فعالیت 7 هزار موسسه مالی غیرمجاز در ایران : معاون نظارت بانک مرکزی با بیان ...


معاون نظارت بانک مرکزی با بیان اینکه اطلاع دقیقی از فعالیت تمامی موسسات غیر مجاز وجود ندارد و هیچ کسی نمی‌داند که با سپرده‌های مردم در حال چه کاری هستند، گفت: تصور ما دریافت مجوز پنج موسسه تا پایان سال بود که تاکنون ساماندهی موسسه آرمان و نور محرز شده است. خبرگزاری ایسنا: معاون نظارت بانک مرکزی با بیان اینکه اطلاع دقیقی از فعالیت تمامی موسسات غیر مجاز وجود ندارد و هیچ کسی نمی‌داند که با سپرده‌های مردم در حال چه کاری هستند، گفت: تصور ما دریافت مجوز پنج موسسه تا پایان سال بود که تاکنون ساماندهی موسسه آرمان و نور محرز شده است.
 
حمید تهرانفر اقدامات بانک مرکزی برای ساماندهی موسسات مالی غیر مجاز را مثبت ارزیابی و اظهار کرد: به طور جدی به دنبال ساماندهی این موسسات هستیم و تقاضا هم برای نظم بخشی آنها وجود دارد. از سویی دیگر با توجه به این که مقررات، ضوابط و هماهنگی با خارج از بانک مرکزی ازجمله نیروی انتظامی، وزارت تعاون، دادستانی و استانداری‌ها انجام و تفاهم‌نامه‌ای هم آماده شده، می توانیم بسیار قدرتمند در این عرصه حرکت کنیم.
 
آمار موسسات شفاف می شود


معاون نظارت بانک مرکزی درباره آمار و تعداد موسسات غیر مجاز فعال در کشور گفت: هیچ کسی نمی تواند به دلیلی گستردگی، از تعداد موسسات غیرمجاز عدد مشخصی را اعلام کند. اما اگر بعدها نیروی انتظامی براساس روش مشخصی که تعیین کرده‌اند وارد شود تعداد آن‌ها شفاف تر خواهد شد.
 
تهرانفر با بیان اینکه برآورد اولیه من این است که حدود چهار تا پنج هزار صندوق قرض الحسنه داریم و تعدادی در حدود 1700 تا 1800 تعاونی اعتبار سالم یعنی تعاونی هایی نظیراعتبار کارمندی، کارگری و صنعتی که بیرون از محیط کار خودشان دیده نمی شوند، گفت: بر این اساس با احتساب حدود 50 تا 60 تعاونی اعتبار آزاد که مورد پذیرش نبوده و باید مراحل انحلال، تبدیل و یا ادغام را طی کنند حدود 7000 موسسه مالی اعتباری در کشور وجود دارد.

نور و آرمان به زودی مجوز می‌گیرند


وی در ادامه با بیان اینکه برخی موسسات برای قرار گرفتن در حوزه نظارت بانک مرکزی علاقه مندی نشان داده و ورود کرده‌اند افزود: تصور ما این بود که تا پایان سال پنج موسسه مجوز دریافت کنند که تاکنون مجوز موسسات نور و آرمان محرز شده است به طوری که موسسه مالی و اعتباری نور تمام اقدامات لازم را انجام داده و به همراه موسسه آرمان پذیره نویسی خود را به اتمام رسانده اند؛ بنابراین در آینده‌ای نزدیک شروع به کار می‌کنند.
 
به گفته تهرانفر یکی دو مورد دیگر موسسه مالی و اعتباری دیگر هم وجود دارد که به دقت در حال انجام امور خود در بانک مرکزی در اخذ مجوز هستند.
 
علیه موسسات متخلف اقدام می شود

معاون نظارت بانک مرکزی توضیح داد: بقیه موسسات غیرمجاز هر کدام در جایی قرار گرفته و نمی توانیم دقیق اعلام کنیم که چه زمانی مجوز می گیرند و البته دریافت مجوز آن‌ها مستلزم همکاری نزدیک با بانک مرکزی است. ممکن است بسیاری هم اهتمام نداشته و فکر کنند که در این فضای خاکستری بهتر کار کرده، سود بالا گرفته و سپرده قانونی نمی دهند؛ اما این وضع قابل دوام نیست و حتما برعلیه آن ها اقدام می شود.
 
وی با بیان اینکه وقتی که موسسات بزرگ مجوز دریافت کرده و ساماندهی شوند نگرانی ایجاد اشکال در صورت برخورد با موسسات کوچک هم از بین می رود، ادامه داد: این درحالی است که اقتصاد کشور تحمل داشتن برخی موسسات که نظارتی بر کار آن ها نیست را ندارد؛ این که موسسه ای تحت نام قرض الحسنه کار کرده و از نام ائمه اطهار استفاده کند اما شفافیت نداشته باشد را دیگر کسی نمی پسندد.
 
تهرانفر با بیان اینکه ما برای صرافی ها، صندوق‌ها، تعاونی ها و لیزینگ ها راه را هموار کرده‌ایم و اگر اقدام نکنند مسئوولیت با خودشان است، گفت: شاید زمانی عنوان می شد که فعالیت موسسات غیر مجاز و متخلف چندان موثر نیست. اما امروزه شاهدیم و ثابت شده که برخی از آن‌ها با اقداماتشان برای کشور بحران ایجاد کرده اند؛ براین اساس تمام موسسات مالی موظف به داشتن شناسنامه برای انجام فعالیت‌ هستند.
 
مردم با چشم طمع به سمت موسسات غیر مجاز نروند

تهرانفر درباره اینکه چرا برای فعالیت ساده ترین فروشگاه باید مجوز وجود داشته باشد اما موسساتی که بخش زیادی از سرمایه های مردم را در اختیار دارند بدودن مجوز و نظارت فعالیت می کنند و بانک مرکزی خود را نسبت به امنیت سپرده گذاری مردم در آنها غیر متعهد می داند؟ پاسخ داد: به نظر می رسد از سطور قانون برداشت یکسانی نمی‌شود. بانک مرکزی مطالب را روشن و واضح می بیند و فکر می کند دلیلی برای فعالیت این موسسات در ملاء عام وجود ندارد. اما هنوز در این رابطه ابهاماتی در بین برخی سازمانهای دیگر وجود دارد.
 
وی با بیان اینکه به هرحال این موسسات جزیی از بازار پولی نیستند و نباید مردم با چشم طمع برای اخذ سود بیشتر و یا گرفتن وام نوبتی چند برابر، به آنها روی آورند یادآور شد: ما دیدگاه مثبتی نسبت به این موسسات نداریم، آنها مثل گردوی در بسته می مانند که در برخی موارد اطلاعات دقیقی از آنها وجود نداشته و اغلب تابلوهای زیبایی دارند و نمی دانیم که چه می کنند.


ویدیو : فعالیت 7 هزار موسسه مالی غیرمجاز در ایران