فوتبال ایران 70 دقیقه ای است! : متاسفانه فوتبال ایران مانند فوتبال کشورهای ...


متاسفانه فوتبال ایران مانند فوتبال کشورهای اروپایی زیبا نیست ، به همین جهت ورزشگاههای کشورمان مانند سالهای پیش پر نمی شود و طبعا بیشتر ببنندگان تلویزیونی فوتبال لیگهای خارجی را به فوتبال کشورمان ترجیح می دهند . تابناک: متاسفانه فوتبال ایران مانند فوتبال کشورهای اروپایی زیبا نیست ، به همین جهت ورزشگاههای کشورمان مانند سالهای پیش پر نمی شود و طبعا بیشتر ببنندگان تلویزیونی فوتبال لیگهای خارجی را به فوتبال کشورمان ترجیح می دهند .

باید بپذیریم سطح فوتبال کشورمان خیلی پایین تر از کشورهای اروپایی ست و مهمترین فاکتور فوتبال امروز یعنی تاکتیک تیمی در فوتبال ایرانی به ندرت یافت می شود .

در ضمن سرعت بازی در کشورمان برای تماشاگران و ببنندگان خیلی حائز اهمیت است ، فاکتوری که با فوتبال ما تقریبا بیگانه است . متاسفانه تیمی که از حریف پیش می افتد دست به بازی تاخیری می زند و از همه بدتر این که بازیکنان با یک برخورد کوچک آنچنان به زمین می افتند که انگار خمپاره به آنان اصابت کرده است ! جالب این که بعد از سوت داور به سرعت بلند می شوند !

بدتر این که داوران به جای برخورد با آنان با احترام منتظر نمایش آنها هستند . البته حساب بازیکنانی که واقعا مصدو م می شوند جداست .

 جالب تر این که بیشتر مصدومیت های بی جهت در دقایق پایانی رخ می دهد و در حالی که تیم بازنده بی محابا دست به حمله می زند بازیکنان تیم بازنده یکی پس از دیگری خوجوش به زمین می خورند وطلبکارانه توقع دارند توپ باید در اختیار تیمشان باشد ! و اگر توپ به آنان داده نشود داد و هوار می زنند که فلان تیم «فیرپلی» یا بازی جوانمردانه را رعایت نکرده است .

رعایت بازی جوانمردانه در روزهای پایانی لیگ برتر، ناخواسته به معضلی بزرگ تبدیل شده است. برخی تیم‌ها برای رسیدن به آرزوهایشان به آب و آتش می‌زنند و كمتر هفته‌ای را می‌توان یافت كه در پایان آن، فریاد تیم‌های بازنده بابت رعایت نکردن بازی جوانمردانه به آسمان بلند نباشد.

در بازی راه آهن و داماش، مربی داماش اعتقاد داشت چون ما توپ را به بیرون زدیم تیم حریف باید توپ را به ما اهدا می کرد چون همان توپ در دقایقی بعد به گل حریف تبدیل شد !

 باید تعریف بازی جوانمردانه را بدانیم و سپس درباره آن سخن بگوییم. در مرامنامه بازی جوانمردانه فیفا آمده است : تقلب کردن آسان است اما لذتی به همراه نمی‌آورد.

چند مربی لیگ برتر باید از مسئولان فدراسیون خواستند بازی جوانمردانه را از فوتبال ایران كنار بگذارند، نه اینكه بازیكنی بی جهت  مصدوم شود و توپ را به بیرون بزنیم و اوت اعلام كنیم.

متاسفانه باید بپذیریم که فوتبال ایران در حالی به آفت «وقت‌كشی بیش از اندازه در هر بازی» مبتلا شده كه در سال‌های اخیر همواره از این عادت فوتبال اعراب انتقاد کرده است.

حتی كارلوس كی روش هم بعد از شكست تیم ملی ایران در لبنان بارها و بارها وقت‌كشی بیش از اندازه لبنانی‌ها را به سخره گرفت. در بازی ایران و كره جنوبی، مهدی رحمتی در حالی كه ایران در ورزشگاه آزادی با یك گل از حریف پیش بود و یك یار هم كمتر داشت، چندین بار خودش را روی زمین انداخت و دقایقی زیادی از وقت مسابقه را تلف كرد. در پایان همین بازی «كمال الدوساری» كارشناس شبكه تلویزیون بحرین گفت:


پیروزی تیم ایران همانطور به‌ دست آمد كه ایرانی‌ها بارها از آن به عنوان یك حركت زننده یاد كرده و آن را به كشورهای عرب حاشیه خلیج‌فارس و خصوصا بحرین نسبت داده‌اند! وی كه روی نمایش فیلم بازی ایران و كره‌جنوبی و صحنه‌هایی كه مهدی رحمتی روی زمین افتاده بود صحبت می‌كرد در ادامه گفت: این اتلاف وقت‌هایی كه ایرانی‌ها به آن وقت‌كشی عربی می‌گویند، برگ برنده تیم ملی فوتبال ایران در بازی برابر كره جنوبی بود! در شرایط فعلی فوتبالیست‌های ایرانی هم مانند همتایان عرب خود در وقت‌كشی ید طولایی دارند.

