كشف شباهت ژنوم قورباغه و انسان :       اگرچه در گذشته تصور می‌شد مغز فرمانده ...



 

 

قورباغه , انسان , انجماد انسان

 


اگرچه در گذشته تصور می‌شد مغز فرمانده بدن است، اما رفته رفته محققان پی بردند نه تنها خود مغز كه همه رفتارها و خصوصیات آدمی تحت كنترل ماده‌ای دیگر به نام DNA یا ماده ژنتیكی است و این ماده مهم است كه نقش انتقال وراثت را در طول قرن‌های متمادی به عهده داشته و همین موضوع سبب شد توجه دانشمندان به این امر هر روز بیشتر و بیشتر شود.

 


در این راستا بتازگی محققان موفق شدند برای اولین بار توالی و ترتیب ژنوم قورباغه را كشف و شناسایی كنند و در طی این فرآیند، آنها دریافتند شباهت‌های بسیاری بین ژنوم قورباغه و انسان وجود دارد. این تیم تحقیقاتی توانستند نقشه كامل ژنتیكی قورباغه را شناسایی و تجزیه تحلیل كنند و به شباهت‌های زیاد آن با انسان پی ببرند.

 


شاید تا به حال زیاد در مورد شباهت‌های ژنوم انسان و موش شنیده باشید، اما این اولین بار است كه نقشه كامل ژنتیكی قورباغه كه جانداری مابین ماهی و خزندگان است، مرتب تجزیه و تحلیل شده است.



در این تحقیقات دانشمندان متوجه شدند نزدیك به ۸۰ درصد از بیماری‌های ژنتیكی انسان‌ها و ژن‌های مربوط به آن مثل ژن‌های مربوط به بیماری سرطان، تنگی نفس یا حمله قلبی، بسیار شبیه ژن‌های Xenopus است. Xenopus‌ها گروهی از قورباغه‌های منحصر به فرد و معروف هستند كه خاص كشورهای جنوب آفریقا هستند.

 


این نوع از قورباغه‌ها تمام عمر خود را در آب می‌گذرانند و در انتهای انگشتانشان دارای پنجه و ناخن هستند و احتمالا هیچ آزمایشگاه زیستی در دنیا وجود ندارد كه از این جانداران منحصر به فرد استفاده نكند.

 


شباهت ژنتیكی انسان و قورباغه بدین معناست كه می‌توان به كمك بررسی و تجزیه تحلیل ژنوم قورباغه به حقایق زیادی در مورد ژنوم آدمی دست یافت كه این امر می‌تواند در رفع بسیاری از مشكلات ژنتیكی در انسان‌ها كمك كند.

 


قورباغه‌ها دارای یك مزیت بیولوژیكی خاص و بالقوه هستند. این‌كه آنها در بیرون از بدن مادر رشد كرده و بزرگ می‌شوند.

 


بنابراین براحتی می‌توان فرآیند رشد و تحول را در این جاندار مشاهده كرد. به كمك این امتیاز بزرگ به آسانی می‌توان این ارگانیسم‌ها را دستكاری كرد و تغییر داد و با آنها كارهای تحقیقاتی زیادی انجام داد؛ چراكه با ژن‌های آدمی نمی‌توان این كارها را كرد.

 


در واقع با دستكاری ژنوم قورباغه به بسیاری از سوالات در مورد ژن‌های آدمی می‌توان پاسخ داد و به بسیاری از مشكلات ژنتیكی انسان پی برد.تا به حال دانشمندان شاید توالی ژنتیكی ۲۰ نوع مختلف از موش‌ها را بررسی و تحلیل كرده‌اند و به شباهت‌ها و تفاوت‌های ژن‌هایشان با انسان پی برده‌اند.

 


اما با تحقیقات اخیر و كشف توالی ژنوم قورباغه، آنها بیش از پیش به پیچیدگی‌های ژنتیكی آدمی دست یافته‌اند و امیدوارند در آینده با تحقیقات بیشتر روی ژنوم این جاندار و دیگر جانداران، موفق به شناسایی هرچه بیشتر ژنوم انسان و حل مشكلات ژنتیكی شوند.

 

 


ویدیو : كشف شباهت ژنوم قورباغه و انسان