فرهاد دانشجو : مشکلی با عزل ندارم اما اخلاق‌مدارانه عمل کنید/ حجتی برای استعفا ندارم :



حرفی برای بیان حالم ندارم , حوصله ندارم , متن زیبا برای تبریک روز دانشجو

فرهاد دانشجو : مشکلی با عزل ندارم اما اخلاق‌مدارانه عمل کنید/ حجتی برای استعفا ندارم

رئیس دانشگاه آزاد با بیان اینکه استعفاء نمی‌دهم، گفت: با عزل مشکلی ندارم فقط می‌گویم فضای دانشگاه را ملتهب نکنید و اخلاق‌مدارانه عمل کنید.

 فرهاد دانشجو رئیس دانشگاه آزاد در نشستی با خبرنگاران با اشاره به درخواست چهار عضو هیئت‌امنای این دانشگاه برای برگزاری جلسه فوق‌العاده گفت: دلایل مختلفی برای برگزاری این جلسه اعلام شده است.

دانشجو افزود: طی هفت هشت سال گذشته پرونده‌های حقوقی وجود داشت که یکی از دلایل برگزاری این جلسه بررسی همین پرونده‌هاست. فقط من متوجه نمی‌شوم که چرا برای پرونده‌هایی که متعلق به هفت هشت سال قبل است باید جلسه‌ای فوق‌العاده برگزار شود.

وی دلیل دیگر برگزاری این جلسه فوق‌العاده را نامه‌ای اعلام کرد که دفتر رئیس‌جمهور در روز 12 مرداد ماه 92 با قید فوریت به تعدادی از هیئت امنای دانشگاه آزاد ارائه کرده است.

به گفته رئیس دانشگاه آزاد یکی از مواردی که در این نامه قید شده است صورت‌های مالی و بودجه دانشگاه است که به امضای رئیس هیئت امنای دانشگاه آزاد رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از دیگر مواردی که در این نامه ذکر شده است علت گشایش حساب در بانک پاسارگاد است. این در حالی است که روز 20 شهریور امسال در پاسخ به سؤالی که ما از این بانک داشتیم بانک اعلام کرده است که دانشگاه آزاد در بانک پاسارگاد هیچ حسابی ندارد.

دانشجو همچنین با اشاره به نامه مدیرکل همایش برج میلاد گفت:‌ یکی دیگر از موارد مطرح شده در این نامه برگزاری مهمانی‌های روتین در برج میلاد است، جالب است بدانید که بنده تا کنون حتی یک بار برج میلاد را ندیده‌ام، مدیرکل همایش‌های برج میلاد در پاسخ به نامه ما تأکید کرده است که از سال 91 تا کنون دانشگاه آزاد برنامه‌ای در این برج نداشته است.

رئیس دانشگاه آزاد مهمترین کار خود در طی دوران مدیریتش را جدا کردن سیاست‌زدگی از این دانشگاه اعلام کرد و گفت:‌ معتقدم که اخلاق‌مداری و قانون‌مداری را به دانشگاه آزاد بازگردانده‌ام .

وی با اشاره به ساخت 700هزار متر مربع فضای دانشگاهی طی یک سال و نیم گذشته گفت: ناجوانمردانه است که در چنین نامه‌ای علت متوقف کردن پروژه‌های عمرانی مطرح می‌شود. ما تا کنون سه بار گزارش فعالیت‌های عمرانی خود را به اعضای هیئت امناء و رئیس هیئت امنای دانشگاه آزاد ارائه داده‌ایم.

وی تأکید کرد که دانشگاه آزاد در انتخابات از هیچ کاندیدایی حمایت نکرده است هرچند که تشکل‌های دانشجویی اجازه فعالیت‌های سیاسی را داشتند.

به گفته دانشجو یکی دیگر از موارد ذکر شده در این نامه جذب هیئت علمی با مدرک کارشناسی ارشد است.

وی دلیل این اقدام را وجود دانشجوی کاردانی در این دانشگاه اعلام کرد و گفت:‌ نمی‌توان برای دوره کاردانی از اساتیدی با مدرک دکتری استفاده کرد.

به گفته وی 65 درصد اعضای هیئت علمی دوره قبل دانشگاه آزاد مدرک کارشناسی ارشد داشته‌اند این در حالی است که طی یک سال و نیم گذشته ما به شدت جلوی این اقدام را گرفتیم. چرا عملکرد گذشته هیچکدام خلاف نبود ولی اقدامات مفید این دوره به دروغ مطرح می‌شود.

وی تأکید کرد که آدم سیاسی نیست و تحلیل‌های سیاسی درستی ارائه نمی‌دهد اما تحلیل‌های آکادمیک درستی دارد. بر اساس برنامه 4ساله‌ای که داشته است پس از یک سال و نیم در جایگاهی قرار داد که پس از یک سال و نیم بر اساس آن برنامه باید باشد.

