فضیلت و خواص سوره توحید :     هر كس سوره توحید را قرائت نماید با خواندن ...



 

شرح فضیلت و خواص سوره جمعه , فضیلت و خواص سوره تغابن , فضیلت و خواص سوره محمد

 

هر كس سوره توحید را قرائت نماید با خواندن آیه اول، خداوند هزار نگاه به او می كند و با خواندن آیه دوم، خداوند هزار دعای او را مستجاب می كند و با آیه سوم هزار خواسته اش را به او می دهد و با آیه چهارم، هزار حاجت از حاجت های دنیا و آخرتش را روا می كند.

 

یكصد و دوازدهمین سوره قرآن كریم است كه مكی و 4آیه دارد. این سوره را «اخلاص، صمد، اساس، برائة، جمال، معرفت، مانع، نور، تفرید، تجرید، ولایت» (1) نیز می گویند.

 

این سوره از ارزشمندترین سوره های قرآن است كه به قرائت و ارتباط با آن بسیار سفارش شده است و آثار و فواید بیشماری دارد.


امام باقر علیه السلام فرموده اند: سوره توحید برابر با یک سوم قرآن است. (2)

 

امام رضا علیه السلام نیز فرمودند: هر كس سوره توحید را بخواند و به آن ایمان داشته باشد توحید را شناخته است.(3)

 

رسول خدا صلی الله علیه و اله وسلم فرموده اند این سوره را زیاد بخوانید زیرا این سوره نور قرآن است. (4)

 

هم چنین از ایشان نقل شده است: هر كس سوره توحید را قرائت نماید با خواندن آیه اول، خداوند هزار نگاه به او می كند و با خواندن آیه دوم، خداوند هزار دعای او را مستجاب می كند و با آیه سوم هزار خواسته اش را به او می دهد و با آیه چهارم، هزار حاجت از حاجت های دنیا و آخرتش را روا می كند.(5)

 

امیرالمؤمنین علی علیه السلام فرمودند: هر كس سوره توحید و قدر را در روز یا شبش 100بار قرائت نماید خداوند پس از مرگش نوری در قبر او قرار می دهد و نوری در پیش و پس او قرار گرفته و او را تا بهشت همراهی می كند.(6)

 

امام صادق علیه السلام فرمودند: هر كس سه روز بر او بگذرد وسوره توحید را نخواند خوار شده و بند ایمان از او برداشته می شود و اگر در آن حال بمیرد در حال كفر مرده است.(7)

 

و نیز می فرمایند: هر كه روزی بر او بگذرد و در نمازهای 5 گانه اش سوره توحید را نخواند به او گفته می شود تو از نمازگزاران نیستی.(8)

 

قرائت این سوره در بسیاری از مکان ها و زمان ها مانند پس از نماز صبح، بعد از هر نماز واجب، هنگام خواب و... سفارش شده است.

 

از امام باقر علیه السلام نقل شده: هر گاه احساس درد دندان كردی سوره حمد و توحید را بخوان در حالی كه دست خود را بر موضع درد گذاشته ای و پس از ان ایه 88 سوره نمل را قرائت كن دردش ارام می گیرد.(12)

 

آثار و بركات سوره


1) شفا دهندگی

در این باره در سخنی از امام باقر علیه السلام آمده است: هر كس سوره حمد و سوره توحید او را شفا ندهد هیچ چیز دیگری او را شفا نخواهد داد همه بیماری ها با این دو سوره درمان می شود.(9)

 

2) درمان تب

هر كس كه حضرت زهرا سلام الله و فرزندانش را دوست دارد و دچار بیماری تب شود سوره توحید را 1000 بار بخواند آنگاه خداوند را به حق فاطمه قسم دهد كه شفا خواهد گرفت.(10)

 

3) درد چشم

از امام صادق علیه السلام نقل شده است: هر كس این سوره را بر درد چشم بخوانند به قدرت خداوند دردش آرام می گیرد.(11)

 

