فریدون آسرایی چه آهنگ هایی گوش میده؟ : از فریدون آسرایی اخیرا آلبومی منتشر ...



از فریدون آسرایی اخیرا آلبومی منتشر شده که تراک آخر آن با عنوان قهوه خونه ها سر و صدای زیادی به پا کرده است. او متولد 1335 در آسارا از روستاهای حوالی سد امیرکبیر کرج، فارغ التحصیل مهندسی کشاورزی است و سال های سال خارج از کشور زندگی کرده است.

از فریدون آسرایی اخیرا آلبومی منتشر شده که تراک آخر آن با عنوان قهوه خونه ها سر و صدای زیادی به پا کرده است. او متولد 1335 در آسارا از روستاهای حوالی سد امیرکبیر کرج، فارغ التحصیل مهندسی کشاورزی است و سال های سال خارج از کشور زندگی کرده است. آسرایی از بهترین و محبوب ترین خوانندگان موسیقی پاپ کشور است که صاحب لحن و فضای خاصی در این موسیقی است.

فعالیت موسیقیایی او در ایران شامل چند آلبوم از جمله غریبه، خاطرات مشده، عشق یعنی و... است. پیاده روی و فوتبال از علایق خاص اوست. بسیار مهربان و صبور است. به خاطر علاقه اش به کشاورزی در زادگاه پدری اش باغی را فراهم کرده و در آن به پرورش انواع میوه ها می پردازد. در ادامه گفت و گوی ما با او را بخوانید:

 

فریدون آسرایی , بیوگرافی فریدون آسرایی , فریدون آسرایی و همسرش

 

خوانندگی را از چه سالی شروع کردید؟
به صورت جدی و با گروه از سال 1988 میلادی.

اولین آلبوم تان را در چه سالی منتشر کردید؟
زمانی که در کانادا زندگی می کردم در سال 2000 میلادی اولین آلبومم را منتشر کردم.

تا امروز بین تمام آلبوم هایی که منتشر کرده اید، کدام یک را بیشتر می پسندید؟
اولین آلبومم در ایران «غریبه» بوده که فکر می کنم تا الان بهترین آلبومم بوده چون ما قبل از تولید «غریبه» نزدیک به سه آلبوم ضبط کرده بودیم که همه را دور ریختیم و آلبوم غریبه را با آقای بهروز صفاریان تولید کردیم.

طی این سال ها که فعالیت کرده اید، کدام آهنگ تان بیشتر گرفته و بازخوردهای بهتری داشته؟
گل هیاهو یا همان آهای خوشگل عاشق.

آیا درصدد تکرار آلبوم «غریبه» و آن حال و هوا هستید؟
به نظر من تکرار کردن باعث شکست یک خواننده می شود. هر خواننده ای یک فضای کاری دارد که باید در آن فضا با زمان پیش برود، بنابراین نمی شود به عقب برگشت و به آهنگی که یک زمان گرفته تکیه کرد. اگر نگاه کنید من در سه آلبومی که به صورت فول آلبوم منتشر کردم، یک اتفاق وجود داشته است.

در آلبوم اول «غریبه» ترک های آهای خوشگل عاشق در آلبوم دومم «خاطرات گمشده» آهنگ «سلام» و در آلبوم آخر هم آهنگ «عشق یعنی» مورد استقبال قرار گرفته است و هر کدام از این آلبوم ها و ترک ها حال و هوای متفاوتی داشته اند.

 

فریدون آسرایی خندوانه , سرطان حنجره فریدون آسرایی , خندوانه فریدون آسرایی

 

آلبوم جدیدی در دست انتشار دارید؟
بله، ضبط آلبوم را تازه شروع کردم و اولین آهنگ آن را هم هفته گذشته ضبط کردم و فکر نکنم امسال بیرون بیاید، من تا حالا پروسه تولید هر آلبوم کمتر از سه سال نبوده اما سعی بر این است که این آلبوم زودتر روانه بازار شود، برای یک آلبوم نمی شود زمان تعیین کرد و دِدلاین ندارد.

صدای کدام خواننده ها را بیشتر از همه دوست دارید؟
برای من استاد شجریان جایگاه بسیار بالایی دارد در میان خوانندگان داخل کشور، صدای آقای محمد اصفهانی را دوست دارم.

داخل ماشین تان چه آهنگ هایی گوش می دهید؟
من بیشتر آهنگ های خارجی گوش می دهم و به خاطر اینکه سعی می کنم با فضاهای موسیقی روز دنیا آشنا شوم و تنها یک نوع موزیک خاص را گوش نمی دهم.

