قصد ادامه تحصیل در خارج از ایران را داری؟ : کدام گزینه های تحصیل در خارج از ...


کدام گزینه های تحصیل در خارج از ایران با چه ویژگی هایی برای شما مناسب هستند؟
مجله زندگی ایده آل: ا
گر شما هم برای ادامه تحصیل در خارج از کشور برنامه‌هایی در سر دارید باید بعد از درنظر گرفتن تمام سختی‌هایی که غربت و تامین هزینه‌های سنگین دارد سراغ گزینه‌هایی بروید که به شرایط و آینده‌ای که شما برای خود ترسیم کرده‌اید نزدیک‌تر باشد. از بین هزار و یک گزینه متفاوت و دور و نزدیک برای ادامه تحصیل تعدادی از مقصدها در این سال‌های اخیر طرفداران بیشتری را به خود جذب کرده است. پس اگر تصمیم خود را برای انتخاب یکی از این مسیرها گرفته‌اید به فهرست ایده‌آل هم سری بزنید.

نروژ، اگر می‌خواهید نزدیک قطب درس بخوانید

 نروژ ازجمله پنج کشور اروپایی است که‌سال‌هــاست تحصیل رایگان برای دانشجویانی که قصد تحصیل در این کشور را دارند، مهیا کرده است. ارائه واحدهای درسی دانشگاه‌های معتبر نروژ به زبان انگلیسی و رایگان بودن تحصیلات در این کشور فاکتورهایی هستند که کشور نروژ را برای ادامه تحصیل به‌خصوص در مقطع فوق‌لیسانس مناسب می‌کند. این کشور باتوجه به نزدیکی‌اش به قطب شمال و شرایط آب و هوایی و نزدیکی به مناطق دریایی بازار کار تقریبا مناسبی برای رشته‌هایی مثل مهندسی نفت و گاز، مهندسی مکانیک، برق، معماری و رشته‌های این‌چنینی دارد؛ اگرچه تحصیلات در مقطع لیسانس در بیشتر رشته‌های ارائه شده در نروژ به زبان نروژی است و دانشجوی متقاضی مقطع لیسانس ملزم به ارائه مدرک تسلط بر زبان نروژی قبل از ورود به دانشگاه‌های کشور نروژ است.

دانشجویان کشور نروژ مجوز کار 10 ساعت در هفته را دارند که این ساعت برای دانشجویان کارشناسی ارشد 20 ساعت است که مجموع درآمد شما از کار دانشجویی می‌تواند کمی از هزینه‌های زندگی و تحصیل شما را در طول سال مهیا کند. کشور نروژ با داشتن دانشگاه‌های معتبری مثل دانشگاه‌های ان‌تی‌ان‌یو، اسلو و برگن به‌عنوان یکی از قطب‌های بزرگ علمی در اروپا محسوب می‌شود. نروژ یکی از کشورهایی است که بیشترین هزینه‌های زندگی را در اروپا دارد و هزینه‌های زندگی در نروژ برای دانشجویان به‌صورت میانگین بین 600 تا 800 یورو در ماه است که شامل هزینه‌های مسکن، غذا، رفت‌وآمد، بیمه و سایر هزینه‌هاست. اگر از آن دسته افرادی هستید که با سرما میانه‌ای ندارید نروژ و سرماهای سختش گزینه مناسبی برای شما نیست.

ادامه تحصیل در خارج از کشور , ادامه تحصیل رشته طراحی فرش در خارج , ادامه تحصیل در خارج

اتریش؛ هزینه کم با کیفیت زیاد

تحصیلات در کشور اتریش هنوز به‌صورت رایگان (با هزینه بسیار ناچیز) صورت می‌گیرد و این کشور باتوجه به جمعیت بسیار کمی که دارد، شرایط اخذ ویزای تحصیلی و اقامت در این کشور را راحت‌تر کرده است. زبان اصلی کشور اتریش، آلمانی است. دانشجویان ایرانی می‌توانند در صورت قبولی در کنکور سراسری و ارائه گواهی اشتغال به تحصیل در مقطع لیسانس برای دریافت پذیرش در مقطع کارشناسی کشور اتریش اقدام کنند.