4) درد دندان

از امام باقر علیه السلام نقل شده: هر گاه احساس درد دندان كردی سوره حمد و توحید را بخوان در حالی كه دست خود را بر موضع درد گذاشته ای و پس از ان ایه 88 سوره نمل را قرائت كن دردش ارام می گیرد.(12)

 

5) امنیت

امنیت خواهی و پرهیز از خطرات و حوادث ناگوار از خواسته های اولیه و همیشگی انسان هاست و مردم از هر گونه حادثه و بدی ای که زندگی آرام و بی دردسر آنها را دچار تشویش و گرفتاری کند مخالفند و در پی دستاویز هایی برای امان جویی از این ناگواری ها هستند. سوره توحید از این دستاویزهای محکم الهی است که به وسیله آن می توان خود را در آغوش امیت الهی قرار داد . مواردی که به امنیت جویی از سوره توحید سفارش شده است از این قرار است:

 

الف: هنگام سفر

از رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم روایت شده: هر كس كه می خواهد به سفری برود دو طرف چهارچوب در را بگیرد و 11 بار توحید را قرائت نماید خداوند پاسبان او خواهد بود تا به منزلش بازگردد.(13)

 

ب: هنگام خروج از خانه

امام صادق علیه السلام می فرماید: هر كس هنگام خرج از منزل 10 مرتبه سوره توحید را بخواند هموراه در حفظ و حراست خداوند است تا به خانه بازگردد. (14)

 

ج: وارد شدن بر حاكم یا قدرتمند

از رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم روایت شده: هر وقت بر حاكم یا ستمگری وارد شوی در حالی كه به او نگاه می كنی سوره توحید را سه مرتبه بخوان و دست چپت را مشت كن و برا این حال باشد تا از نزد او بیرون می روی.(15)

 

امام صادق علیه السلام نیز فرموده اند: هر کس پیش از رفتن به نزد قدرتمند و زورگویی سوره توحید را قرائت کند خداوند به واسطه آن مانع زیان دیدن او می شود.(16)

 

د: هنگام خواب

امیرالمؤمنین علی علیه السلام فرمودند: هر كس هنگام خوابش سوره توحید را قرائت نماید خداوند50 فرشته را مأمور حراست و نگهبانی او قرار می دهد.(17)

 

6) رفع فقر و تنگدستی

از امیر المؤمنین علیه السلام روایت شده است: هر وقت وارد منزل می شوید سوره تحید را بخوانید زیرا این كار فقر را از بین می برد. (18)

 

7) بخشش گناهان

قرائت سوره توحید از عوامل پاک شدن گناهان است . رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم فرموده اند: هر کس در شب یا روز جمعه ، 200 مرتبه سوره توحید را در نماز 4 رکعتی (2تا دو رکعت) بخواند یعنی درهر رکعت بعد از حمد 50 بار توحید را بخواند گناهانش بخشیده می شود هر چند به اندازه دریا باشد. (19)

 

در فقه الرضا امده است: هر كس سوره توحید را 21 بار بخواند خداوند قصری در بهشت برای او بنا می كند و هر كس 41 بارقرائت كند خداوند همه گناهانش از گذشته و اینده را می آمرزد.(20)

 

امام صادق علیه السلام در این باره فرمودند: هر كس این سوره را در هنگام خواب بخواند خداوند گناهان 50 سال گذشته اش را می بخشد. (21)

 

8) استجابت دعا

رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم در بیان شرایط یك نماز فرمودند: در ركعت اول پس از حمد توحید را بخواند زیرا دعای پس از آن مستجاب می شود و بدین وسیله دعای قنوت آن نیز مستجاب می گردد.(22)

 

در سخن امام باقر علیه السلام آمده است: هر کس سوره توحید را یک بار بخواند مایه ایجاد برکت بر او می شود و هر کس این سوره را دو بار بخواند بر او و خانواده اش برکت داده می شود و اگر آن را سه بار قرائت نماید به او و خانواده و همسایگانش برکت داده می شود. (24)

