروند، مدل خوبی برای تفاهم و همكاری است. طی دو روز گذشته به طور مستقیم گروه‌هایی از سوی عارف و لاریجانی با یكدیگر به مذاكره پرداخته و همچنین گروه‌هایی نیز در حال رایزنی هستند تا به مدلی برای توافق برسند.

امروز در جلسه‌ای كه اعضای فراكسیون امید تشكیل می‌دهد ریاست عارف را به رای خواهند گذاشت وعلاوه بر موضوع ریاست درباره كاندیدای این لیست برای هیات رئیسه رای‌گیری خواهند گرفت و در صورت اتفاق نظر بر روی هر یك از كاندیداها برای روز یكشنبه آن كاندیدا در صحن مجلس مطرح می‌شود با حمایت قاطع اصلاح‌طلبان و اعتدالیون در مجلس ایشان آرای لازم را برای ریاست احراز می‌كنند و پیروزی امید یك‌بار دیگر در روز نهم خرداد تكرار خواهد شد.


ویدیو : لاریجانی، عارف و مدلی از تفاهم