فعالیت های اقتصادی هدایتی شفاف نیست! : چهارمین مزایده هفته پیش برگزار شد، اما ...


چهارمین مزایده هفته پیش برگزار شد، اما بی نتیجه ماند. به نظر می رسد سازمان خصوصی سازی هنوز اطمینانی به مشتریان ندارد. شرکت های خودروسازی با شرایط اقتصادی شان مورد تایید نیستند و واگذاری این دو باشگاه به این شرکت ها مخالفان زیادی دارد.



هفته نامه تماشاگران امروز - لیلی خرسند: چهارمین مزایده هفته پیش برگزار شد، اما بی نتیجه ماند. به نظر می رسد سازمان خصوصی سازی هنوز اطمینانی به مشتریان ندارد. شرکت های خودروسازی با شرایط اقتصادی شان مورد تایید نیستند و واگذاری این دو باشگاه به این شرکت ها مخالفان زیادی دارد. مشتریان دیگر هم وضعیت بهتری ندارند. داستان استیل آذین ایرانیان متفاوت تر از همه است. این شرکت از مدت ها قبل مصمم به خرید باشگاه بود، اما بعد از مزایده چهارم سازمان خصوصی سازی اعلام کرد که اهلیت استیل آذین تایید نشده است و این شرکت از جمع خریداران حذف شد.

هدایتی مدعی است که یکی از فعالان اقتصادی است و در همه این سال ها از دارایی های او زیاد صحبت شده؛ اما مرجعی نیست که این دارایی ها را تایید کند. تنها امکان دسترسی به فعالیت های شرکت استیل آذین و دارایی های هدایتی سایت این شرکت است. اما این سایت هم اطلاعات چندانی به مخاطبانش نمی دهد.

چرا وضعیت اقتصادی کشور مناسب نیست؟ , مطالب اقتصادی تکنولوژی علمی , اخبار اقتصادی

طبق تقسیم بندی ای که سایت استیل آذین انجام داده، این شرکت در انرژی و نیروگاه برق، فناوری های پیشرفته، نفت و پتروشیمی، کشت و صنعت، صنایع فولاد، بورس، ساخت و ساز و آموزش عالی فعالیت می کند. برای هر یک از این فعالیت ها هم زیرمجموعه ای تعریف شده است. انتظار می رود در هر زیرمجموعه، توضیحات کاملی درباره این فعالیت های اقتصادی شرکت داده شده باشد، اما جالب است که بیشتر فعالیت ها به چند خط توضیح خلاصه شده:

انرژی و نیروگاه برق

تنها چیزی که در صفحه این پروژه دیده می شود، چند خط توضیح درباره طراحی و ساخت نیروگاه سیکل ترکیبی است. نیروگاهی با ظرفیت 500 مگاوات در شهرستان دامغان که قرار است از توان و استعدادهای جوان کشور استفاده کند و سهمی در تولید برق کشور داشته باشد. وعده داده شده این نیروگاه با گرفتن مجوز از وزارت نیرو و انجام پروسه های لازم برای تملک زمینی به وسعت 50 هکتار و بعد از قرارداد با یک شرکت چینی به مرحله اجرا در می آید.

فناوری های پیشرفته

در این بخش هم اطلاعات زیادی دیده نمی شود. تنها توضیح این است که این شرکت در نظر دارد برای تولید فرآورده های پیشرفته پزشکی و تامین سلامت افراد جامعه ریه مصنوعی تولید کند. ریه ای شبیه به ریه انسان که راحت حمل می شود. در سایت بیشتر از اینکه توضیح داده شود که خط تولید این ریه از کی و کجا و توسط چه کسانی شروع به کار می کند، درباره جنس ریه و مدل آن صحبت شده است. مهمتر از همه اینکه مشخص نشده وزارت بهداشت اجازه این کار را به این شرکت می دهد یا اینکه ترجیح این وزارت خانه این است این پروژه زیر نظر یک مرجع پزشکی انجام شود.

