قاتلین و مجرم های شهر ما چقدر سواد دارند؟ :   اخبار اجتماعی - معادله ای با ...



عطر های طرح اصل چقدر ماندگاری دارند , تفکر و سواد رسانه ای , هزینه بلیچینگ دندان چقدر است

 

اخبار اجتماعی - معادله ای با سه مجهول: سواد، جرم و اعتیاد
قاتلین و مجرم های شهر ما چقدر سواد دارند؟

تحصیلات موجب ارتقای مهارت‌های زندگی و تغییرات مثبت در سبک زندگی شده و می‌تواند تأثیر پیشگیرانه از جرم داشته باشد.

«بیش از 50 درصد زندانیان کشور بی سوادند»، «60 درصد مجرمان زیر 30 سال تهرانی بیسوادند» و «کاهش یک درصد آمار بی سوادی، 100 هزار فقره جرم را کاهش می دهد» تنها بخشی از آمار، اخبار و تحلیل کارشناسان است که طی سالیان اخیر بر شائبه رابطه مستقیم بی سوادی و ارتکاب جرائم مهر تایید می زند.
 
چندی قبل بود که علی باقرزاده رییس سازمان نهضت سوادآموزی كشور در نخستین جلسه ستاد پشتیبانی نهضت سوادآموزی استان تهران با اشاره به رابطه بی سوادی و ارتكاب جرم گفت: «‌80 درصد جرایم استان تهران توسط افراد زیر 30 سال انجام می شود كه 60 درصد آنها بی سوادند.


همچنین در پژوهشی که توسط شهرداری تهران اعلام شده است، بین تعداد و شدت تصادف های منجر به فوت و ترافیك تهران با میزان سواد شهروندان رابطه برقرار است و هرچه سواد بالاتر رود رفتار ترافیكی بهتر است. تاجایی كه در این تحقیق 91 درصد موتورسوارها و 70 درصد عابران فوت شده كم سواد و یا بی سواد اعلام شده است.»

 

مجرم , هزینه کاشت موی طبیعی چقدر است؟ , زنان شهوتی چه خصوصیاتی دارند

 
شاید در نگاه نخست نتوان فقر را ، نخستین عامل ارتکاب جرائم معرفی کرد اما تحقیقات و بررسی های به عمل آمده نشان می دهد که رابطه مستقیم و تنگاتنگی بین سطح سواد و ارتکاب جرم وجود دارد. هر چند به عقیده کارشناسان، فقر را نیز می توان یکی از اصلی ترین علل بی سوادی یا کم سوادی برشمرد.
 
جرم و بزهکاری یکی از معضلات روزافزون جوامع امروزی است. بر اساس یافته های محققان بیشترین شیوع جرم در سنین جوانی (72-22 سالگی) است و بالاترین درصد مجرمین در افراد بی سواد و طبقه اجتماعی-استعدادی پایین دیده می شود.
 
بی سوادی و کم سوادی و ناآگاهی و جهل به قانون و گسترش روزافزون ارتباطات فراملی، به پیدایش و تشدید تفاوت ها و تعارضات عقیدتی، ارزشی و هنجاری در بین افراد و گروه های اجتماعی منجر می گردد.
 
در چنین شرایطی افراد و گروه های اجتماعی اگر از نظر خانوادگی نیز دچار نابسامانی باشند، بر سر تشخیص اهداف و راه های نیل به اهداف دچار سرگردانی می شوند و از نظر اخلاق نظری و اخلاق عملی دچار تعارض می گردند و بر هنجارها و قواعد عمل نمی کنند و انگیزه مشارکت در امور عام المنفعه و خیر عمومی را از دست می دهند. این افراد در جهت نیل به اهداف فردی با صرف هزینه های عمومی به خودخواهی خود ادامه می دهند و از جامعه انتقام می گیرند.
 
بر اساس برخی بررسی های انجام شده 90 درصد معتادان در جامعه را دانش آموزان تارک تحصیل و یا افراد بی سواد تشکیل داده اند. بر اساس این آمارها 27 درصد دانش آموزانی که کم درآمد هستند، ترک تحصیل کرده و موجب به وجود آمدن مشکلات و آسیب های اجتماعی در جامعه شده اند پس می توان نتیجه گرفت انسداد مبادی بیسوادی منجر به رفع بسیاری از این مشکلات و آسیب ها خواهد شد.

