قیمت کالاهای اساسی در آستانه رمضان : بررسی ها از بازار مواد غذایی و کالاهای ...


بررسی ها از بازار مواد غذایی و کالاهای اساسی پرمصرف برای ماه رمضان نشان می دهد که قیمت ها نسبت به روزها و هفته های قبل تغییر محسوسی پیدا نکرده و به گفته عرضه‌کنندگان و اصناف، عرضه کافی برای اکثر کالاهای اساسی انجام شده است. البته در این میان خرما با افزایش قیمت قابل توجهی همراه شده است. خبرگزاری ایسنا: بررسی ها از بازار مواد غذایی و کالاهای اساسی پرمصرف برای ماه رمضان نشان می دهد که قیمت ها نسبت به روزها و هفته های قبل تغییر محسوسی پیدا نکرده و به گفته عرضه‌کنندگان و اصناف، عرضه کافی برای اکثر کالاهای اساسی انجام شده است. البته در این میان خرما با افزایش قیمت قابل توجهی همراه شده است.

با فرا رسیدن ماه رمضان بازار کالاهای اساسی تب و تاب بیشتری پیدا می کند و اقلام مختلف از جمله محصولات پروتئینی، برنج، حبوبات، چای، روغن، قند و شکر، خرما، زعفران، آرد و... با تقاضا و مصرف بیشتری همراه می شوند و همین افزایش تقاضا نگرانی هایی را مبنی بر برخی سودجویی ها و گران فروشی ها به وجود می آورد.

به گفته برخی فروشندگان، قیمت کالاهای اساسی تا کنون و در آستانه ماه رمضان تغییری نداشته است و حتی برخی محصولات مانند گوشت مرغ کاهش قیمت هم داشته است و پیش‌بینی می‌شود که قیمت ها در ماه رمضان با تغییر و تحول چندانی روبرو شود.

قیمت انواع گوشت

هر کیلوگرم گوشت گوساله فیله پاک کرده 47 هزار تومان در مغازه های سطح شهر عرضه می شود. همچنین گوشت گوسفندی راسته با استخوان کیلویی 31 هزار تومان، گوشت گوسفندی ران پاک کرده با استخوان کیلویی 35 هزار تومان، گوشت گوسفندی ماهیچه کیلویی 39 هزار تومان، گوشت استیکی کیلویی 45 هزار تومان، شقه با گردن کیلویی 33 هزار تومان و هر کیلوگرم گوشت چرخ کرده 35 هزار تومان فروخته می شود.

هر کیلوگرم مرغ تازه نیز 6500 تومان به طور متوسط در مغازه ها دیده می شود. همچنین فیله مرغ کیلویی 13 هزار تومان، سینه مرغ کیلویی 7800 تومان، ران مرغ کیلویی 7300 تومان، بال مرغ کیلویی 8300 تومان و گردن مرغ 3200 تومان قیمت دارد.

در میان دیگر اقلام پروتئینی هر کیلوگرم مغز ران بوقلمون بدون پوست و استخوان 23 هزار تومان عرضه می شود.

تخم مرغ نیز که از دیگر محصولات پروتئینی پر مصرف در ماه رمضان است به صورت دانه ای به طور متوسط 350 تا 400 تومان در مغازها قابل مشاهده است و به صورت شانه 30 تایی بین 10 هزار تا 11 هزار تومان عرضه می شود.

قیمت انواع برنج ایرانی و خارجی


برنج ایرانی در جه یک که به طور معمول نسبت به برنج خارجی از تقاضای بیشتری برخوردار است در عمده فروشی ها بین 8000 تا 10 هزار تومان قیمت دارد و در خرده فروشی ها و مغازه های سطح شهر به کیلویی بین 12 تا 16 هزار تومان عرضه می شود.

به عنوان نمونه در میان انواع برنج های ایرانی، هر کیلوگرم برنج طارم درجه یک به طور متوسط 12 هزار و 500 تومان در مغازهای سطح شهر قیمت دارد. حتی قیمت این نوع برنج در برخی از خرده فروشی ها به بیش از این رقم نیز می رسد اما این در حالی است که هر کیلوگرم برنج طارم درجه یک در بازار و مراکز عمده بین 7000 تا 8000 تومان عرضه می شود.

برنج هاشمی درجه یک نیز که جزو برنج های پرمصرف ایرانی است در خرده فروشی تا کیلویی 16 هزار تومان فروخته می شود که حداقل 5000 تومان گران‌تر از قیمت این نوع برنج در عمده فروشی هاست.

همچنین در میان دیگر اقلام برنج ایرانی، برنج شیرودی کیلویی 6000 تومان، برنج ندا کیلویی 5800 تومان، برنج نیم دانه کیلویی 4500 تومان، برنج نیم دانه معطر 4600 تومان، برنج فجر کیلویی 5200 تومان و برنج دم‌سیاه کیلویی 7500 تومان به طور متوسط در مغازه های سطح شهر فروخته می شود.

در میان برنج های خارجی نیز که از عرضه و مصرف کمتری در بازار برخوردار هستند، برنج هندی درجه یک کیلویی 4300 تا 4600 تومان قیمت دارد. همچنین هر کیلوگرم برنج پاکستانی درجه یک 3500 تومان به طور متوسط در مغازه های سطح شهر عرضه می شود.

در میان دیگر اقلام برنج خارجی، برنج اروگوئه ای کیلویی 4200 تومان، برنج تایلندی 3100 تومان و برنج آرژانتینی 3000 تومان فروخته می شود.

قیمت انوع حبوبات


در میان انواع مختلف حبوبات به گفته فروشندگان لوبیا، عدس و لپه به طور معمول از تقاضای بیشتری برخوردار هستند.