 

9) امان از گناه

امیرالمومنین علی علیه السلام فرمودند: هر کس نماز صبح را بر پا دارد و پس از نماز در جایش بنشیند و سوره توحید را 11 مرتبه قبل از طلوع خورشید قرائت کند آن روز مرتکب گناه نمی شود هر چند شیطان به سوی او طمع کند. (23)

 

10) برکت

ایجاد برکت در عمر، زندگی ، کار ، مطالعه،... از عوامل موفقیت در این کارهاست. عوامل بسیاری برای انسان ایجاد برکت می کنند و اسباب زیادی مانع برکت هستند. قرائت سوره توحید از عوامل ایجاد برکت است.

 

در سخن امام باقر علیه السلام آمده است: هر کس سوره توحید را یک بار بخواند مایه ایجاد برکت بر او می شود و هر کس این سوره را دو بار بخواند بر او و خانواده اش برکت داده می شود و اگر آن را سه بار قرائت نماید به او و خانواده و همسایگانش برکت داده می شود. (24)

 

ختومات مجرب

از رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم روایت شده است: در روز 5شنبه چهار ركعت نماز بجای آورد یعنی در هر دو ركعت یك سلام و به این شكل عمل كند:

 

1- ركعت اول: سوره حمد و11 مرتبه توحید

2- ركعت دوم: سوره حمد و 21 مرتبه توحید

3- ركعت سوم: سوره حمد و 31 مرتبه نوحید

4- ركعت چهارم: سوره حمد و 41 مرتبه توحید را بخواند و بعد از فارغ شدن از نماز، 51 مرتبه توحید را بخواند و 51 مرتبه صلوات بفرستد و پس از آن به سجده رود و در سجده 100 مرتبه بگوید: «یا الله یا الله» بعد از آن دعا كند به آنچه می خواهد می رسد.

 

پیامبر فرمودند: کسی که این نماز را بجا آورد و از خداوند بخواهد که کوه ها از همدیگر زوال پیدا کنند خواهد شد یا نزول باران را بخواهد خواهد شد و اینکه حجابی میان او و پروردگار نخواهد بود و اینکه خداوند هر آینه غضب خواهد کرد به کسی که این نماز را به جای آورد و حاجت خود را نخواهد.(25)

 

ختم «الله الصمد» در شب جمعه 41 هزار بار بسیار مجرب است.

 

جهت توانگری:

در 3 شب جمعه هر شبش دو رکعت نماز بگذارد و در هر رکعت 10 مرتبه سوره حمد و 11 مرتبه سوره توحید را بخواند و بعد از سلام 100 مرتبه صلوات بفرستد.(26)

 

منیع:tebyan.net

.........................................................

 

پی نوشت ها :

(1) درمان با قرآن، ص171

(2) الدعوات، ص218

(3) عیون اخبارالرضا علیه السلام، ج2، ص122

(4) الدعوات، ص84

(5) جامع الاخبار، ص52

(6) الدعوات، ص219

(7) المحاسن،ج1، ص95

(8) الکافی، ج2، ص455

(9) وسائل الشیعه، ج6، ص233

(10) مکارم الاخلاق، ص366

(11) تفسیرالبرهان، ج5، ص798

(12) طب الائمه، ص24

(13) الدعوات، ص295

(14) الکافی، ج2، ص394

(15) الدعوات، ص293

(16)ثواب الاعمال، ص 129

(17) مکارم الاخلاق، ص289

(18) الخصال، ص626

(19) مصباح المجتهد، ص261

(20) فقه الرضا، ص138

(21) الکافی، ج2، ص539

(22) من لا یحضره الفقیه، ج1، ص315

(23) ثواب الاعمال، ص341

(24) الکافی، ج2، ص619

(25) کشکول ارومیه ای ص318 به نقل از بحارالانوار

(26) درمان با قرآن، ص177



ویدیو : فضیلت و خواص سوره توحید