كسانی كه صلاحیت ندارند درباره فیلمها اظهار نظر میكنند :  اخبار فرهنگی وهنری  ...



اظهار نظر آیت الله درباره عاشورا و مقبره کوروش , درباره ما , درباره الی

 اخبار فرهنگی وهنری  - كسانی كه صلاحیت ندارند درباره فیلمها اظهار نظر میكنند

كتاب «هفت فیلمنامه از اصغر فرهادی» عصر شنبه 17 آبان در مجتمع فرهنگی كورش با حضور این كارگردان نامی سینمای ایران و جمعی از هنرمندان و علاقمندان سینما رونمایی شد.

فرهادی در حاشیه برگزاری این مراسم در پاسخ به پرسش خبرنگار درباره شایعاتی که مبنی بر فیلمسازی او در خارج از کشور شنیده می شود، تصریح کرد: من در جزایر اسپانیا فیلمی نمی سازم. این هم از آن شایعاتی است که خودم هم آنها را می شنوم اما حقیقت ندارد. من فیلمنامه ای دارم که قرارست در کشوری مثل اسپانیا رخ بدهد. پیش قرارداد این فیلم نیز بسته شده است اما من هنوز درباره تاریخ شروع این پروژه توافق نکردم. اصلا ممکن است لوكیشن فیلم بعدی ام در ایران باشد.


فرهادی همچنین گفت: شایعاتی در خارج از کشور درباره من می گویند که گاهی یکی از آنها غلط در می آید و گاهی یکی درست. من هنوز در مرحله ای نیستم که تصمیم بگیرم کارم در کجا خواهد بود و نمی دانم فیلمم در ایران ساخته می شود یا خارج از آن. همه چیز به قصه بستگی دارد و هنوز در مرحله ای نیستم که بگویم کارم را كجا شروع می كنم.

درباره همه چیز , اظهار نامه مالیاتی , درباره

اصغر فرهادی با تاکید بر اینکه «یک حبه قند» با بدسلیقگی برخی امکان حضور در اسکار را نداشت از اینکه رضا میرکریمی این بار با فیلم تازه اش «امروز» به اسکار می رود ابراز خرسندی کرد.
این کارگردان مطرح سینمای ایران در حاشیه رونمایی از کتاب «هفت فیلمنامه از اصغر فرهادی» درباره نظرش نسبت به حضور فیلم «امروز» به کارگردانی رضا میرکریمی در اسکار اظهار کرد: هنوز این فیلم را ندیده ام اما خوشحالم که میرکریمی می تواند امسال در اسكار باشد. پیش از این قرار بود فیلم «یک حبه قند» به کارگردانی او از طرف ایران به اسکار معرفی شود اما بدسلیقگی کردند و آن را نفرستادند و حالا كه قرار است با فیلم جدیدش در اسکار شرکت کند، اتفاق خوبی در شرف رخ دادن است هرچند متاسفانه من هنوز این فیلم را ندیده ام.


کارگردان فیلم سینمایی «جدایی نادر از سیمین» درباره جدی ترین فیلمنامه ای که به ساخت آن فکر می کند، به بانی فیلم گفت: من فیلمنامه آماده ای دارم که در سالهای گذشته برای ساخت آن با یک کمپانی خارجی توافق کرده ام. آن کمپانی منتظر من است و باید آن فیلمنامه را کار کنم اما هر لحظه ممکن است طرح و یا فیلمنامه دیگری به ذهم برسد که آن کار بعدی ام بشود.


این کارگردان درباره بحث هایی که بر سر پروانه نمایش فیلم ها پیش آمده است، گفت: من از این فضا دور بودم و از اخبار دقیق خبر ندارم اما می دانم درباره آثار کسانی که پیش از این فیلمشان پروانه نمایش دریافت کرده عده ای خارج از این دایره اظهار نظر می کنند که نه صلاحیت دارند و نه اظهارنظرهایشان صادقانه است. جزو وظایف این افراد نیز نیست که وارد این حیطه شوند.


فرهادی تاکید کرد: این افراد بهتر است کاری که از آنها خواسته شده و بابتش حقوق می گیرند انجام دهند و وارد کارهای دیگر نشوند. مرا به خیر او امید نیست شر مرسان.
وی درباره مدیریت جدید سینما نیز اظهار کرد: درباره ایوبی تنها چیزی که می توانم بگویم این است که او با تمام وجود در حال تلاش است تا با همه فشارها بتواند قدمی بردارد.


فرهادی در پاسخ به اینکه آثاری چون «ارتفاع پست» و «کنعان» در کتابش قرار نگرفته اند، توضیح داد: این هفت فیلمنامه آثاری هستند که جرقه و شروع آنها با من بوده است و می شود گفت تماما متعلق به من بوده اند اما «ارتفاع پست» و «کنعان» فیلمنامه هایی نیستند که با من شروع شده باشند بلکه من به عنوان کسی که ایده کس دیگری را نوشته، وارد شده ام. بنابراین این دو اثر را در این مجموعه نگذاشته ام.