لوبیا چشم بلبلی کیلویی 6800 تومان، لوبیا چیتی کیلویی 7000 تومان، لوبیا سفید کیلویی 5500 تومان، لوبیا قرمز کیلویی 5500 تومان در سطخ شهر عرضه می شود.

عدس بسته بندی 900 گرمی نیز 6900 تومان و عدس ریز بسته بندی 900 گرمی 5500 تومان فروخته می شود. همچنین نخود بسته بندی 900 گرمی کیلویی 4800 تومان قیمت دارد.

لیموعمانی که گران ترین نوع حبوبات محسوب می شود به طور متوسط کیلویی 25 هزار تومان در سطح شهر فروخته می شود. همچنین لپه باقالا زرد کیلویی 4000 تومان و لپه باقالا سبز 15 هزار تومان عرضه می شود.

در میان سایر اقلام حبوبات جو پرک کیلویی 13 هزار تومان، جو پوست کنده کیلویی 2000 تومان، سویا بسته یک کیلوگرمی 3600 تومان و زرشک کیلویی 25 هزار تومان عرضه می شود.

قیمت انواع روغن


روغن مایع معمولی 850 گرمی 5000 تومان، روغن مایع 850 گرمی 4800 تومان و روغن جامد پنج کیلوگرمی 20 هزار تومان است.

همچنین در میان برخی دیگر از روغن ها که مشتری کمتری دارد روغن هسته انگور است که نیم لیتری آن 22 هزار تومان، روغن کنجد نیم لیتری 18 هزار تومان و روغن زیتون نیم لیتری 16 هزار تومان فروخته می شود.

قیمت انواع چای، قند و شکر، خرما و زعفران


هر کیلوگرم چای ایرانی درجه یک بین 10 تا 13 هزار تومان و چای ایرانی درجه دو بین 5000 تا 7000 تومان عرضه می شود. همچنین چای خارجی که به گفته فروشندگان مشتریان بیشتری دارد بین 20 تا 32 هزار تومان قیمت دارد. مشاهدات از بازار نشان می دهد که در میان چای های خارجی چای هندی بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است.

اما خرما که یکی از اصلی ترین اقلام در سفره برای بسیاری در ماه رمضان است با تازگی با افزایش قیمت همراه شده است و به گفته فرشندگان، انواع خرما حدود 2000 تومان در روزهای اخیر افزایش قیمت داشته است.

با وجود آنکه مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری وزارت کشاورزی اعلام کرده است که قیمت منطقی برای هر کیلوگرم خرما در بازار ماه رمضان 4500 تا 5000 تومان است اما بررسی از بازار نشان می دهد که قیمت هر کیلوگرم خرما بسته بندی شده بین 7500 تا 8500 تومان است.

همچنین هر کیلوگرم قند خرد شده در بازار 3200 تومان و هر کیلوگرم شکر 3000 تومان عرضه می شود. قند شکسته بسته بندی شده سه کیلویی 9000 تومان و شکر بسته بندی سه کیلویی 8500 تومان قیمت دارد.

اما زعفران که در ماه رمضان برای تهیه غذاها و دسرهای افطاری استفاده زیادی دارد با افزایش تقاضا همراه می شود. زعفران مثقالی به طور متوسط در برندهای مختلف بین 30 تا 35 هزار تومان در بازار فروخته می شود.

همچنین آرد نان سنگک که معمولا برای پخت حلوا و دیگر دسرها استفاده می شود کیلویی 2500 تومان است.

قیمت زولبیا و بامیه

بر اساس تصمیم کمیسیون نظرات و قیمت گذاری اصناف استان تهران مصوب شده است که واحد‌های درجه یک، هر کیلوگرم زولبیا و بامیه را 11 هزار تومان و واحد‌های درجه دو، هر کیلوگرم زولبیا و بامیه را 10 هزار و 500 تومان را بفروشند.

در آستانه ماه مبارک رمضان تامین مواد غذایی مورد نظر برای مردم و قیمت این مواد از جمله مباحث مهم تلقی می‌شود که اتاق اصناف ایران از کافی بودن مواد غذایی لازم برای روزه‌داران خبر می‌دهد و از مردم می‌خواهد در این زمینه به هیچ‌وجه نگران نباشند؛ موضوعی که فروشندگان هم تا حدود زیادی آن را تایید می کنند و معتقدند که اکثر اقلام پر مصرف برای ماه رمضان تغییر قیمتی نخواهند داشت.

فراوانی مواد غذایی در بازار

ابراهیم درستی - نایب رئیس اتاق اصناف ایران - در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به اینکه مواد غذایی به وفور در بازار وجود دارد و نیز میزان عرضه و تقاضا با هم مطابق است، گفت که جای نگرانی در ارتباط با تامین غذایی در ماه مبارک رمضان وجود ندارد و مغازه‌داران با برپا نکردن نمایشگاه ضیافت به فروش فوق‌العاده تشویق شده‌اند.

درستی همچنین در مورد قیمت اقلام مصرفی مردم در این ماه، خاطرنشان کرد که قیمت برنج، مرغ و لبنیات تغییری نخواهند داشت و وضعیت بازار از ثبات نسبی برخوردار است.

وی همچنین از مدنظر قرار گرفتن فروش‌های فوق‌العاده توسط مغازه‌داران در این ماه خبر داد و گفت که مغازه‌داران زیر نظر اتحادیه‌های خود مجوز فروش فوق‌العاده را خواهند گرفت و بین پنج تا 20 درصد تخفیف اعمال می‌کنند.


ویدیو : قیمت کالاهای اساسی در آستانه رمضان