قدردانی «ایاد امین مدنی» از تهران : دبیرکل سازمان همکاری اسلامی دهمین اجلاس ...


دبیرکل سازمان همکاری اسلامی دهمین اجلاس وزرای اطلاع رسانی کشورهای اسلامی در تهران را بسیار موفقیت آمیز و یک نقطه عطف توصیف کرد و گفت: چالش هایی که امروز جهان اسلام با آنها روبه روست، چالش هایی است که افراط گرایان آن را به وجود آورده اند. ایرنا: «ایاد امین مدنی» که چهارشنبه شب پس از پایان دهمین اجلاس وزرای اطلاع رسانی کشورهای اسلامی در نشست خبری مشترک با علی جنتی سخن می گفت، اظهار داشت: در اجلاس تهران و در نشست کارشناسان ارشد اجماعی درباره اهمیت رسانه ها در زمینه مقابله با چالش های پیش روی کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی وجود داشت.

وی افزود: گروه های افراطی پیام تنفر را به جهان می فرستند و پویش های رسانه ای علیه اسلام راه انداخته اند.

دبیرکل سازمان همکاری اسلامی با بیان اینکه مدیریت جلسات اجلاس تهران برعهده وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران بود، تصریح کرد: در این اجلاس توافق شد تا اعضا در رسانه های اسلامی سرمایه گذاری کنند.

مدنی تاکید کرد: نمی خواهیم توافقی که درباره قطعنامه های پایانی داشتیم، روی کاغذ باقی بمانند بلکه می خواهیم آنها را محقق کنیم.

وی همچنین گفت : باید از ظرفیت های فضای مجازی و شبکه های اجتماعی در افشای جنایاتی که علیه ملت فلسطین انجام می شود استفاده کنیم .

ایاد مدنی ادامه داد: فلسطین از روز اول سرلوحه مسایل سازمان همکاری کشورهای اسلامی بوده و تا ابد خواهند ماند .

وی افزود: باید فلسطینی های خارج سرزمین فلسطین منسجم تر در قالب نهادها و جنبش های مدنی فعال شوند و برای احقاق حقوق فلسطین فعالیت کنند.

ایاد امین مدنی با اشاره به اجلاس وزرای سازمان همکاری اسلامی درباره فلسطین در رباط در دو هفته قبل گفت : در این اجلاس گروهی ماموریت پیدا کردند به کشورهای دنیا سفر کنند و مساله فلسطن را با آنها در میان بگذارند.

وی آگاه سازی درباره تعدیاتی که در مسجد الاقصی رخ داده را از ماموریتهای این گروه عنوان کرد و با تاکید بر اینکه در جلسات قبل هم به مساله فلسطین توجه خاصی داشته ایم تصریح کرد: مساله فلسطین هیچ گاه به حاشیه رانده نشده است .

دبیرکل سازمان همکاری اسلامی خاطرنشان کرد: در اجلاس وزرای خارجه از برادران فلسطینی خواهیم خواست در شورای حقوق بشر سازمان ملل عضو شوند تا بتوان صهیونیستها را بدلیل جنایاتی که علیه مردم فلسطین انجام داده اند، مورد تعقیب قرار گیرند.

مدنی افزود: ما نه تنها مسائل مربوط داخل فلسطین بلکه مسائل مربوطه به آوارگان فلسطینی را هم پوشش می دهیم و می خواهیم تا نقش موثری در اجتماعات داشته باشند و به دنبال توانمند سازی آنها هستیم تا به حقوق خود برسند.

دبیرکل سازمان همکاری اسلامی با اشاره به جنایات صهیونیستها و شهادت محمد خدیر نوجوان فلسطینی گفت: این نوجوان 6 ساله به طرز وحشتناکی توسط شهرک نشینان به آتش کشیده شد و بنزین را روی بدن وی ریختند و او را مجبور کردند بنزین را بخورد و به آتش کشیدند.

