فروش رویای غربی با پاسپورت های دزدی : سراب اروپا و استرالیا هنوز برای برخی ...


سراب اروپا و استرالیا هنوز برای برخی از ایرانیان وسوسه کننده است. ایرانیانی که برای رسیدن به مقصد رویایی خود هر خطر و اشتباهی را قبول می کنند. همین چند ماه قبل بود که افکار عمومی درگیر ماجرای هستی دختربچه ای شدکه مادر خود را در راه سفر غیرقانونی به استرالیا از دست داده بود.



روزنامه هفت صبح:
سراب اروپا و استرالیا هنوز برای برخی از ایرانیان وسوسه کننده است. ایرانیانی که برای رسیدن به مقصد رویایی خود هر خطر و اشتباهی را قبول می کنند. همین چند ماه قبل بود که افکار عمومی درگیر ماجرای هستی دختربچه ای شدکه مادر خود را در راه سفر غیرقانونی به استرالیا از دست داده بود و حالا دو جوان ایرانی که در راه رسیدن به اروپا اسیر تقدیر تلخ خود شدند و بعد از گرفتن پاسپورت های جعلی سوار بر پرواز مرموز کوالالامپور به پکن شدند و حالا خبری از آنها در دست نیست. این گزارش نگاهی دارد به چگونگی دسترسی ایرانی ها به پاسپورت های جعلی با این امیدکه دیگر سراب اروپا و استرالیا هموطنان ما را به کام مرگ نکشاند.

پس از انتشار خبر استفادهدو ایرانی از پاسپورت های دزدی در پرواز مالزی صحبت های زیادی درباره بازار خرید و فروش پاسپورت های دزدی مطرح شده است. پاسپورت هایی که عموما از شهروندان اروپایی و آمریکایی دزدیده و البته در برخی مواقع توسط خود آنها فروخته می شود و به دست متقاضیان داده می شود.

این بازار عجیب و غریب مشتریان مخصوص به خود را داردو قیمت هر پاسپورت بسته به ملیت های مورد درخواست متفاوت است. پاسپورت کشورهایی که اخذ پناهندگی از آنها ساده تر است قیمت هایی بالاتر و برای کشورهای سخت گیر نیز قیت ها پایین تر است.

این بازار سیاه چه مشتریانی دارد و روش اخذ پاسپورت ها چگونه است؟ در همین رابطه سحر بیاتی یکی از خبرنگاران خارج از کشور گزارشی را منتشر کرده که بخش هایی از آن را می خوانید.

دلایل انتخاب مالزی

پس از آنکه سختگیری های استرالیا برای اخذ پناهندگی بالا رفته و دولت اندونزی نیز کنترل های زیادی در این رابطه انجام می دهد، حالا مالزی و پکن به مقصد جدید قاچاقچیان انسان تبدیل شده اند. پاسپورت دزدی، در مالزی امری طبیعی است و تعدالد توریست هایی که پاسپورت های خود را در مالزی از دست داده اند هم بسیار.

گزارش سرقت پاسپورت در پلیس مالزی هم هر روز رخ می دهد وهرگز هم نباید منتظر باشید تا آنها اموال مسروقه شما را مسترد کنند. این مسئله را در سفر توریست ها بارها و بارها تورلیدرها بازگو می کنند اما ناتوانی پلیس مالزی در کشف اموال مسروقه وتعداد زیاد پاسپورت های دزدی در این کشور که نزد سارقان و قاچاقچی های انسان دست به دست می شود تنها دلی لانتخاب مالزی برای مهاجرت های غیرقانونی نیست.

فروش مهر ورود و خروج به مالزی یکی از راهکارها برای تمدید کردن ویزاست، هر چند این راهکار تا زمانی که ویزای مالزی برای ایرانیان سه ماهه بود ارزشمند محسوب می شد اما با 14 روزه شدن ویزای ایرانیان رونق کسب و کار مهرفروشان هم از سکه افتاده است اما همچنان این راهکار راه حل مناسبی برای قاچاقچیان انسان است.

مهدی زواره ای یکی از مسئولانمالزی در این باره می گوید: «روال به این صورت است که پاسپورت کشور دوم بایدمهر ورود یک کشور را خورده باشد و بعد خروج کنند ولی چون در مالزی مهر ورود و خروج فروخته می شود به راحتی می شود یک پاسپورت را به اصطلاح زنده کرد.»

یک بازار پر سود

مهدی زواره ای در رابطه با این بازار پرسود ایجاد شده می گوید: «بزرگترین گروه خریداران پاسپورت های دزدی ایرانیان هستند. پاسپورت هایی که را رقم 2000 دلار هم یافت می شود. پاسپورت های قبرس و ایتالیا ارزان قیمت ترین و پاسپورت هایی مثل استرالیا و هلند گراتنترین نوع پاسپورت ها هستند. همه این پاسپورت ها برای رسیدن به اروپا یا استرالیا و درخواست پناهندگی خریداری می شود.»

درست یک سال پیش نیز همه جا بحث هایی در رابطه با سفر از مالزی به اسکاندیناوی مطرح شد. سفری با پاسپورت های هلندی و همین سندی بود برای تبلیغ گسترده و گوش به گوش، سفری به اسکاندیناوی با پاسپورت های 7000 دلاری.

چند تجربه تلخ

رویا یکی از زنانی است که ریسک پاسپورت تقلبی را به جان خریده برای رسیدن به اروپا. او هنوز بعد از گذشت یک سال بلاتکلیف در یکی از کمپ های پناهندگی اروپای مرکزی است. در رابطه با تجربه خود می گوید: «راه دشواری بود. یعنی تمام مدت استرس و فشار عصبی بود. البته پلیس مالزی هیچی متوجه نشد اما دست های من می لرزید. همه تنم می لرزید، وقتی از گیت رد شدم تازه نوبت فکر کردن به مقصد بود. به اینکه پلیس کشور مبدا قراره با من چه برخوردی داشته باشه. ما از کولالامپور به سنگاپور رفتیم و فقط پرواز را عوض کردیم و مستقیم از سنگاپور به آمستردام وارد شدیم. لبته پیش از خروج از گیت پاسپورت ها را پاره کردیم و در توالت هواپیما معدوم کردیم و در همان فرودگاه خود را به پلیس معرفی کردیم.»

* روزبه ایرانی دیگری است که قصد داشت به زودی با خرید یکی از همین پاسپورت ها مالزی را ترک کند. او می داند که حالا دیگر بی شک دیتابیس فرودگاه مالزی به روز شده است: «واقعا وحشتناکه الان که فکر می کنم می بینم اگر پول من جور شده بود، من هم رفته بودم. الان دو راه به من پیشنهاد شد. ویزای تقلبی یا خرید پاسپورت که من ترجیح دادم پاسپورت بخرم چون بهم گفتن تقلبی نیست و تا الان هیچ کس لو نرفته. گرونتر از ویزا بود؛ البته تا قبل از این حادثه.»


ویدیو : فروش رویای غربی با پاسپورت های دزدی