ققنوس اصولگرایان بر نمی‌خیزد : زمان تبلیغات دوردوم انتخابات مجلس دهم در حالی ...



ققنوس , گزینه اصولگرایان برای انتخابات 96 , اصولگرایان هنوز در شوک دوم خردادند


زمان تبلیغات دوردوم انتخابات مجلس دهم در حالی وارد روز پنجم می شود که در کنار موضوع ریاست مجلس اکنون آرایش نیروهای سیاسی در داخل مجلس بعدی نیز از موضوعات موردبحث در فضای سیاسی کشور است.هر قدر مجلس فعلی در ابتدای کار با آرایش مشخصی ازنیروهای سیاسی مواجه بود و در طول 4 سال گروه های مختلف از دل آن متولد شد، مجلس آتی از همین ابتدا با شرایط پیچیده تری مواجه است.


پیش بینی ها برای مجلس آتی شامل سه فراکسیون اصلی است که یکی از آنها بدون تردید فراکسیون امید، برآمده از دل لیست ائتلافی (اصلاح‌طلبان، اعتدال‌گرایان و اصولگرایان معتدل) است. «امید» نامی بود که اصلاح طلبان در زمان رقابت بر روی کاندیداهای خود نهادند و برخلاف فراکسیون اصلاح طلبان در مجلس حاضر ، فراکسیون تاثیرگذار و مهمی خواهد بود.


  تلاش برای منحرف كردن یاران لاریجانی
اما محل مناقشه اصلی این بار در میان طیف محافظه‌كاران خواهد بود.گروهی که از حضور بخشی از لیدرهای اصلی خود در مجلس آتی محروم است. حداقل دو بال اصلی این طیف یعنی‌محمدرضا باهنر و غلامعلی‌حدادعادل در مجلس حضور ندارند. باهنری كه کاندید  نشدوحدادعادل از راه یافتن به مجلس بازماند. این موضوع برخی از آنها را دچار توهم كرده‌است. این جماعت كه از حداقل بودن در شاكله مجلس ترس دارند، تلاش می‌كنند با انشقاق میان جریان‌های دیگر اصولگرا، آنها را از حداكثری بودن در بهارستان خارج كرده و به نوعی نقش پان‌اصولگرائیسم را آنها بر دوش می‌كشند.

 

این روند محافظه‌كاران رادیكال، تا حدی پیش رفته كه صدای اعضای فراكسیون رهروان ولایت را نیز در آورده است.در همین راستا، جعفرزاده ایمن آبادی از اعضای این فراكسیون با اشاره به اعتدال حاکم بر رفتار اعضای فراکسیون رهروان ولایت اظهار کرد: فکر می‌کنم افراد تند رویی که از مجلس نهم به جا مانده اند و در مجلس آینده حضور دارند به دنبال به انحراف کشیدن فراکسیون رهروان هستند. این فراکسیون از قبل در مجلس فعالیت داشته است اما اکنون اشخاصی که به دنبال عدم تشکیل آن هستند اختلاف افکنی می‌کنند.

   بحران‌های رگباری
این پایان حواشی و معضلات محافظه‌كاران نیست و ماجرای کمیته هفت‌نفره اصولگرایان که از ابتدا با بی علاقگی لاریجانی روبه رو شد، این روزها وارد مرحله تازه ای شده است و با خبر اضافه شدن سه نفر دیگر به آن باید دید که در چه مسیری قرار خواهد گرفت. از سویی اضافه شدن 3 عضو مشورتی به کمیته هفت‌نفره که به پیشنهاد شورای ائتلاف اصولگرایان انجام شده و به‌ویژه حضور باهنر در میان این سه‌نفر تاکید سخنگو و اعضای کمیته هفت‌نفره بر موقتی‌بودن فعالیت‌های کمیته و عدم ورود به بحث انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۶، بار دیگر این گمانه‌زنی را قوت بخشید که اصولگرایان تمامی دار و ندارشان در سه‌دوره گذشته مجلس را در معرض نابودی می بینند و اکنون سعی می کنند این شورا را برای نزدیکی به لاریجانی وارد فاز تازه ای کنند.

 

لاریجانی اما به خوبی می داند که یاران نزدیک سابق فکری اش بارها سعی کرده اند از او عبور کنند و تشکیل فراکسیون رهروان در مجلس نهم نشان می دهد او به سادگی تسلیم بازی تازه نخواهد شد. لاریجانی در زمان انتخابات نیز یاران نزدیکش در تهران را وارد لیست ائتلاف امید کرد تا نشان دهد که به مسیر اعتدال نزدیک تر شده و از سویی رفتارهای بخشی از اصلاح طلبان در وضعیت فعلی را به رفتارهای هم طیفان سابق ترجیح می دهد. اما باید دید لاریجانی تا کجا وارد پیوندها و پیمان های استراتژیک با طیف های مختلف خواهدشد.


  پایان اصولگرایی رادیكال
از سویی دیگر این نکته حائز اهمیت است که طیف محافظه‌كاران اگر بخواهد تحت عنوان فراکسیون اصولگرایان خارج از فراکسیون رهروان فعالیت کند به طور حتم با بحران لیدر در میان خود رو به رو می شود. در حالی که طیف موسوم به پایداری ها خود را صاحب اعتبار می دانند از سوی بخشی از اصولگرایان از اساس پس زده  می شوند و در میان این قحط الرجالِ مجلس، بار دیگر نقش لاریجانی پررنگ تر می شود.


آنچه تاکنون مشخص می‌كند این موضوع است که سه فراکسیون اصلی در انتظار مجلس آتی است. در این میان فراکسیون اصلاح طلبان از تمامی حداقل ها و حتی حداکثرهای لازم بهره برده است. حضور شخصی چون محمدرضا عارف به عنوان لیدر این فراکسیون ، انسجام و ثبات آن را فراهم می کند.


 از سویی این فراکسیون در زمان های لازم می تواند با رهروان وارد مذاکره شود و در یک مسیر قرار بگیرند. اما در نقطه مقابل به نظر نمی آید که اصولگرایان خارج از رهروان در مجلس حال و روز چندان مساعدی داشته باشند. آنان اگر همه نیروهای خود را منسجم نکنند شاید حتی نتوانند یک اقلیت تاثیرگذار در مجلس باشند.

اخبار سیاسی قانون/میرا قربانی فر 


ویدیو : ققنوس اصولگرایان بر نمی‌خیزد