از میان خوانندگان خارجی، کدام ها را بیشتر دوست دارید؟
همه نوع موسیقی را گوش می دهم اما صدای اسطوره ای موسیقی مایک جکسن را دوست دارم، همینطور جورج مایکل، سلندیون و همچنین یکسری فضاهای خاص در موسیقی را گوش می دهم، به نام چیل اوت و موسیقی نیوایچ را دوست دارم. همچنین موسیقی هایی که فضاهای بوداوار دارند مثل اینگما و...

در کنار خوانندگی کار دیگری هم انجام می دهید؟
من یک استودیوی صدابرداری در شهرک غرب به نام استودیو فرزین دارم که یک مدت در اجاره دوستی بوده و اکنون پس گرفتم و خودم دوباره دارم آن را راه اندازی می کنم.

با توجه به اینکه مهندسی کشاورزی خوانده اید، آیا در این زمینه فعالیت هم کرده اید؟
خیر، چون من زمانی که درسم تمام شد، به کانادا رفتم و در آن جا وارد دنیای بیزینس شدم مانند رستوران داری و دیگر دنبال رشته ام نرفتم سرنوشت آدم را به راه های مختلف می کشاند.

اهل پرورش گل و گیاه هستید؟
من یک باغچه ای در زادگاهم دارم، در محل پدری مان در آسارا که در آنجا یکسری از ایده های خودم را پیاده کرده ام یک مدت در آن باغ خیلی زحمت کشیدم و در آنجاها بیشتر با درخت های میوه طرفیم. اما گل هم در آنجا داریم مانند یاس و رز و... ولی بیشتر توجهمان روی میوه است. از گوجه گرفته، زردآلو یا آلبالو، گیلاس، سیب، گردو و... هر نوع میوه ای که از هر فصلی شروع می شد، ما در باغ مان داریم.

میانه تان با سفر چگونه است؟
سالی یک بار را حتما به سفرهای خارجی می روم که این سال ها این سفرها را به دوبار در سال رسانده ام به صورتی که دو سال قبل ایام عید را به ترکیه رفتم و در طول سال هم به کانادا یا به فیلیپین.

 

فریدون آسرایی سرطان حنجره , فریدون آسرایی سرطان , زندگینامه فریدون آسرایی

 

نقطه مورد علاقه تان برای سفر رفتن کدام کشور است؟
من بیشتر به فیلیپین می روم و فیلیپین را با اینکه هوایش مرطوب و گرم است بیشتر از جاهای دیگر دوست دارم، جاهای بهتر دیگری هم برای سفر رفتن وجود دارد، اما من فیلیپین را ترجیح می دهم چون سال ها در آن زندگی کردم و تقریبا مثل کشورم می ماند و با محیط آن آشنایی دارم.

اگر بخواهید در داخل کشور سفر کنید، کجا را انتخاب می کنید؟
در پاییز شمال کشور را دوست دارم و در یک فصل خاص کیش را و به نظرم پاییز زیباترین فصل شمال است، هوا گرم نیست و نم نم باران هم وجود دارد.

اهل رستوران و کافه گردی هم هستید؟
نه زیاد، اما گاهی اوقات می روم.

برای غذا خوردن رستوران یا کافه خاصی مدنظرتان است؟
یکسری رستوران ها وجود دارد که غذا خوردن در آنها را دوست دارم، بهترین رستوران های غذای ایرانی را رستوران نایب روبرو پارک ساعی می دانم و بهترین غذای ایرانی را در آنجا خوردم.

غذای مورد علاقه تان چیست؟
من زیاد اهل غذا نیستم و بیشتر به میوه علاقه مندم اما ما ایرانی ها کباب خوریم، شما کسی را پیدا نمی کنید که بگوید سلطانی یا برگ دوست ندارم، زیاد اهل مرغ نیستم و جوجه کباب می خورم و گوشت گوساله را بهترین گوشت می دانم و به گوشت قرمز بدون چربی بیشتر علاقه مندم، به طوری که چلوکباب برگ را از جوجه کباب بیشتر دوست دارم.

خودتان هم آشپزی می کنید؟ چه غذاهایی بیشتر می پزید؟
بله، تازگی ها گهگاهی آشپزی می کنم، غذاهایی که من درست می کنم این طور نیست که بروم به طور مثال، قورمه یا قیمه بپرم، من مرغی یا چیزی می گیرم با یکسری چاشنی ها می پزم و بیشتر غذاهای سبک خودم را درست می کنم.


