فقط عـاشـق خودتان باشید : تلاش نكنید كه به جنگ پیری بروید، بلكه تلاش كنید از ...


تلاش نكنید كه به جنگ پیری بروید، بلكه تلاش كنید از سن و سال‌تان لذت ببرید. ما چند راه حل پیش پای شما می‌گذاریم كه با اجرای آنها می‌توانید عمری طولانی‌تر داشته باشید و البته زندگی سالم‌تر. پرسش این است كه چطور می‌توان با ایام پیری مواجه شد...

خودتان را بیش‌تر دوست داشته باشید , عاشق خودتان باشید , موفق باشید

دلتان را جوان نگه دارید

 دکتر فیل، معروف‌ترین روانپزشک جهان مدت‌ها روی رابطه زنان به مولفه‌هایی كه در نهایت به ایجاد حس جوانی در اعماق روح آنها منتهی می‌شود، كار كرده است. مولفه‌هایی مانند كوتاه كردن موی سر یا رنگ كردن آن. این استاد دانشگاه چنین می‌گوید:«عده‌ای از داوطلبان را پس از آنكه موهایشان را كوتاه یا رنگ كردند، خطاب سوال قرار دادیم و پرسیدیم كه آیا حس بهتری دارند؟  در نهایت پاسخ منفی بود. انگار اتفاق خاصی برایشان نیفتاده بود. پس باید به حال خودشان رهاشان كنیم؟ نه. باید جوان فكر كنید تا جوان بمانید و جوان به نظر آیید. (وقتی جوانی در دل‌تان ریشه دواند،) آن‌گاه آن را بروز دهید.»



به چیزهای خوب فكر كنید

سیما فردوسی، روانشناس معروف ایرانی عقیده دارد مثبت اندیشی از مهم‌ترین کارها برای جوانی است.او می‌گوید:«وقتی درباره كسی یا چیزی بد فكر می‌كنید، به ذهن‌تان می‌آموزید كه تنها راه مواجه شدن با هر مساله‌ای چنین است.» تحقیقات اخیر نشان می‌دهد تغییرات شخصیتی منفی در جامعه آن هم در دوران میانی زندگی، در نهایت به اتخاذ تصمیم‌های ناچیز و سخیف منتهی می‌شود.



مزه تلخ را امتحان كنید

انسان‌ها شش مزه مختلف را درك می‌كنند؛ شیرین، شور، تند، تلخ، ترش و ملس. در این میان بهترین مزه برای انسان بر خلاف تصور همگان، مزه تلخ است چون از میزان متعادلی قند برای ایجاد توازن در خون و مغز برخوردار است. این مزه‌ را می‌توانید در سبزیجات زرد و سبز مثل فلفل دلمه زرد، كلم بروكلی، برگ مو، كاهو و غیره یافت.



با برگه جریمه مبارزه كنید

ذهن خود را مدام به فکر وادار کنید. نوشتن یك نامه به یك دوست یا درگیر کردن خود با نوشتن خاطرات روزانه و البته حضور در فعالیت‌های مفرح اجتماعی می‌تواند ذهن شما را پویاتر از هر زمان دیگری كند. خانم‌های ایرانی اصولا به چیزهایی مثل این علاقه‌مندند. کارهایی که از ورزش صبحگاهی تا دور همی‌های خانوادگی را در بر می‌گیرد.



رژیم ایتالیایی، یادتان نرود

در سال جاری میلادی آخرین تحقیقات مركز مطالعاتی دانشگاه راش نشان می‌دهد كه بهترین رژیم غذایی برای افراد مسن، می‌تواند رژیم غذایی ایتالیایی باشد. سفره‌ای متشكل از سبزیجات، حبوبات، ماهی، روغن زیتون و سیب‌زمینی است. با این رژیم دیگر باید واژه آلزایمر را فراموش كنید.



پوست‌تان را تمیز كنید

هر روز با بُرسی كه جنس خوبی دارد، پوست‌تان را پاك كنید. آرام روی دست و پا و بدن خود بكشید تا غبار روزانه را زدوده باشید.



منیزیم یادتان نرود

دکتر عبدالرضا بسکی یکی از معروف‌ترین پزشکان ایرانی، می‌گوید 75 درصد ایرانی‌ها نمی‌دانند كه فقدان كدام ماده برای مغز، قلب و استخوان‌ها بسیار مهم است. بدون شك یكی از مهم‌ترین این مواد، منیزیم است. می‌توانید این ماده را به صورت پودر در آب داغ یا سرد بریزید. كاكائو و كلم هم حاوی مقدار زیادی منیزیم هستند.