البته دانشگاه‌های اتریش در رشته‌های هنر برای پذیرش دانشجو در این مقطع  به شرکت در آزمون ورودی نیاز دارند که گفتنی است قبولی در این آزمون‌ها باتوجه به موارد امتحانی و زبان آلمانی مورد آزمون، بسیار سخت است. در مقطع لیسانس در اکثر رشته‌های دانشگاهی اتریش زبان آلمانی است. حال دو شرایط برای متقاضیان پیش‌رو است؛ اول اینکه زبان آلمانی مورد نیاز را تا سطح 2  B در کشور ایران یاد بگیرند و برای پذیرش اقدام کنند و دوم اینکه بدون هیچ مدرک زبانی به کشور اتریش رفته (با گرفتن پذیرش مشروط) از کالج‌های زبان آلمانی در اتریش استفاده کنند. هزینه‌های زندگی در اتریش برای دانشجویان به صورت میانگین بین 600 تا 800 یورو در ماه است که شامل هزینه‌های مسکن، غذا، رفت‌وآمد، بیمه و دیگر هزینه‌هایی است که دانشجویان در زمان تحصیل در مقطع لیسانس در کشور اتریش مجبور به پرداخت آن هستند.

تحصیل در مقطع فوق‌لیسانس در کشور اتریش به افرادی توصیه می‌شود که قصد تحصیل در بهترین دانشگاه‌های اروپا را داشته باشند اما توانایی مالی پرداخت هزینه‌های زیاد تحصیل در کشورهایی مانند انگلستان، استرالیا و ایالات متحده را ندارند. فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد کشور اتریش بعد از پایان تحصیلات خود مجوز حضور یک‌ساله‌ در این کشور را دارند تا قادر باشند با یافتن شغلی مناسب، ویزای تحصیلی خود را تبدیل به ویزای کار کشور اتریش کنند. بسیاری از رشته‌های مهندسی در مقطع فوق‌لیسانس در اتریش به زبان انگلیسی ولی رشته‌های علوم انسانی، علوم زیستی، علوم پزشکی و علوم مدیریتی به زبان آلمانی ارائه می‌شوند. دانشجویان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد کشور اتریش به ترتیب، در هفته 10 و 20 ساعت اجازه کار دارند.

آلمان، تمام دانشگاه‌ها به زبان آلمانی است

 دانشگاه‌های بسیار ممتاز کشور آلمان از یک سو و مهم‌تر از همه رایگان بودن تحصیلات در این کشور باعث شده این کشور به‌عنوان یکی از کشورهای سرآمد دنیا از لحاظ پذیرش دانشجو مطرح شود. سیستم آموزشی کشور آلمان به‌دلیل حساسیت زیاد دولت روی زبان آلمانی طراحی شده است تا تمامی رشته‌های ارائه شده به زبان آلمانی ارائه شوند. مقطع لیسانس در کشور آلمان چهار ساله است و برای ورود به این مقطع باید مدرک دیپلم را داشته باشید.

دوره چهار ساله لیسانس به زبان آلمانی تدریس می‌شود و دانشجو باید مدرک زبان آلمانی 1 Bیا 2 B را داشته باشد. دانشجویان مقطع کارشناسی کشور آلمان مجوز کار در محدوده‌ای 10 ساعته به‌صورت هفتگی دارند تا بهتر از پس هزینه‌های زندگی که بیشترین هزینه را مسکن در بردارد، برآیند. هر فرد که قصد ادامه تحصیل در کشور آلمان را داشته باشد قبل از رفتن به آلمان و برای رفتن به سفارت باید نامه‌ای نشان بر پشتوانه مالی نشان دهد که مبلغ آن برابر یک سال زندگی در آلمان است.

