قاتل های متوهم! : ضربه‌های مُشت مردِ شیشه‌ای کودک 5 ماهه را کُشت. قاتل این ...


ضربه‌های مُشت مردِ شیشه‌ای کودک 5 ماهه را کُشت. قاتل این کودک پنج ماهه پدر او بود. حمید پدرِ باران در توهم شیشه‌ای نمی‌دانست با دستان خود تنها کودکش را به قتل رسانده است. مریم 25 ساله مادر باران سحرگاه 14 تیرماه در حالی که رنگ بر رخسار نداشت با مراجعه به کلانتری خرمشهر ادعا کرد شوهرش دختر 5 ماهه‌اشان را به قتل رسانده است. فرارو: ضربه‌های مُشت مردِ شیشه‌ای کودک 5 ماهه را کُشت. قاتل این کودک پنج ماهه پدر او بود. حمید پدرِ باران در توهم شیشه‌ای نمی‌دانست با دستان خود تنها کودکش را به قتل رسانده است. مریم 25 ساله مادر باران سحرگاه 14 تیرماه در حالی که رنگ بر رخسار نداشت با مراجعه به کلانتری خرمشهر ادعا کرد شوهرش دختر 5 ماهه‌اشان را به قتل رسانده است.

انجام قتل بر اثر مصرف مواد مخدر، خصوصا از نوع صنعتی آن، آمار بالایی در خشونت‌های خانگی و اجتماعی  دارد. هر چندوقت یکبار، اخباری از کشته‌شدن یا ضرب و جرح یک فرد در شهرهای مختلف کشور به دلیل مصرف مخدر به گوش می‌رسد؛ "دستان مرد شیشه‌ای به خون همسرش آلوده شد"، "مرد معتاد برادرش را کُشت"، "قتل به‌خاطر مصرف شیشه" .

سالانه 500 تُن مواد مخدر در ایران مصرف می‌شود. مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر این میزان مخدر مصرفی در ایران را به انواع آن تقسیم کرده و می‌گوید "55 درصد مصرف‌کنندگان تریاک مصرف می‌کنند. 26 درصد آن‌ها شیشه، 16 درصد کراک افغانی، 8 درصد هروئین، 6 درصد حشیش و 3 درصد اکستازی مصرف می‌کنند". این آمار نشان‌دهنده آن است که مصرف مخدر شیشه که یک مخدر توهم‌زا و صنعتی رتبه دوم را در کشور ما به خود اختصاص داده است.

با توجه به بالارفتن استعمال مخدر شیشه و تاثیر آن بر رفتارهای فرد، آیا می‌توانیم آن را یکی از دلایل خشونت در جامعه بدانیم؟ دکتر آذرش مُکری -روان‌شناس، کارشناس مواد مخدر و عضو هیات موسس مرکز ملی مطالعات اعتیاد- در این‌باره و در گفتگو با فرارو اظهار کرد: نمی‌توانیم از تاثیر مستقیم مصرف مخدرهای صنعتی بر روی خشونت در جامعه سخن بگوییم. ثابت شده که این خشونت در میانِ افراد مصرف‌کننده وجود دارد و کسانی که شیشه مصرف می‌کنند، پس از مصرف خشونت بیشتری در رفتارشان متجلی شده است. اما اینکه از این سخن بگوییم که این خشونت فردی به جامعه سرایت کرده یا نه، نمی‌توان نظری داد چون پژوهشی در این‌باره انجام نشده است.

وی همچنین گفت: اعتیاد به شیشه پرخاشگری، بدبینی و خشونت را بالا می‌برد و این حالت‌ها ممکن است در فرد به حدی بالا برود که او دست به قتل نیز بزند. این اعمال خشونت‌ها به شدت و ادامه مصرف مخدرهای صنعتی مانند شیشه افزایش پیدا می‌کند و در اینکه فرد جنس خوبی استعمال می‌کند یا جنسِ بد تفاوتی ندارد و تاثیر هر دو به یک اندازه است.

هرچند که پژوهش مشخصی درباره تاثیر مخدرهای صنعتی بر اعمال خشونت‌ها انجام نشده، اما پرونده‌های جرایم نشان می‌دهند که میزان رجوع افراد به مراکز قانونی به دلیل اعمال خشونت‌آمیز آن‌هم در اثر مصرف مخدرهای صنعتی بالا رفته است. آرش دولت‌شاهی –وکیل پایه یک دادگستری- در این باره گفت: تعداد جرایم خشونت‌آمیز به دلیل مصرف مواد مخدر در کشور زیاد است. از آن‌جایی که مصرف مخدرهایی مانند شیشه رو به افزایش گذاشته، به دلیل تاثر آن‌ها بر مغز و رفتارهای انسانی، مراجعه به مراکز قانونی به دلیل خشونت ناشی از مصرف مخدر افزایش داشته است.

دولت‌شاهی در ادامه اظهار کرد: گزارش بسیاری از خشونت‌های جنسی، مانند تجاوزات جنسی به زنان و کودکان  نشان می‌دهد که مصرف مواد مخدر آمار بالایی را در این قبیل اقدامات به خود اختصاص داده است. همچنین منازعات فیزیکی زیادی در جامعه در می‌گیرد که باز هم در بخش‌های زیادی به دلیل مصرف مخدرهای صنعتی است. نمی‌توان گفت که آمار قتل‌ بر اثر مخدرهای صنعتی افزایش داشته، چرا که این آمار در سال‌های اخیر ثابت مانده، اما بی‌شک بر افزایش خشونت در جامعه تاثیرگذار بوده است.

این وکیل پایه یک دادگستری همچنین تصریح کرد: وضعیت معتادان به مواد مخدر صنعتی به‌گونه‌ای است که به هیچ‎وجه به مخدرهای سنتی قابل قیاس نیست. فردی که تریاک می‌کشد، هرچند به خود و اطرافیان نزدیک ضربه خواهد زد، اما مخدرهای جدید و سنتی علاوه بر ضربه به خود صدمات جبران‌ناپذیری برای دیگران و همچنین جامعه خواهد داشت.

دولت‌شاهی در مورد آمار میزان خشونت بر اثر مصرف مواد مخدر گفت: پژوهش و آمارگیری دقیقی بر روی پرونده‌های خشونت انجام نمی‌شود. علت جرم اصولا از فرد مجرم در مراکز قانونی پرسیده نمی‌شود؛ مثلا اگر یک‌نفر به دلیل مصرف شیشه، فرد دیگری را مجروح کرده باشد، روال قانونی و تشکیل پرونده شکل می‌گیرد، اما مشخصا اطلاعاتی درمورد اینکه آیا دلیل این اتفاق مصرف مخدر بوده است یا خیر ثبت نمی‌گردد. البته در پرونده‌های خانواده متفاوت است و سوءمصرف مواد مخدر در امری مانند طلاق اهمیت دارد.


ویدیو : قاتل های متوهم!