 كارلوس كی روش می‌گوید فوتبال یك ورزش مردانه است و نباید پس از هر برخورد روی زمین دراز كشید اما گویا در فوتبال ایران صرفا پول‌های هنگفت و عجیب و غریب جابه‌‌جا می‌شود و نمایشی كه در میدان مسابقه ارائه می‌شود به‌هیچ عنوان با دستمزد بازیكنان همخوانی ندارد.

به هر حال، رعایت بازی فیر پلی یا بازی جوانمردانه ضروری به نظر می رسد، ولی تمارض و وقت کشی و فریب داور و تماشاچیان توسط بازیکن تیم حریف خود نوعی بازی ناجوانمردانه است و در چنین مواردی، بازیکن خاطی روح بازی جوانمردانه را زیر پای گذاشته و قانون را فدای به دست آوردن کمترین امتیاز از آن بازی کرده اند.

اصول دهگانه بازی جوانمردانه فیفا

1: برای بردن بازی کنید

۲: جوانمردانه بازی کنید

۳: قوانین بازی را رعایت کنید

۴: به حریف، هم تیمی ها، داوران، مسئولین اجرایی و بینندگان احترام بگذارید

۵: شکست را با وقار بپذیرید

۶: زیبایی های فوتبال را ترویج نمایید

۷: کسانی که ورزش ما را بدنام می کنند، تقبیح کنید

۸: فساد، مواد مخدر، تخلف و دیگر موراد خطرناک برای ورزشمان را تقبیح و مردود سازید

۹: به دیگران کمک کنید تا زیر فشار فساد و انحراف پایداری ورزند

۱۰: کسانی را که از اعتبار فوتبال دفاع می کننند، محترم بشمارید

در بندهای مختلف این مرامنامه آمده است:

 بازی کردن برای پیروزی: هدف اصلی در یک رقابت فوتبال بردن است. اگر یکی از دو گروه از این ایده اصلی فاصله بگیرد هم به خود و هم به هواداران و تماشاچیان این ورزش جفا کرده است و به نوعی تقلب کرده است. بازی کردن برای نبردن خارج از قاعده کلی بازی جوانمردانه است.

 جوانمردانه بازی کردن: پیروزی بدون انجام بازی جوانمردانه در حقیقت هیچ ارزشی ندارد. تقلب کردن آسان است اما لذتی به همراه نمی‌آورد. احترام به قوانین اصلی ورزش فوتبال خود نوعی انجام بازی جوانمردانه است. این بسیار مهم است که بازیکنان به روح قانون آشنایی داشته باشند و از آن عدول نکنند. احترام به هم تیمی‌ها و تیم مقابل، تماشاچیان و مربیان و داوران بخش جدایی ناپذیر بازی جوانمردانه است. پذیرش شکست و قبول باخت از اصول اساسی یک بازی‌ای است که روح جوانمردی در آن دمیده شده است.


من نمیدونم اصلا بازی جوانمردانه رو چه کسی انداخته توی دهن این فوتبالیست ها که حالا همه بخوان ازش سواستفاده کنن !! fair paly  یعنی بازی عادلانه ! این عادلانه است که بازی کن تیم حریف (دقیقا وقتی تیم مقابل آرایش حمله داره و دروازه خودش رو در خطر میبینه ) تمارض کنه و داور هم هیچی بهش نگه !

چگونه آن موقعی که با تیم های عربی بازی میکنیم ، داد و هوارمون بلند میشه که اینا (عرب ها) از دقیق 70 به بعد اگه تیمشون یک  گل جلو باشه مدام خودشان را روی زمین می اندازند و تمارض میکنند و خلاصه وقت کشی میکنند ،  اون موقع یاد بازی "جوانمردانه" نیستیم ؟

به هر حال لازم است که مدیران و مربیان بازیکنان خود را توجیه کنند که در بازی واقعا جوانمردانه بازی کنند و تنها به شعار دادنهای خوب بسنده نکنند ، در ضمن کمیته انضباطی فدراسیون هم باید با بازیکنان خاطی برخورد کند همان گونه که در اروپا جنین برخوردی با بازیکنان دارند ، با بازهای ضعیف و تاخیری باید بپذیریم که فوتبال در کشور ما در واقع 70 دقیقه ای است .


ویدیو : فوتبال ایران 70 دقیقه ای است!