مراقب آلودگی كالری‌ها باشید

هر نوع ماده‌ای كه بتواند انرژی بدن انسان را تولید كند، لزوما با ساختار متابولیك بدن شما سازگار نیست. در صورت استفاده از این نوع كالری‌ها نه تنها انرژی لازم را برای تحرك و فعالیت نخواهید داشت، بلكه به مرور دچار عارضه فقدان انرژی هم می‌شوید. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد كه 30 درصد مواد حامل انرژی، از چنین شرایطی برخوردارند.



گلوتامین و آرژنین فراموش نشود

این مواد را به صورت طبیعی به دست بیاورید. بهترین منابع این مواد غذایی شامل میگو، ماهی، مرغ و گوشت هستند. بهتر است دو گرم گلوتامین و یك گرم آرژنین را در برنامه غذایی خود بگنجانید. این مواد ضمن شفاف كردن پوست می‌توانند به استحكام عضلات در سنین پیری كمك كنند.



تازه‌باز باشید

آمارها نشان می‌دهد كه زنان اسپانیایی بیشتر از بقیه زنان اروپایی زندگی می‌كنند. آنها این مساله را مدیون استفاده مداوم از سبزیجات، ماهی و میوه هستند. بهتر است به سلامت خود بیشتر اهمیت دهید، نه به پوست‌تان. زنان اسپانیایی نسبت به دیگر زنان اروپایی از 37 درصد زندگی سالم‌تر برخوردارند. البته در تهران و شهرهای بزرگی که دور از دریا هستند، استفاده از رژیم دریایی کار راحتی نیست، اما فقط کافی است مواد غذایی تازه را از جاهایی مثل خیابان شهرستانی در  میدان امام حسین یا راسته‌های مشابه خریداری کنید.



فریزر خود را خالی کنید

پر کردن فریزر خانگی از رفتارهایی است که از گذشته به ارث رسیده است. باید توجه کنید که ما هیچ احتیاجی به فریز و انبار کردن چیزهایی مثل گوشت و نان نداریم، چراکه همه این مواد غذایی به سهولت و با بهترین کیفیت در نزدیک‌ترین مغازه‌های اطراف ما یافت می‌شود. زندگی یخی را دور بریزید.



خودتان را  برای خواب آماده كنید

دکتر علیرضا یارقلی، متخصص طب سنتی می‌گوید: «هشت ساعت خواب در روز، دست كم سه سال به عمر شما اضافه می‌كند. برای اینكه خواب راحتی داشته باشید، شش ساعت قبل از آن ماده حاوی كافئین نخورید. شام را سه ساعت قبل از خواب بخورید و در سكوت تلاش كنید كه به خواب بروید.



تحرك داشته باشید

آخرین دستاوردهای علمی مركز سلامت عقل دانشگاه تگزاس نشان می‌دهد كه 30 دقیقه ایروبیك، آن هم سه یا چهار بار در هفته می‌تواند به خون‌رسانی هر چه بهتر مغز كمك كند؛ جایی‌كه خاطرات شما نهفته است. هر چه زودتر دست به كار شوید بهتر است. تحقیقات نشان داده زنانی كه در دوران جوانی خود ورزش كرده‌اند، در سنین بالای 70 سال، شرایط بهتری برای حفظ سلامتی خود دارند.



خودتان , به روز باشید , مثبت باشید

ویتامین D مورد نیاز بدن، تنها با نورآفتاب تامین نمی‌شود

با افزایش سن، توانایی بدن برای تبدیل نور خورشید به ویتامین D کاهش پیدا می‌کند و به همین دلیل است که باید ویتامین D را از طریق مواد دیگری به بدن رساند.

می‌توانید ویتامین D مورد نیاز بدن را از طریق موادی مثل تخم‌مرغ، گوشت گاو، روغن ماهی و قارچ تامین کنید. قارچ‌ها تنها سبزیجاتی در جهان هستند که حاوی ویتامین D هستند. شاید برایتان عجیب باشد؛ اما یکی از منابع غنی از ویتامین D گیاه یونجه است! یونجه سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین A E و K است. علاوه بر این، آمینواسیدهای موجود در یونجه، 150 برابر بیشتر از آمینواسیدهای گندم است. می‌توانید برای اینکه مزه بهتری به سبزی بدهید، به مدت 5 دقیقه، آن را در آب جوش بجوشانید، البته علاوه بر مصرف موارد گفته شده، باید برای نور آفتاب جایگاه خاصی قائل باشید.