آلمان با داشتن معتبرترین دانشگاه‌های اروپا، سرآمد کشور‌های اروپایی در بحث آموزش است و به همین دلیل بسیاری از علاقه‌مندان به ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر مثل دکترا کشور آلمان را برای گذراندن دوره فوق‌لیسانس خود انتخاب می‌کنند، چراکه می‌توانند به‌صورت کاملا رایگان مدارک تحصیلی خود را از بهترین دانشگاه‌های اروپا دریافت و شانس خود را برای گرفتن بورسیه‌های تحصیلی در مقطع دکترا بالا ببرند. دوره تحصیلات کارشناسی ارشد در کشور آلمان دو ساله است و دروس به دو صورت آلمانی و انگلیسی تدریس می‌شوند. تحصیل در آلمان به‌صورت رایگان است و فرد دانشجو فقط باید هزینه‌های ماهانه زندگی خود را بپردازد و کشور آلمان مجوز کار 20 ساعته به‌صورت هفتگی را به دانشجویان خود می‌دهد.

مالزی؛ همسایه‌ای با دانشگاه‌های معتبر

بسیاری از علاقه‌مندان به تحصیل در خارج از کشور، مالزی را انتخاب می‌کنند. گرفتن پذیرش در مقطع لیسانس هم برای افرادی امکان‌پذیر است که دیپلم و پیش‌دانشگاهی خود را گرفته باشند و هم برای کسانی که دیپلم گرفته اما هنوز مدرک پیش دانشگاهی خود را دریافت نکرده‌اند. این دسته از افرادی که مدرک پیش‌دانشگاهی ندارند، می‌توانند از دوره‌های 9 ماهه پیش‌دانشگاهی در خود دانشگاه مالزی استفاده کنند و بعد از پایان دوره وارد مقطع لیسانس شوند.

معدل مورد قبول برای دانشگاه‌های مالزی حداقل نمره 13 است. همچنین به‌دلیل برگزار شدن کلاس‌ها به زبان انگلیسی، دانشگاه مالزی از شما مدرک زبان می‌خواهد تا به شما اجازه ورود به دانشگاه و اخذ پذیرش را بدهد. مدرک زبان مورد نیاز IELTS 5 و 5/6 است البته اگر زبان شما ضعیف است و این مدرک را ندارید، می‌توانید از کلاس‌های زبان موجود در خود دانشگاه‌های مالزی استفاده کرده و بعد از تقویت زبان تحصیلات خود را شروع کنید. مقطع فوق‌لیسانس در کشور مالزی در یک دوره 2 ساله ارائه می‌شود و برای کسانی که قصد ادامه تحصیل در مقطع فوق‌لیسانس در کشور مالزی را دارند اولین شرط مرتبط بودن رشته لیسانس است.

شرط بعدی معدل است که شما باید معدل لیسانس بالای 15 داشته باشید. هزینه‌های زندگی در همه کشورهای دنیا برای دانشجویان به طور کلی به سه دسته تقسیم می‌شود که مالزی هم از این دسته مستثنا نیست. اولین آیتم هزینه تحصیل است و بعد از آن هزینه مسکن که شامل خوابگاه یا اجاره‌خانه است و در آخر هزینه‌های روزانه مثل خورد و خوراک و رفت‌وآمد و... هزینه‌های تحصیل هم در هر دانشگاه (خصوصی یا دولتی) بسیار متفاوت است.