 

سواد کوه , هزینه تزریق چربی به صورت چقدر است , حقوق مدافعان حرم چقدر است

 
به عبارت دیگر بی‌سوادی موجب بروز بسیاری از آسیب‌های اجتماعی می‌شود به طوری که تحقیقات نشان می‌دهد اکثر بزهکاران، سطح سواد مناسبی ندارند. از آنجا که بی‌سوادی یا کم‌سوادی به کاهش اعتماد به نفس می‌انجامد، همچنین نداشتن مهارت‌ برای گذراندن زندگی از پیامدهای آن است؛ می‌‌توان مدعی رابطه ی مستقیم میان سواد و کاهش بزهکاری شد.
 
«علی باقرزاده» با تاکید بر این که میان سواد و جرم یک رابطه مستقیم وجود دارد، خاطرنشان می‌کند: «تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که خودشان یا والدین آنان بی‌سوادند زمینه گرایش به جرم بیشتری دارند؛ زیرا هر چه افراد باسوادتر باشند از توانایی‌های بیشتری برای حضور در عرصه اجتماعی، کسب مهارت و به دست آوردن تجربه برخوردار می‌شوند و کمتر به سمت جرم می‌روند.»
 
از سوی دیگر از بی سوادی به عنوان یکی از اصلی ترین علل پیدایش اعتیاد نیز نام می برند. به عبارت دیگر، بی سوادی عامل کاهش اعتماد به نفس و زمینه‌ساز بروز بسیاری از جرایم بخصوص اعتیاد را فراهم می‌کند.
 
مجید ابهری آسیب‌شناس اجتماعی در این باره می‌گوید: «آمار کم‌‌سوادی در بین زنان بزهکار و معتاد زیاد است. به طوری که حدود 80 درصد آنان دارای تحصیلات زیر دیپلم هستند، افزایش آگاهی‌های تحصیلی و اجتماعی همراه با افزایش مهارت‌های زندگی و پوشش‌های حمایتی می‌تواند از بزهکاری زنان پیشگیری یا از تکرار جرم آنان جلوگیری کند. بی‌سوادی موجب تنزل اعتماد به نفس افراد می‌شود و همین موضوع زمینه بروز جرایم مختلف بخصوص اعتیاد را فراهم می‌کند.»
 
بر همین اساس مسئولان ستاد مبارزه با مواد مخدر هم حرف‌هایی از رابطه بی‌سوادی و اعتیاد دارند. بابک دین‌پرست، معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر می‌گوید: «آمارها نشان می‌دهد که ده میلیون بی‌سواد در کشور وجود دارد که یک جامعه خطر را تشکیل می‌دهند و باعث افزایش میزان جرم می‌شوند.»
با این اوصاف به خوبی می توان دریافت که یکی از اصلی ترین راه های جلوگیری از بروز جرم، افزایش سطح سواد و انسداد مسیرهای بروز بی سوادی است.
 
هرچه سطح تحصیلات بالاتر باشد توانایی شخص در تغییر شرایط یا انطباق با اوضاع بیشتر است. یعنی تحصیلات موجب ارتقای مهارت‌های زندگی و تغییرات مثبت در سبک زندگی شده و می‌تواند تأثیر پیشگیرانه از جرم داشته باشد.
 
به گفته مدیر روابط عمومی یکی از زندان های کشور «درصد بسیار بالایی از افرادی که در زندان ها هستند بی سواد یا بازمانده از تحصیل بوده اند و رابطه ای بسیار دقیق و پیوسته بین بازماندگان از تحصیل و بی سوادی با وقوع جرم و بزه در بین آنان وجود دارد.»
 
پس می توان بهترین راه پیشگیری از وقوع جرم و بزهكاری در جامعه را برنامه ریزی برای جذب و باسواد كردن افراد بازمانده از تحصیل معرفی کرد. برنامه ریزی جامع و مدونی که نیاز است برای تحقق آن بسیاری از سازمان ها و ارگان های درگیر با امور جوانان، سوادآموزی و قضایی پای کار بیایند تا شاهد برچیده شدن زمینه های وقوع جرم در جامعه باشیم.

اخبار اجتماعی - فرهنگ نیوز

 


ویدیو : قاتلین و مجرم های شهر ما چقدر سواد دارند؟