وی با بیان اینکه به چنین افرادی انسان نمی توان گفت، ادامه داد: ما این جنایت را به شکل یک پوستر به تصویر کشیدیم تا همه مردم در آفریقا و آسیا و اروپا از این جنایت مطلع شوند، سازمان همکاری اسلامی به دنبال این است که مظلومیت مردم فلسطین را به گوش جهانیان برساند.

وی با اشاره به اقدامات تروریستهای بوکوحرام و تامین مالی آنها نیز گفت: باید دید چه کسی اینها را از نظر لجستیک حمایت می کند و با آن مقابله کنیم و واقعیت این است که این گروهها توسط برخی هویتها حمایت می شوند و باید استراتژی مقابله با اینها را داشته باشیم که در این زمینه رسانه نقش مهمی را ایفا می کند .

دبیرکل سازمان همکاری های اسلامی در پاسخ به سوالی درباره دامن زدن برخی از کشورها و افراد به اختلاف بین کشورهای اسلامی و زمینه سازی برای اسلام هراسی گفت: من در سخنرانی ابتدایی خود گفتم که برخی افراد در سخنرانی های خود پیام نفرت صادر می کنند.

ایاد امین مدنی اظهار داشت: با این حال فکر نمی کنم که در میان اعضای سازمان همکاری های اسلامی کشوری این گونه رفتار کند.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود توضیح داد که مترجمان گویا بخشی از اظهارات وی را نادرست ترجمه کرده اند.

دبیرکل سازمان همکاری های اسلامی گفت: من در سخنان خودم گفتم که ما باید فلسطینی ها را تشویق کنیم تا از مقامات اسرائیلی به نهادهای بین المللی شکایت کنند اما گویا به گونه ای ترجمه شده که من گفته ام باید مقامات فلسطینی را محاکمه کرد.

مدنی همچنین افزود: منظور من این بود که جوامع فلسطینی در کشورهای دیگر مانند کشورهای آمریکای جنوبی یا شمالی تاثیر، نقش و نفوذ بیشتری در خصوص آرمان فلسطین داشته باشند.

دهمین اجلاس وزیران اطلاع رسانی کشورهای اسلامی به مدت 4 روز (از 10 تا 13 آذر) در محل هتل آزادی برگزار می شود. نشست کارشناسان ارشد 10 و 11 آذر (اول و دوم دسامبر) برگزار شد و نشست وزیران اطلاع رسانی کشورهای اسلامی از امروز (چهارشنبه) به مدت 2 روز کار خود را آغاز کرد.

اجلاس تهران که از 57 کشور اسلامی برای حضور در آن دعوت به عمل آمده، فرصتی برای بررسی ضرورت های اطلاع رسانی توسعه صلح پایدار در منطقه است. ظهور داعش و گروه های مشابه در منطقه می تواند نتیجه خلاء اطلاع رسانی درست و بموقع در این زمینه باشد؛ از این رو کشورهای اسلامی برای رفع این دغدغه باید نسبت به تدوین نقشه جامع اطلاع رسانی منطقه ای همت گمارند.

تاکنون 9 اجلاس وزیران اطلاع رسانی کشورهای اسلامی در کشورهای مختلف اسلامی برگزار شده است. از اجلاس نخست که در سال 67 در شهر جده عربستان سعودی برگزار شد جهان اسلام شاهد تحولات بسیاری بوده است. آخرین اجلاس وزیران اطلاع رسانی کشورهای اسلامی نیز در لیبرویل جمهوری گابن برگزار شد و در جریان آن تحولات رسانه ای و اطلاع رسانی کشورهای عضو مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

اجلاس دوم اطلاع رسانی کشورهای اسلامی سال 70 در قاهره، سومین اجلاس خردادماه 74 در دمشق، چهارمین اجلاس آذرماه 76 در داکار سنگال، پنجمین اجلاس سال 78 در تهران، ششمین اجلاس سال 81 در قاهره، هفتمین اجلاس شهریورماه 85 در جده و هشمین اجلاس بهمن ماه 87 در مغرب برگزار شد.


ویدیو : قدردانی «ایاد امین مدنی» از تهران