رئیس دانشگاه آزاد گفت: برخی از دوستان در هیئت امنای این دانشگاه، جدید هستند. در دستور جلسه روز چهارشنبه چیزی تحت عنوان عزل وجود ندارد. بعضی از اعضاء به بنده گفته‌اند که عزل خواهی شد. البته حق هیئت امناست که رئیس دانشگاه را طبق قوانین عزل کند. این حق هیئت امناست که سؤال و جواب کند و اگر قانع نشد رئیس را عزل کند ولی انصاف و عدالت اهمیت زیادی دارد. نمی‌شود تا چهارهفته قبل همه چیز درست باشد بعد یکباره همه چیز بد شود.

دانشجو خاطرنشان کرد: فضای سیاسی جامعه تغییر کرده است و ترکیب هیئت امنا نیز بر اساس آن تغییر کرده است و همین موضوع باعث شده که برخی از داخل و برخی از بیرون دانشگاه نظرشان بر تغییر رئیس دانشگاه آزاد باشد.

وی با اشاره به فعالیت‌های یک سال و نیم خود خاطرنشان کرد: اقدامات صورت گرفته در یک سال و نیم گذشته در طول 30 سال عمر دانشگاه آزاد بی‌بدیل است 700هزار متر مربع ساخت و ساز این دانشگاه در حالی صورت پذیرفت که شهریه‌ها افزایش چندانی نداشت، امسال با تورم 25 تا 34 درصدی دانشجویان این دانشگاه فقط شاهد سه درصد افزایش شهریه بودند، همچنین بیش از 1500رشته محل که مجوز نداشتند طی یک سال و نیم گذشته مجوز دریافت کردند و 400 رشته محل جدید نیز مجوز گرفت و این در حالی است که 1000عضو هیئت علمی نیز جذب شد.

رئیس دانشگاه آزاد با اشاره به جذب دانشجوی بدون آزمون در این دانشگاه گفت:‌160هزار دانشجوی کاردانی و کارشناسی در این دانشگاه برای اولین بار بدون آزمون جذب شدند طلسم کنکور شکسته شد و حتی یک مورد شکایت نیز نداشتیم.

به گفته وی 92 درصد رشته‌ها بدون آزمون در مقاطع کارشناسی دانشجو پذیرش کردند. پذیرش دانشجوی 8درصد مابقی نیز با کنکور سراسری برای اولین بار به صورت مشترک برگزار شد.

وی تأکید کرد که در این فضای پر موفقیت، دلیلی برای استیضاح رئیس دانشگاه وجود ندارد. چه منطقی است که در اوج موفقیت به جای قدردانی از رئیس دانشگاه وی را استیضاح کنند.

فرهاد دانشجو با اشاره به عملکرد یک سال و شش ماه خسرو دانشجو در واحد علوم و تحقیقات خاطرنشان کرد: خسرو دانشجو را من به دانشگاه آزاد نیاوردم ایشان 11سال قبل در این دانشگاه فعالیت می‌کرد و مدیر واحد تهران‌غرب بود. ایشان یک سال و نیم است که رئیس واحد علوم و تحقیقات تهران است، چرا روزی که منصوب شد کسی اعتراض نکرد ولی امروز با 11 سال سابقه کار فعالیتش زیر سؤال می‌رود. وی در طول این مدت محدود هزار هکتار بر زمین‌های واحد علوم و تحقیقات افزوده است.

دانشجو تأکید کرد که در دانشگاه آزاد خیلی‌ها از جمله آقایان هاشمی رفسنجانی و جاسبی زحمت کشیده‌اند و نمی‌توان زحمات آنها را نادیده گرفت. ایراداتی وجود دارد اما نمی‌توان ناجوانمردانه این ایرادات را مطرح کرد.

وی مجددا با اشاره به نامه دفتر رئیس‌جمهور و ارسال آن در روز 12 مرداد 92 یعنی دقیقا آخرین روز کاری دولت دهم، گفت:‌ یعنی این دفتر در روز آخر هیچ کار دیگری نداشت؟

رئیس دانشگاه آزاد شأن خود را علمی معرفی کرد و خاطرنشان کرد: خواهش می‌کنم توجه داشته باشید که فرهاد دانشجو آدم سیاسی‌ای نیست. شأن یک استاد و پروفسور علمی را اگر نگه نمی‌دارید شأن علم را نگه دارید. قسمتان می‌دهم که به علم و عالم احترام بگذارید و به یک فرد علمی مثل یک فرد سیاسی برخورد نکنید.

وی ادامه داد: چرا راحت نمی‌گویید تعداد زیاد شده است و تو را نمی‌خواهیم. اما مردم فهیم هستند و همه چیز را به خوبی متوجه می‌شوند. شأن من را رعایت نکردند و دلم را شکستند.