شفاف , حسین هدایتی , دریافت کد اقتصادی

نفت و پتروشیمی

در این بخش هم اطلاعات در چند خط خلاصه شده است. اینکه شرکت در زمینه بازرگانی خارجی و داخلی فعالیت هایش را آغاز کرده و هدفش تامین مواد اولیه موردنیاز صنایع پایین دستی است. استیل آذین مدعی شده یکی از بزرگترین شرکت های خاورمیانه است که در فروش محصولات تولیدی مجتمع های پیتروشیمی ایران در بازارهای داخلی و خارجی اشتغال دارد و حتی در خارج از ایران هم دفاتر و شرکت هایی تاسیس کرده. اما نه آدرسی از شرکت های خارجی داده شده و نه مشخص کرده اند که این شرکت ها در کدامیک از کشورها دایر شده، چه محصولاتی تولید، وارد یا صادر می کنند. فعالیت های شرکت داخلی هم نامشخص است.

اینکه این صنایع پایین دستی کدام ها هستند، شرکت کارگاه تولیدی دارد یا نه، اگر دارد کجاست و با چه نیروی انسانی، با چند تولید سالیانه و با چه سرمایه ای. این اطلاعات ابتدایی است که به نظر می رسد شرکت ها برای بالابردن اطمینان مخاطبان و اعتبار کاری خودشان در دسترسی عموم قرار می دهند.

گفته می شود حداقل در سال 1393 و چند ماه اخیر سال جدید هم صادراتی به نام شرکت استیل آذین ثبت نشده است.

کشت و صنعت و صنایع غذایی

در این زیرمجموعه هم فقط دو لینک دیده می شود. کلیک روی لینک خلیج نایبند بیشتر از اینکه اطلاعاتی بدهد، اشتهابرانگیز است. لینک دیگری هم مربوط به کارخانه آب معدنی مبدا است. در این لینک توضیح داده شده که این  کارخانه از سال 1383 فعالیتش را در زمینی به مساحت هفت هزار متر در منطقه کوهسار استان البرز آغاز کرده و به مدرن ترین دستگاه ها مجهز است.

شماره پروانه بهره برداری وزارت صنایع و معادن، شماره پروانه ساخت وزارت بهداشت، شماره پروانه اداره استاندارد از دیگر اطلاعاتی است که در این زیرمجموعه درج شده. شرکت هایی که در مناطق دورافتاده یا شهرهای کوچک فعالیت اقتصادی می کنند، کامل ترین اطلاعات درباره تعداد کارکنان و کارگران ارائه می دهند تا نشان دهند که چقدر در جلوگیری از مهاجرت روستاییان و ساکنان شهرهای کوچک به پایتخت و شهرهای بزرگ موفق بوده اند؛ یا حداقل آمار تولیدات شان را اعلام می کنند تا نقش شان را در چرخه صنایع غذایی نشان بدهند.

شرکت استیل آذین یا علاقه ای به این کار ندارد یا اطلاعات کافی برای انتشار ندارد. جست و جوی بیشتر درباره آب معدنی مبدا فقط این نتیجه را داشت که این کارخانه در سایت های صنایع غذایی به اسم شرکت مبدا ثبت شده است و خبری از محصولات آن نیست.

درباره پرورش میگو در خلیج نایبند هم می توان یک خبر در سایت دید. مهندس بزرگی، مدیر سایت پرورش میگوی شرکت کشت و صنعت خلیج نایبند اواخر سال 1393 اطلاعات کاملی درباره تولید میگو و اینکه رکورد تولید یازده تن در هکتار را این شرکت به نام خودش ثبت کرده، داده است. پایگاه اطلاع رسانی اتاق بازرگانی شرکت نایبند را به نام علی اکبر هدایتی دولابی ثبت کرده پدر حسین هدایتی.

پیش ثبت نام کد اقتصادی , خبر اقتصادی , رشد اقتصادی

صنایع فولاد


محصولات استیل آذین در این صنعت هم با چند عکس معرفی شده است. نه آدرسی از کارخانه موجود است و نه اینکه آنها چه تولیداتی دارند. در حالی که فولاد مبارکه اصفهان و فولاد خوزستان از قطب های اصلی صنایع فولاد در ایران هستند، منطقی این است که شرکت استیل آذین برای رقابت با آنها برای معرفی بهتر محصولاتش تلاش بیشتری می کرد. زبرا، گل میخ، پنل، کتیبه، ریل و تجهیزات و... تصاویری است که در این زیرمجموعه دیده می شود. روی این عکس ها با دیدن جمله «بیشتر بدانید» امیدوار می شوید که می توانید اطلاعاتی را درباره این محصولات داشته باشید، اما صفحه سیاه رنگ تنها چیزی است که بعد از کلیک کردن روی این جمله می شود دید.