تحصیل در استرالیا با شهریه‌های بالا

استرالیا چند سالی است که با ارائه طرح‌های مختلف مهاجرت به جذب نیروهای تحصیلکرده یا متخصص مشتاق بوده است و این نکته که دانشگاه‌های برتر این کشور در زمره 200 دانشگاه برتر دنیا هستند، همواره استرالیا را کانون بسیاری از علاقه‌مندان به تحصیل در خارج از کشور قرار داده است. ولی بسیاری از دانشجویان باتوجه به اینکه شرایط پیدا کردن کار و گرفتن اقامت دائم استرالیا، بسیار سخت‌تر از دیگر کشورهاست باز هم استرالیا را در زمره مهم‌ترین مقصدهای خود قرار می‌دهد.

داوطلبانی که آخرین مدرک تحصیلی آنها مدرک دیپلم است، می‌توانند با گذراندن دوره پیش‌دانشگاهی خود در استرالیا وارد دانشگاه شوند. برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های کشور استرالیا، داشتن نمره 6 در آزمون آیلتس یا نمره‌های مشابه در آزمون تافل الزامی است. شما برای پذیرش تحصیلی از دانشگاه‌های استرالیا باید مدرک تسلط بر زبان انگلیسی (حداقل آیلتس 6 آکادمیک، مدرک نشان تمکن مالی، ارائه اصل یا گواهی مدارک تحصیلی و ریز نمرات ارائه توصیه‌نامه اساتید اجباری است) را داشته باشید. نکته‌ای که در دانشگاه‌های استرالیا به‌عنوان مشکل پیش‌روی علاقه‌مندان قرار دارد، شهریه زیاد دانشگاه‌هاست به‌طوری‌که سالانه و به‌صورت میانگین شهریه‌ای حدود 30هزار دلار به‌عنوان شهریه دانشگاهی معین شده است.

انگلیس؛ مقصد تحصیل پولدارها

تحصیل کردن در کشور انگلستان برای بسیاری از افراد بااهمیت است، چراکه دانشگاه‌های کشور انگلستان در زمره باکیفیت‌ترین دانشگاه‌های جهان قرار دارند. قدمت دانشگاه‌های ممتاز در سیستم آموزشی انگلستان و امکانات بسیار ویژه‌ای که این کشور دراختیار دانشجویان خارجی برای تحصیل قرار می‌دهد، همیشه مورد توجه علاقه‌مندان به تحصیل در معتبرترین مراکز علمی، قرار گرفته است.

شرایط ویژه‌ای مثل مهیا کردن خوابگاه‌های دانشجویی با امکانات پیشرفته، تهیه غذای اسلامی و حلال، فراهم کردن بستر نظارت مستمر اولیای دانش‌آموز بر روند تحصیلی و زندگی در انگلستان همه امکاناتی هستند که دانشجویان را به سمت این کشور روانه کرده است. برخلاف بسیاری از کشورها که دوره لیسانس در آنها چهار سال یا بیشتر است، دوره لیسانس در کشور انگلستان سه سال است و فرد متقاضی بعد از گذراندن دوره سه ساله لیسانس می‌تواند برای دوره یکساله فوق‌لیسانس در این کشور اقدام کند و پذیرش بگیرد که این به‌عنوان یکی از دلایل مهم برای انتخاب این کشور برای تحصیل در مقطع کارشناسی محسوب می‌شود.

هر فرد متقاضی برای ورود به دوره لیسانس باید مدرک IELTS با نمره 5 و 5/6 را داشته باشد. هزینه‌های زندگی در انگلستان برای دانشجویان به‌صورت میانگین بین 800تا 1000 پوند در ماه و حق کار دانشجویان هم حدود10 ساعت به‌صورت هفتگی است. باتوجه به اینکه آموزش در کشور انگلستان در سطح بسیار بالایی صورت می‌پذیرد، افراد پس از گذراندن مقطع فوق‌لیسانس از این کشور به سطحی از توانایی و تجربه دست می‌یابند که قادر خواهند بود آینده‌ای تازه را برای خود فراهم کنند اما فراموش نکنید هزینه تحصیل در این کشور بسیار بالاست.


ویدیو : قصد ادامه تحصیل در خارج از ایران را داری؟