گردن‌تان را تكان دهید

هیچ‌كس دلش نمی‌خواهد وارث قوز یا گردنی كج باشد. دوری از این مساله كار چندان دشواری هم نیست. دکتر پرهام خانلری، پزشک معروف تیم ملی فوتبال ایران می‌گوید:«برای اینكه بتوانید سرتان را بهتر تكان دهید و به كارهای روزانه‌تان برسید باید گردنی بی‌نقص داشته باشید. مشكل بزرگ زمانی بروز می‌كند كه فرد مدت‌ها پشت میز می‌نشیند و گردنش را تكان نمی‌دهد. برای دوری از ابتلا به عوارض گردن درد، هر از چندگاهی گردن‌تان را آرام به اطراف بچرخانید. با این روش سر شما برای حركت در زوایای مختلف به هماهنگی خاصی با عضلات گردن می‌رسد. این كار را باید سه مرتبه در هر ساعت انجام دهید، حتی وقتی غرق تفكرید.



با داروهای گیاهی اُخت شوید

خو گرفتن با داروهای گیاهی یعنی غلبه بر استرس روزانه و روش‌های درمان شیمیایی. «دکترزهرا شاه​حسینی» در این‌باره می‌گوید:«این گیاهان توانایی زیادی در بازسازی، ترمیم و بقای سلامت از دست رفته دارند.» كتاب معروفی هم در این زمینه نوشته شده و در آن بر وجوه مثبت این گیاهان تاكید شده است.



زیادی به رژیم غذایی فکر نکنید

برای خیلی‌ها، سر وزن ماندن و فکر کردن به رژیم غذایی تبدیل به یک شکنجه روحی شده است. این روش مناسبی نیست، چون آسیب‌های خود را به همراه دارد. وقتی در آشپزخانه هستید، فقط سعی كنید غذایی لذیذ درست كنید. این مساله یعنی فكر شما به مساله چاقی و لاغری، قندی تولید می‌كند كه می‌تواند تعادل هر چیزی را در مغز به هم بزند. چیزی كه از این نوع نگرش عایدتان می‌شود، سر درد، پریشانی و گیجی است.



چند كار را با هم انجام ندهید

این مساله قبل از هر چیز به ذهن آسیب می‌زند. در واقع ذهن به طور طبیعی روی یك مساله تمركز دارد و ایجاد گره‌های مختلف می‌تواند توان ذهن را كاهش دهد. چندكارگی – مثلا انجام 3 كار توامان-بزرگ‌ترین تهدید برای مغز است.

مثلا نوشتن مطالب با هر دو دست در یک زمان را بگذارید برای تردست‌ها... مگر بیکارید از این کارها می‌کنید؟



آنتی‌اكسیدان بخورید

دکتر نوشین نظری با تاکید روی خوردن آنتی‌اکسیدان‌ها می‌گوید: «باید این ریشه‌ها را به وجودتان نهادینه كنید. این ریشه‌ها می‌توانند از بروز سرطان و حملات قلبی و ابتلا به دیابت جلوگیری كنند، بنابراین خوردن این مواد را پشت گوش نیندازید. از شكلات تلخ، زیاد استفاده كنید. این شكلات‌ها در حركت بهتر خون، زیر پوست شما موثرند. گوشت ماهی می‌تواند كلاژن آسیب دیده بافت پوست را ترمیم كنند. ماده سوم چای سبز است كه می‌تواند در بهسازی«پلی‌فنول»ها عصای دست‌تان باشد.



فقط به بهتر شدن فکر كنید

فكر می‌كنید بیماران دیابتی با بیماری خود چطور كنار می‌آیند؟ دکتر فاطمه قائم مقامی که از متخصصین شناخته شده زنان است. می‌گوید به طور کلی  اگر شما هم به یك بیماری مبتلا شده‌اید، فقط به بهتر شدن فكر كنید.  این خیلی مهم است كه تمام دستورات پزشكی را به دقت انجام دهید و حتی یك روز را هم از دست ندهید. در سنین بالا خیلی مهم است كه توانایی برخورد با این پدیده را داشته باشید.



عادت صبح را تغییر دهید

ما ایرانی‌ها دلمان برای چایی شیرین و پنیر غنج می‌رود. دست خودمان هم نیست، از بچگی با چای شیرین بزرگ شدیم، اما دکتر کرمانی متخصص تغذیه در این باره می‌گوید: باید تغییری در برنامه صبحانه خود ایجاد كنید. استفاده افراطی از شكر می‌تواند شما را به سوی دیابت سوق دهد. اگر هم شكر دوست دارید، حتما از نوع شكر كم قند بهره ببرید.