اصغر فرهادی در مراسم رونمایی از كتاب خود با حضور روی سن خطاب به حضار گفت: بسیاری از اتفاقاتی که در فیلمنامه هایم رخ میدهد ناخودآگاه است و شاید حُسن کار در این باشد که بیشتر از ناخودآگاه آدم بیاید. آگاهیها و اطلاعات تنها وسیلهای برای رسیدن به این ناخودآگاه است. در فیلمنامه نویسی سماجت و پشتکار بسیار مهم است و آن بانک عاطفی که از کودکی در ذهن پُرشده در ناخودآگاه به کمک نویسنده می آید.


فرهادی با بیان اینکه انتظار چنین مراسم پرشوری را نداشته است، افزود: فکر نمیکردم این تعداد آدم اینجا باشد و این باعث خوشحالی و دلگرمی من است.
این کارگردان برگزیده اسکار با قرائت مقدمهای که در این کتاب نوشته است، گفت: فیلمنامههای پیش را که مرور میکنم، آنچه بین همه آنها مشترک است و از «رقص در غبار» تا «گذشته» پررنگتر و آگاهانهتر شده، علائم سؤال است، علائم سؤالی که فیلمنامه به فیلمنامه چند وجهیتر شده است. وی ادامه داد: اگر با این نوشته ها توانسته باشم جسارت پرسشگری را در تماشاگران تقویت کرده و ترسشان را از کاشتن بذر سؤال در ذهنها بکاهم، از زمانی که برای نوشتن صرف کرده ام راضی و خوشنودم که دنیای امروز ما بیش از آنکه نیاز به مقام و مسئول پاسخگو داشته باشد محتاج مردمی است پرسشگر. مردمی که از گذاشتن علامت سؤال در برابر هر آنچه برایشان ثابت و قاطع است نهرساند.


فرهادی در بخش دیگری از سخنانش کتاب چاپ شده را چکیده تجاربش دانست که فیلمنامه به فیلمنامه جلو رفته است و گفت: یک فیلمنامه نویس باید به همه چیز آگاه باشد و بعد شروع به نوشتن بکند. البته این تعریفی هم که میشود، فرهادی مثل یک مهندس نشسته و ساختار را نوشته است هم درست نیست و همانطور که گفتم بسیاری از اتفاقاتی که در فیلمنامه ها رخ میدهد ناخودآگاه است.


این کارگردان با ذکر مثالی اظهار کرد: تا چند وقت پیش سیگار می کشیدم و خیلی راحت این سیگار کشیدن هم در فیلمنامه هایم می آمد اما از زمانی که ترک کرده ام، دیدم ناخودآگاه هیچکدام از کاراکترهایم سیگار نمیکشند.
فرهادی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه همیشه از این هراس داشته است تا چیزهایی مانند مصاحبه کردن و یا آماده شدن کتابی از کلاسها و گفت وگوهایش به چیزی غیر از شغل اصلیش تبدیل شود، تصریح کرد: فیلمساز نباید این تعریف و تمجیدها را به خود بگیرد. وی خطاب به حاضران در برنامه گفت: این فیلمنامه ها را با این نگاه که از پیش به آن فکر شده است نخوانید و امیدوارم این کتاب را به عنوان تجربه ای که پیش از این تجربه شده است، بخوانید.
اصغر فرهادی در بخش پایانی سخنانش از افرادی که تأثیر زیادی بر روند کاریش گذاشته اند، نام برد و گفت: در این مدتی که کار کردهام و سال 81 که اولین فیلمنامه را نوشتم هیچ صحنهای را ننوشتم که پریسا بخت آور (کارگردان و همسراصغر فرهادی) نخوانده باشد و تأیید نکرده باشد. حتی گاهی وقتها این بحثهای ما به قهرهای چندروزه هم کشیده است اما در نهایت نتیجه رضایت بخش بوده و باعث شده فیلمنامه ای را تنها ننوشته باشم و حتی به صورت تلفنی صحنه را با او چک کرده ام.