وی با اشاره به صورتجلسه تنظیم شده گفت: در صورتجلسه تنظیم شده بحث عزل بنده مطرح نشده است اما برخی دوستان هیئت امناء و برخی دیگر موضوع عزل را مطرح کرده‌اند.

وی در پاسخ به این سؤال که در جلسه‌ای با هاشمی رفسنجانی رئیس هیئت امنای دانشگاه آزاد چه مباحثی درباره عزل وی مطرح شده است، گفت: اجازه بدهید خودشان این موضوع را جواب بدهند.

دانشجو در پاسخ به این سؤال که آیا استعفاء می‌دهد، گفت: استعفاء نمی‌دهم حجتی برای استعفاء ندارم،‌وقتی گرسنه می‌شویم غذا می‌خوریم وقتی تشنه می‌شویم آب می‌خوریم اما وقتی همه چیز خوب پیش می‌رود حجتی نمی‌ماند که استعفاء دهم. همکاران من بسیار خوب در طی یک سال و نیم گذشته عمل کرده‌اند. حجتی نمی‌بینم که پشت آنها را خالی کنم و استعفاء دهم.

به گفته وی فضای جامعه پس از انتخابات شاهد تغییر بوده است این تغییر واقعیتی غیرقابل انکار است، تأثیر آن واقعیت در ترکیب اعضای هیئت امنا نیز مشاهده می‌شود. به ظن اعضای جدید در ریاست‌ دانشگاه آزاد باید تغییراتی اعمال شود.

دانشجو در بخش دیگری از صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: به بنده گفته‌اند برای حفظ آبروی خودتان استعفاء دهید وگرنه عزلتان می‌کنیم، برای عزل نیازی به دلایل غیرعلمی نیست. بگویند فضای سیاسی عوض شده و باید عزل شوی، ولی مطلب درست باشد و حرمت را حفظ کنند.

وی با اشاره به عدم امضای حکمش توسط هاشمی رفسنجانی رئیس هیئت امنای دانشگاه آزاد گفت: حکم من امضاء شده است هرچند که من دوست داشتم رئیس هیئت امنا این حکم را امضاء کند چرا که برای ایشان احترام ویژه‌ای قائل هستم ایشان زحماتی کشیده‌اند که نمی‌توان فراموش کرد، البته اگر حکم را ایشان نیز امضاء‌ می‌کردند معلوم نبود که چه مدت بعد عزل می‌شدم. میانگین عمر وزرای علوم دو و نیم سال است. تغییر و تحول طبیعی است. هیئت امنا می‌تواند به دلایل منطقی این تغییر و تحول را انجام دهد.

رئیس دانشگاه آزاد با تأکید بر اینکه برای عزل مشکلی ندارد، گفت:‌ فقط حرفم این است که فضای دانشگاه را ملتهب نکنید من می‌گویم اگر می‌خواهید عزل کنید اخلاق‌مدارانه عمل کنید و تهمت نزنید.

وی تأکید کرد که از مدیرگروهی در دانشگاه‌ها بالا آمده است و برای رسیدن به موقعیت‌های مختلف زحمت کشیده است. مایل نبوده است ریاست دانشگاه آزاد را بپذیرد چون فکر می‌کرد آدم‌های دیگری هم هستند و احساس تکلیف نمی‌کرد، ولی پس از صحبت‌هایی که با وی شد صبح روزی که اعلام کاندیداتوری کرد به دفتر هاشمی رفسنجانی رفته است.

وی ادامه داد: صبح روزی که کاندید ریاست دانشگاه آزاد شدم به دفتر آقای هاشمی رفسنجانی رفتم و گفتم احساس تکلیف می‌کنم که کاندید شوم اگر مخالف هستید بفرمایید، ایشان گفتند مخالف نیستم به حرمت امام راحل و حاج احمدآقا و به دلیل شأن و منزلت حاج حسن خمینی پرسیدم اگر حاج حسن خمینی مخالف هستند بفرمایید. آقای رفسنجانی کمی فکر کردند و گفتند ایشان هم مخالف نیستند.

دانشجو تأکید کرد من برای ورودم اجازه گرفتم و با اذن اخلاقی آنها وارد شده‌ام از روز اول می‌دانستم یک سال و نیم دیگر احتمال دارد فضای سیاسی ایجاب کند که تغییر صورت پذیرد. من 17 بار تودیع و معارفه شده‌ام حالا می‌شود 18 بار ولی هیچکدام از آنها اینگونه با من برخورد نکرده‌اند./فارس

 


ویدیو : فرهاد دانشجو : مشکلی با عزل ندارم اما اخلاق‌مدارانه عمل کنید/ حجتی برای استعفا ندارم