ورزش چه جایگاهی در زندگی تان دارد؟
من هیچ وقت فوتبال بازی کردنم قطع نشده و سال های سال است چهارشنبه شب که در ورزشگاه حیدرنیا با بچه های تیم صوتی و تصویری خیابان جمهوری فوتبال بازی می کنم.

بیننده فوتبال هم هستید؟
بله، فوتبال های خوب را تماشا می کنم. به خصوص عاشق بازی های تیم ملی هستم، هرچند گاهی خوب بازی نمی کنند اما بازی های تیم ملی را بیشتر از هر بازی ای دوست  دارم و می بینم.

اهل پاتوق هستید؟
نه، به آن صورت اما گاهی وقت ها یک رستوران «دنج» در خیابان جردن هست که با دوستان به آنجا می روم.

دل تان می گیرد چه کار می کنید؟
کار به خصوصی انجام نمی دهم، غروب ها از خانه بیرون می ریم و پیاده روی می کنیم، خانه من در حومه ونک است و از ونک تا تجریش پیاده روی می کنم و اهل قدم زدن هستم.

چقدر اهل کتاب خواندن هستید؟
متاسفانه بیشتر اهل تلویزیون هستم.

اگر بخواهید کتاب مورد علاقه تان را معرفی کنید، کدام است؟
کتاب دو قرن سکوت.

 

بیوگرافی فریدون آسرایی در بیتوته , دلیل عینک زدن فریدون آسرایی , شایعات پیرامون فریدون آسرایی

 

به عنوان یک خواننده مُد چقدر برای شما اهمیت دارد؟
خوانندگی مجموعه ای از یکسری عوامل است و پوشش یکی از آنهاست و هنرمندها باید خودشان را معمولا متفاوت تر از آدم های عادی نشان دهند.

این روزها سایت های متنوع لباس و طراحی لباس وجود دارد و به روز هم هستند و می توان از آنها استفاده کرد و ایده گرفت. من نگاه می کنم می بینم که خیلی از هنرمندها به لباس پوشیدن شان اهمیت نمی دهند، در صورتی که برای مردم مهم است، اینکه من وقتی به عنوان یک خواننده روی صحنه می روم چه لباسی به تن کرده ام. سادگی خوب است اما هنرمند باید یک مقدار متفاوت تر از آدم های عادی باشد.

برند مورد علاقه تان در پوشاک چیست؟
یکسری از برندها هستند که من از زمانی که در کانادا زندگی می کردم دوست داشت. از آن زمان لباس های Boss را بیشتر از همه دوست دارم و برندهای دیگری مثل جورجیو آرمانی؛ اما Boss همیشه برند مورد علاقه ام بوده، ورساچی هم برند خوبی است و از برندهای روز دنیاست اما چون من از قدیم لباس های راحت می پوشیدم و لباس های تنگ به تن نمی کردم، Boss در اولویت انتخابم بوده و اگر می خواهی همیشه لباس خوب بپوشی باید خیلی مراقبت هیکلت باشی.

تفریح مورد علاقه تان در زمان بیکاری چیست؟
من خیلی خیلی پیاده روی را دوست دارم و خیلی پیاده روی می کنم. یک زمانی به کوه می رفتم اما چند وقتی می شود که نرفته ولی بهترین تفریحم پیاده روی است و عاشق فوتبال بازی کردن هستم.

آخرین بار سینما کی رفته اید؟
خیلی وقت می شود که به سینما نرفته ام، یک موقعی که در کانادا زندگی می کردم. بعضی وقت ها نگاه می کردم و می دیدم فیلمی نبوده است که ندیده باشم و الان تعجب می کنم، بیشتر وابسته به تلویزیون شده ام اما تلویزیون آنقدر سرگرم کننده شده که احتیاجی به سینما رفتن نمی بینم. اما فیلم های خوب را که موقعیت پیش بیاید می بینم، آخرین فیلمی که در ایران دیدم فیلم محمد رسول الله بوده است.

حرف آخر...
همیشه گفته ام که هر پدر و مادری باید فرزندش را به دو چیز علاقه مند کند؛ یکی ورزش و دوم فرد کار هنری. به طوری که به نظرم آموختن موسیقی و نواختن یک ساز می تواند لحظات تنهایی یک فرد را پر کند. ما اگر کسی را از چیزی منع می کنیم باید برایش جایگزین هایی داشته باشیم اگر بچه ها را به ورزش و نواختن یک ساز علاقه مند کنیم، چنین بچه ای با این خصوصیات کمتر به سمت خلاق می رود.

 

اخبار فرهنگی و هنری - هفته نامه اوقات خوش،برترینها

 


ویدیو : فریدون آسرایی چه آهنگ هایی گوش میده؟