سپس پریسا بخت آور همسر اصغر فرهادی به روی صحنه دعوت شد و با بیان اینکه به این شدتی که گفته میشود نیست، ادامه داد: در تمامی زندگیهای مشترک چنین چیزهایی هست و خوشحالم امشب این کتاب را میبینم.
در ادامه فرهادی با بیان اینکه خیلی خوش شانس بوده است در طول زندگی با همکارهای خوبی کار کرده است، گفت: آدم خوشبختی هستم که دوستانی دارم در سنین مختلف، مانند محمود کلاری و حسین جعفریان و حمید فرخنژاد که علاوه بر اینکه بازیگر من بوده است از دوران دانشجویی با هم دوست بوده ایم و این روزها بیشتر قدرش را میدانم و معتقدم علاوه بر اینکه بازیگر خوبی است، دوست خوبی هم هست. وی افزود: همچنین تشکر میکنم از نشر «چشمه» که با وجود بی انصافی هایی که این سالها به آن شد، کارش را ادامه داد و همچنین منتقدینی که قبل از ساختن فیلمهایم، فیلمنامه هایم را میخوانند و نظر میدهند و آنهایی که بعد نظر میدهند، این همه دوست خوب برایم بسیار باارزش و با غنیمت است.
کارگردان «جدایی نادر از سیمین» در بخش پایانی سخنانش مطرح کرد: ما دچار یک بیماری شدهایم و هر چه داریم به چشم تحقیر نگاه میکنیم و فکر میکنیم بیرون از اینجا بهتر است در حالی که تعجیل در همه جا است. خود من برای هر کاری که وقت بیشتری گذاشتهام نتیجه بهتری گرفته ام و معتقدم حداقل زمانی که یک فیلمنامه باید نوشته شود، هفت تا هشت ماه است.
در ابتدای این مراسم حسن کیائیان، مدیر نشر «چشمه» توضیحات را در خصوص کتاب «هفت فیلمنامه از اصغر فرهادی» ارائه کرد.

چند نكته درحاشیه مراسم رونمایی ازكتاب فیلمنامه های فرهادی
امیرشهاب رضویان که مدیریت سینمایی پردیس سینمایی «کوروش» را بر عهده دارد هم دیگر سخنران این مراسم بود که ضمن سابقه آشناییش با اصغر فرهادی درباره این مجتمع سینمایی گفت: خوشحالم که رنجی که برای نمایش فیلمهایم میکشیدم، نسل بعد از من برای فیلمهایشان نخواهند کشید. بهطور مثال فیلم «ماهی و گربه» که درسینماهای دیگر به صورت تکسانس به نمایش درآمده در این پردیس، سالنی به آن اختصاص پیدا کرده و مورد استقبال هم قرار گرفته است.


علی معلم، منتقد و تهیه کننده سینما هم درباره اصغر فرهادی با قرائت شعری گفت: خوشبختانه ایشان در طول مسیری که طی کرده از جمله سینماگرانی شده که از او حکایت میشود و حکایت نویس نیست. وی افزود: فرهادی نکته ای را به سینمای اجتماعی که معمولاً متکی بر وقایع اتفاقیه است اضافه کرد که آن درام پرتنش است و معتقدم کارهایش در سینمای ایران خواهد ماند.
معلم یکی دیگر از ویژگی کارهای فرهادی را ریتم در داستان گویی عنوان کرد و ادامه داد: چیزی که بسیاری از فیلمسازان شاخص از آن برخوردار نیستند و فرهادی به خوبی بلد است، به خاطر همین هم مخاطبان غیر ایرانی نیز با کارهایش ارتباط برقرار میکنند.


امیر پوریا، سعید عقیقی و مهرزاد دانش از منتقدان حاضر در این مراسم بودند که درباره اهمیت فیلمنامه های اصغر فرهادی به اظهار نظر پرداختند.


پایانبخش این مراسم حضور حمید فرخنژاد، بابک کریمی، احمد مهرانفر، حسین جعفریان، ستار اورکی، حمید قربانی و محمود کلاری از عوامل فیلمهای اصغر فرهادی که در این مراسم حاضر بودند بر روی صحنه و گرفتن عکس یادگاری بود.


از دیگر حاضران در این مراسم میتوان به هوشنگ گلمکانی، احمد طالبینژاد، بهنام بهزادی، سروش صحت، احمد امینی و لادن طاهری (مدیر فیلمخانه ) اشاره کرد.


پس از پایان مراسم اصغر فرهادی با حضور در فروشگاه نشر «چشمه» در پردیس کوروش، کتابش را برای خریداران امضاء کرد که صف طولانی تشکیل شده برای خرید این کتاب و امضای آن توسط فرهادی بسیار جلب توجه میکرد.


همچنین در این مراسم بخشهایی از فیلمهای اصغر فرهادی که توسط میثم مولایی آماده شده بود، به نمایش درآمد.


این مراسم با استقبال بسیار زیادی همراه بود به طوری که بسیاری از افراد ایستاده برنامه را دنبال میکردند و جمعیت تا بیرون از درهای ورودی تماشاگر مراسم بودند.

اخبارفرهنگی وهنری - بانی فیلم

 


ویدیو : كسانی كه صلاحیت ندارند درباره فیلمها اظهار نظر میكنند