فیلم موفق جشنواره «فجر» دزدی از آب درآمد!! + عکس : اكثر سكانس‌هایی كه مورد ...



اكثر سكانس‌هایی كه مورد توجه منتقدان در جشنواره قرار گرفته مثل همدستی مصطفی زمانی و نورا هاشمی برای جیب‌بری در اتوبوس و مترو یا تمرین دزدی با مانكن نعل به نعل از روی فیلم «دزدان» كپی شده است...

 جشنواره فیلم فجر , جشنواره فیلم مقاومت , جشنواره فیلم کوتاه

  «جیب بر خیابان جنوبی» ساخته سیاوش اسعدی كپی‌برداری از فیلم «دزدان» (Ladrones)محصول 2007 اسپانیاست. كارگردان این فیلم جیمی ماركوس است و جوان جوزه بالستا و ماریا والورده نقش‌های اصلی آن را بازی كرده‌اند. «دزدان» گرچه شهرت جهانی نیافته ولی در چند فستیوال داخلی اسپانیا مورد توجه قرار گرفته و جوایزی را نیز به خود اختصاص داده است. نكته جالب توجه، شباهت بسیار زیاد فیلم سیاوش اسعدی به این اثر اسپانیایی است. شباهتی كه از جزئیات داستان و دیالوگ‌ها فراتر رفته و كپی‌برداری شامل دكوپاژ و میزانسن‌ها نیز شده است.
جالب اینكه هنگام ساخت «جیب بر خیابان جنوبی» چنین عنوان شد كه این فیلم بر اساس اثری به همین نام ساخته ساموئل فولر ساخته شده و در واقع اقتباسی آزاد از این اثر كلاسیك است. پیش از این مسعود كیمیایی بر اساس «جیب بر خیابان جنوبی» فیلم «سلطان» را كارگردانی كرده بود. با نمایش فیلم سیاوش اسعدی در سی و یكمین جشنواره فیلم فجر به نظر می‌رسید این اثر سینمایی برداشتی كاملاً آزاد از فیلم ساموئل فولر است و ارتباط چندانی با آن ندارد. حالا اما با لو رفتن منبع اقتباس «جیب بر خیابان جنوبی» مشخص شده كه این اثر كپی فیلم اسپانیایی «دزدان» است و ظاهراً اعلام رسمی اقتباس از فیلم ساموئل فولر هم نوعی رد گم كردن بوده است!
در فیلم «دزدان» بازیگران اصلی سن پایین‌تری نسبت به مصطفی زمانی و نورا هاشمی در «جیب بر خیابان جنوبی»‌دارند و پایان فیلم اسعدی هم با فیلم اسپانیایی متفاوت است. البته تفاوت‌ها میان این دو فیلم بسیار جزئی است. مثلاً شخصیت اصلی فیلم «دزدان» به دنبال مادرش می‌گردد اما در «جیب‌بر خیابان جنوبی» مصطفی زمانی در صدد پیدا كردن خواهرش است.

  جشنواره فیلم سلامت , جشنواره فیلم , جشنواره فیلم ونیز

  یا حتی در سكانس آشنایی دو شخصیت اصلی در فروشگاه كه با دزدی سی‌دی توسط دختر از آنجا و جیب‌بری پسر از او همراه می‌شود تا او را از مهلكه نجات دهد، سیاوش اسعدی كتاب را جایگزین سی‌دی كرده است. حتی شباهت ظاهری میان مال‌خر فیلم «جیب‌بر خیابان جنوبی» و «دزدان» نیز به چشم می‌خورد.

  جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت , جشنواره فیلم فجر 95 , جشنواره فیلم فجر 94

 نكته قابل توجه اینكه اكثر سكانس‌هایی كه مورد توجه منتقدان در جشنواره قرار گرفته مثل همدستی مصطفی زمانی و نورا هاشمی برای جیب‌بری در اتوبوس و مترو یا تمرین دزدی با مانكن نعل به نعل از روی فیلم «دزدان» كپی شده است. البته تفاوت‌هایی هم میان این دو فیلم به چشم می‌خورد ولی شباهت‌ها در خط داستان و جزئیات، بسیار بیشتر از نقاط تمایز است. فضای شاعرانه «جیب بر خیابان جنوبی» نیز متأثر از حال و هوایی مشابه در فیلم «دزدان» است.

  فیلم های جشنواره فجر 93 , فیلم انتخاب موفق , جشنواره فیلم کن

 هنوز مشخص نیست چرا سیاوش اسعدی به جای وسط كشیدن پای «جیب بر خیابان جنوبی» ساموئل فولر، اشاره‌ای به منبع اصلی فیلم خود نكرده است. شاید مهجور بودن این فیلم اسپانیایی باعث شده تا اسعدی به تصور لو نرفتن ماجرا، تصمیم گرفته اشاره‌ای به فیلم اسپانیایی «دزدان» نكند. بخصوص اینكه پس از نمایش فیلم در جشنواره فجر، هیچ كدام از منتقدان متوجه كپی شدن «جیب بر خیابان جنوبی» از فیلم «دزدان» نشدند.

منبع: banifilm.ir

seemorgh.com


ویدیو : فیلم موفق جشنواره «فجر» دزدی از آب درآمد!! + عکس