توجه داشته باشید که آنچه ذائقه ما را درست کرده، در بیشتر مواقع بخشی از عادات ماست. ما با کمی اراده می‌توانیم این عادات بد را عوض کنیم، عاداتی مثل خوردن هر روزه چای شیرین.



از آهن غافل نشوید

دکترمهدی شیدوش، متخصص پوست و مو و زیبایی در تحقیقات خود به این نتیجه رسیده که هر ایرانی به‌طور متوسط حد فاصل 30 تا 60 سالگی دچار لاغری یا چاقی ناشی از فقدان قدرت عضلانی می‌شود. از دست دادن قدرت عضلات مهم‌ترین دلیل بروز چنین پدیده‌ای است. باید برای جلوگیری از بروز چنین مساله‌ای ضمن بهره‌گیری از مواد حاوی آهن، روزانه بین 12 تا 20 دقیقه ورزش كنید. در چنین حالتی از ضعف عضلانی هم جلوگیری می‌كنید.



یاد بگیرید چطور میل کنید

دست‌چین كردن كالری‌ها برای اندام بسیار مهم است. اینكه بدانید در هر لحظه سلول‌ها به چه موادی نیاز دارند میسر نیست، اما می‌توانید شِمایی كلی ترسیم كنید. این مواد می‌توانند كالری و انرژی مورد نیاز را به اندام شما تزریق كنند. برای نیل به این هدف روزانه حداقل 500 گرم پروتئین با چربی كم به سه وعده غذایی خود اضافه كنید. مهم‌ترین سود این كار، توقف حالت گرسنگی است. دکتر ضیاءالدین مظهری یکی دیگر از متخصصان تغذیه، به همه مراجعه کنندگان خود این توصیه را به عنوان یک نکته کلیدی عرضه می‌کند.



از ماساژ خوب غافل نشوید

 یك ماساژ خوب می‌تواند بیشتر از هر عامل دیگری در رفع استرس و ایجاد حالت شادابی در شما مفید باشد.
اگر به ماساژورهای حرفه‌ای یا مراکز ماساژ دسترسی ندارید، می‌توانید خودماساژدهی‌ را تجربه کنید؛ ابتدا پوست صورت را با آب و مواد شوینده مناسب شست‌وشو دهید، سپس انگشتان دست‌تان را به روغن بادام شیرین آغشته بکنید و از زیر گردن به سمت چشم‌ها (از پایین به بالا) دست‌ها را به سمت بیرون حرکت دهید و به بالا ببرید، به همین سادگی.



دست‌تان به كار خیـر برود

حضرت فاطمه سلام الله علیها می‌گوید : «هیچ چیز مهم‌تر از این نیست كه بدانید می‌توانید برای دیگران قدم بردارید و احساس مفید بودن كنید.»

 اما بسیاری از مردم نمی‌دانند چطور باید این حس را بروز دهند. اما برخی دیگر وقتی از دیگران كلامی دوست‌داشتنی می‌شوند، احساس می‌كنند در قبال گوینده وظیفه دارند و این می‌تواند حس خوبی در پی داشته باشد، بنابراین همین الان آستین بالا بزنید و برای دیگران قدم خیر بردارید، بی‌آنكه چشم‌داشتی داشته باشید. احساس کار خوب با هیچ چیز قابل مقایسه نیست.



خودتان بسازید , چطور سیر باشید و لاغر شوید  , شاد باشید

عبادت و توکل به خدا

آنها كه طعم این راه را چشیده‌اند، به تكنیك‌هایی پی برده‌اند كه در نهایت به تعادل روحی‌شان منتهی شده است و البته سلامت جسمی در دوران پیری.

 اگر به سال 2010 برگردیم، یک موسسه آمریکایی به نام «بلو كراس بلوشیلد» عواملی را برشمرد، در راستای اینكه اگر عبادت بخشی از برنامه روزانه ما باشد، می‌توانیم از آن بهره گیریم. عواملی چون سلامت خونی، كاهش استرس، غلبه بر بی‌خوابی و كم‌خوابی و فعالیت بهتر قلب. از سوی دیگر بخشی از تحقیقات همین موسسه نشان می‌دهد افرادی كه در این راه قدم گذاشته‌اند كروموزوم‌های سالم‌تری-به میزان 30 درصد-دارند. این مساله در ترمیم كروموزم‌ها هم تاثیر مثبتی دارد یعنی از منظر پزشكی، این گروه ثابت كرده‌اند كه ترمیم كروموزم‌ها در افرادی كه عبادت دارند، كوتاه‌تر و موثرتر است، بنابراین باید توکل به خدا را در برنامه روزانه خود بگنجانید.


ویدیو : فقط عـاشـق خودتان باشید