قطع دست نوزاد شش ماهه به خاطر رگ‌ گیری اشتباهی هنگام وصل سرم! :     پزشك، ...



 

نوزاد سه ماهه , غذای کمکی نوزاد 5 ماهه , وزن گیری نوزاد

 

پزشك، سرپرستار و پرستار دو بیمارستان ساوه و تهران به خاطر سهل‌انگاری در درمان و ممانعت از پذیرش نوزاد شش ماهه و قطع یك دست پسرك، با نظر كارشناسان در مجموع به میزان 25 درصد مقصر شناخته شدند.

سیماب:پسرك نگون‌بخت به خاطر رگ‌گیری اشتباهی هنگام وصل سرم و تزریق داروی بیمار دیگر در سرمش دچار پارگی شریان دست چپ شده بود.

اواخر شهریور سال 84 مرد جوانی به دادگستری شهرستان ساوه رفت و از مسئولان دو بیمارستان دولتی در ساوه و تهران شكایت كرد. وی به قاضی گفت: پسرم «امیرعلی» قبل از آغاز سال 84 به دنیا آمد و 20 شهریور در حالی كه تب و سرفه شدید داشت او را به بیمارستانی در ساوه منتقل كردیم. پزشك كشیك پس از معاینه پسرم با تشخیص عفونت ریه او را در بیمارستان بستری كرد و 4 روز بعد در حالی كه مراحل درمان پسرم خوب پیش می‌رفت، ناگهان از بیمارستان با من تماس گرفتند و گفتند باید پسرم را به بیمارستان مجهزتری در تهران منتقل كنم. من و همسرم نیز سراسیمه خود را به بیمارستان رساندیم و پس از كمی پرس و جو دریافتیم كه سرپرستار بخش، صبح روز حادثه برای تزریق سرم از دست چپ پسرم رگ‌گیری كرده و بعد هم پرستار آمپول اشتباهی مربوط به بیمار دیگری را در سرم پسرم تزریق كرده است.

پزشك معالج پسرم نیز هنگام معاینه متوجه تنگی نفس و تورم شدید در دست پسر شش ماهه ما شده بود. بدین ترتیب بلافاصله با صدور دستور تزریق سرم و آمپول دیگری خطر داروی اشتباهی را رفع كرده بود. اما از آنجا كه سرپرستار هنگام وصل كردن سرم، اشتباهی رگ‌گیری كرده بود رگ دست پسر كوچولویمان دچار تورم شدید شده بود. بنابراین پس از هماهنگی مسئولان بیمارستان، پسرمان را به یك بیمارستان دولتی در تهران منتقل كردیم. اما متأسفانه دو پزشك كشیك بیمارستان با وجود هماهنگی‌های قبلی مانع پذیرش و درمان بموقع پسرم شدند. از این رو بار دیگر پسرمان را به بیمارستان قبلی در ساوه برگرداندیم و 2 روز بعد نیز در بیمارستان كودكان همان شهرستان دست چپ پسرم كه بشدت سیاه شده و عفونت كرده بود از ناحیه مچ قطع شد.

كارشناسان با توجه به مدارك و مستندات موجود در پرونده پزشكی كودك بیمار و تحقیق از مسئولان بیمارستان علت اصلی عارضه ایجاد شده را رگ‌گیری و تزریق داروی اشتباهی اعلام كردند.

از این رو سرپرستار و پرستار بیمارستان ساوه به خاطر سهل‌انگاری و قصور هر كدام به میزان 10 درصد و پزشكی كه به عنوان دستیار ارشد كشیك در بیمارستان تهران روز حادثه مانع پذیرش و درمان بموقع نوزاد نگون‌بخت شده بود نیز به میزان 5 درصد مقصر شناخته شدند.

قاضی شعبه 102 محاكم جزایی ساوه نیز پرستار و سرپرستار را به میزان قصوری كه مرتكب شده بودند محكوم به پرداخت دیه كرد. همچنین مسئولان نظام پزشكی 2 پرستار متخلف را به مدت 3 ماه از اشتغال در بیمارستان محروم كردند. این در حالی بود كه حكم صادره با اعتراض 2 متهم پرونده در شعبه 11 دیوان عالی كشوری رسیدگی و مورد تأیید قرار گرفت.

از سوی دیگر پرونده پزشك متخلف بیمارستان تهران نیز برای رسیدگی به دادسرای جرایم پزشكی و دارویی تهران ارسال شد، كارشناسان كمیسیون پزشكی تهران كه با دستور دادیار پرونده رسیدگی به موضوع را آغاز كرده بودند، پزشك مربوطه را به میزان 5 درصد مقصر شناختند.

بدین‌ترتیب، پرونده پس از صدور كیفرخواست در شعبه 1043 مجتمع قضایی شهید قدوسی رسیدگی شد و قاضی افراسیاب نیز پس از برگزاری جلسه محاكمه متهم را به میزان قصوری كه مرتكب شده به پرداخت دیه محكوم كرد..../ seemab.ir


ویدیو : قطع دست نوزاد شش ماهه به خاطر رگ‌ گیری اشتباهی هنگام وصل سرم!