سرمایه گذاری و بورس

قبل از ورود به این زیرمجموعه از سایت انتظار این است که تعداد سهام داران، تعداد سهام فروخته شده، سود صاحبان سهام، قیمت هر سهم و... مشخص شده باشد. همچنین میزان سهم بری سال 1393 و با توجه به افت شاخص بورس در سال 1394 میزان ضرر صاحبان سهام شفاف اعلام شده باشد. اما در این بخش هم مخاطبان می توانند سه عکس از سکه و پول های خارجی و تصویری گرافیکی از شاخص بورس بینند، تصویری که هیچ اطلاعاتی از سهام استیل آذین نمی دهد.

فرهنگی- ورزشی- هنری


این بخش به زیرمجموعه های سینمایی، موسسه خیریه فاطمه الزهرا (س)، مجموعه استخر و سونای حورتن و باشگاه فرهنگی ورزشی استیل آذین تقسیم شده است. به جز بخش سینمایی که سه چهار خبر سینمایی دارد، در دیگر زیرمجموعه ها چیزی دیده نمی شود. هرکدام از این زیرمجموعه ها لینک ورود به سایت دارند که به هیچ سایتی متصل نمی شوند.

محمدرضا هدایتی , پیشخوان روزنامه های اقتصادی , هوش اقتصادی

املاک و ساخت و ساز


سه تصویر قابل دیدن است.

آموزش عالی

تصویری که زیر آن نوشته شده دانشگاه علمی کاربردی استیل آذین. این تصویر لینک دانشگاه علمی کاربردی استیل آذین ایرانیان است. تنها مطلبی هم که دارد، مربوط به تجلیل از اساتید دانشگاه علمی کاربردی شرکت استیل آذین ایرانیان است.

سایتی تمام ورزشی

•    خبرها همه ورزشی است


سایت استیل آذین بخش اخبار هم دارد. آخرین اخبار هلدینگ، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و اخبار ورزشی. انتظار نمی رود سایت، اخبار فرهنگی و اجتماعی مخابره کند. هرچند اخباری نظیر درگذشت مهران دوستی و مصطفی عبداللهی و... را پوشش داده. در اخبار اقتصادی هرچه هست اخباری است که روزانه خبرگزاری ها و سایت های خبری منتشر می کنند؛ از قیمت نفت و دلار گرفته تا حرف های بیژن زنگنه و دیگر مدیران اقتصادی. در بین اخبار اقتصادی کمتر خبری از فعالیت های اقتصادی شرکت دیده می شود.

در بخش اخبار هلدینگ هم تنها خبری که حداقل در یکی دو هفته اخیر دیده می شود، مربوط به موضوع واگذاری باشگاه پرسپولیس و استقلال است. در اخبار عمده شرکت به جز این بحث چیز دیگری مطرح نشده. در خبرهای قبلی هم یا هدایتی سالروز وفات و شهادت بزرگان شیعیان را تسلیت گفته یا در سالگردهای درگذشت پهلوان غلامرضا تختی و مرحوم ناصر حجازی صحبت کرده است.

خبرهای بازدید هدایتی از زندانیان و کمک های مالی او به بیماران و نیازمندان هم اهم دیگر خبرهاست. اما بیشترین اخبار ورزشی است. در حالی که سایت استیل آذین اخبار اعتراض به داوری ها و فدراسیون و... را در اخبار هلدینگ پوشش داده، اخبار ورزشی بیشتر به اتفاقات مربوط به تیم ملی، دیگر تیم های لیگ و حتی اخبار رشته های دیگر اختصاص دارد.

سازمان اقتصادی کوثر , روزنامه اقتصادی , شفاف سازی

•    سه زبان ولی همه فارسی


سایت استیل آذین برای اینکه مخاطبان بیشتری داشته باشد، امکان دسترسی به سه زبان را برای بیننده هایش فراهم کرده است؛ زبان فارسی، انگلیسی و عربی. در ورودی سایت هر مخاطبی می تواند هریک از این سه زبان را انتخاب کند. اما جالب است که روی هریک از آیکون های زبان کلید شود، فقط صفحه فارسی باز می شود.


ویدیو : فعالیت های اقتصادی هدایتی شفاف نیست!