فرمان‌های هوشمند در خودروهای آینده : توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات، تنها ...


توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات، تنها به فضای مجازی محدود نیست و صنعت اتومبیل سازی نیز، توانسته است خود را با این فناوری ارزشمند، به سمت هوشمند سازی نسل‌های جدید اتومبیل‌ها، سوق دهد. محققان آلمانی، اخیراً، فرمان هوشمندی را تست کرده‌اند که توانایی تشخیص خواب آلودگی رانندگان را داراست.        پادشا: هوشمند سازی خودروهای آینده، موضوعی قریب الوقوع در دنیای اتومبیل می‌باشد و به همین دلیل، کمپانی‌های بزرگ خودروسازی جهان از جمله مرسدس بنز، BMW، TOYOTA و Hyundai ژاپن، تلاش‌های زیادی برای هوشمند کردن نسل جدیدی از خودروهای خود که بهینه سازی مصرف انرژی، اصول آیرودینامیک پیشرفته در آن رعایت شود و با نرم افزارهای گوشی‌های هوشمند نیز در تعامل باشد، در دستور کار دارند. به تازگی، شرکت طراحی Hoffman and Krippner که از شرکت‌های فعال آلمانی در حوزه هوشمند سازی در صنعت اتومبیل می‌باشد، فرمان هوشمندی (Smart steering wheel) ساخته است که خواب آلودگی راننده‌های بی احتیاط را هشدار می‌دهد.

 خودروهای هوشمند , جاده های آینده در تسخیر خودروهای الکتریکی اکثر خودروسازان بزرگ , فرمان هوشمند
(گزارش ساخت سیستم فرمان هوشمند خودروهای لوکس در آلمان)

به گزارش برترین‌ها، هوشمند سازی برخی از خودروهای مشهور در یک دهه اخیر سبب شده است تا طیف خاصی از شرکت‌های نرم افزار و فعال آی تی جهان، به صنعت خودروسازی علاقمند شده، و نرم افزارها و محصولات جدیدی را برای این صنعت، طراحی و تولید کنند. اپل واچ مشهور در کنار خودروهای هوشمند گوگل، مطرح‌ترین رویکرد غول‌های سیلیکون ولی کالیفرنیا، در عرصه سامانه‌های هوشمند سازی خودروهای آینده می‌باشد. این بار، یک شرکت آلمانی، فرمان خودرو را هوشمند کرده است تا سنسورها، به داد رانندگان خواب آلود جاده‌ها برسند.

پرتال گیزمگ (gizmag.com) اخیراً اعلام کرد که شرکت آلمانی گوتسبرگ (Guttersberg Consulting GmbH) با همکاری شرکت هافمن-کریپنر، سامانه ای طراحی کرده است که می‌تواند، بهتر از روش‌های فعلی که خواب آلودگی راننده را بر اساس سامانه‌های تشخیص حرکات صورت، میزان دم و بازدم راننده، و سرعت پلک زدن وی ارزیابی می‌کرد، مورد استفاده قرار بگیرد. این سامانه‌ها که در اکتبر 2012 رونمایی شد و به نرم افزارهای ایمنی خودرو معروف شده بود، از طریق دوربین‌های متصل به نرم افزار گوشی هوشمند و هوش مصنوعی به کار رفته در سامانه تشخیص، خواب آلودگی راننده را تشخیص می‌داد که البته ضریب خطا نیز داشت.

 آینده خودروهای برقی , کارت ملی هوشمند , بانک آینده
(ساخت نرم افزار CarSafe جهت بررسی خواب آلودگی راننده در سال 2012)

شرکت Dartmouth’s Smartphone Sensing Group با همکاری بخش تحقیقات اندروید شرکت مایکروسافت در آسیا، این سامانه را به نام CarSafe app وارد بازار کرده بودند. ویدئو زیر، نگاهی دارد به این سامانه.



اما این بار، محققان آلمانی، روش بهتری را جایگزین روش اپلیکیشنی کرده‌اند. آن‌ها، از تراشه ای برای تشخیص میزان خستگی و خواب آلودگی راننده که بر روی فرمان خودرو نصب می‌شود، استفاده می‌کنند تا به ارزیابی نحوه واکنش عضلات راننده و حرکات دست او پرداخته و آن را با الگوریتم‌هایی که در نظر دارند، مقایسه کنند. این مقایسه هوشمند، تشخیص خواب آلودگی راننده و هشدارهای بعدی را به همراه دارد.

ناگفته پیداست که وقتی راننده بیدار است و حس خستگی و خواب آلودگی ندارد، میزان فشار دست وی بر روی فرمان خورد، تلورانس مشخصی دارد. اما وقتی حس خواب آلودگی در وی ایجاد می‌شود، فشار دست و نحوه حرکت عضلات، شل تر شده و این مساله می‌تواند عدم کنترل فرمان خودرو و حوادث بعدی را سبب شود. این فناوری آلمانی، نوار باریکی زا تشکیل می‌دهد که داخل فرمان جا سازی شده و دارای ورقه‌هایی حساس می‌باشند که رسانایی جریان الکتریکی محدود را دارا می‌باشند. هر اندازه فشار دست راننده بر روی این ورقه نازک کم شود، سامانه به راننده هشدار می‌دهد تا راننده هوش مجدد خود را بدست آورد.

 ثبت نام کارت ملی هوشمند , خانه هوشمند , ساعت هوشمند
(تصویری از مراحل تست آزمایشگاهی فرمان هوشمند خودرو در Hoffman and Krippner)

یکی از ویژگیهای خاص این فناوری جدید که آن را در مقایسه با سایر فناوری‌های مشابه متمایز می‌کند، حساس نبودن به عواملی نظیر آلودگی، تعریق بدن و تغییرات دمای محیط است. همچنین حتی در صورت استفاده راننده از دستکش نیز عملکرد فرمان هوشمند در سطح قابل توجهی خواهد بود. این سامانه، ابتدا بر روی خودروهای لوکس تست خواهد شد و بعداً، تجاری سازی آن در خودروهای قیمت پایین، بررسی می‌شود. اما به نظر می‌رسد، باید منتظر خودروهای هوشمند نسل آینده بود. موردی که گوگل و شیائومی چین و تویوتا و مرسدس بنز و حتی اپل، به دنبال یافتن جایگاهی برای خود در دنیا یآینده خودروهای هوشمند هستند.

برای اطلاع از آخرین جزییات این سامانه و ارتباط با طراحان آن، می‌توانید به سایت شرکت گوتسبرگ آلمان به نشانی اینترنتی http://www.guttersberg.de مراجعه کنید. شرکت هافمن نیز در نشانی hoffmann-krippner.com در دسترس می‌باشد.

 پیگیری کارت ملی هوشمند , سیب طلایی هوشمند , آینده
(لوگو دو شرکت فعال آلمانی در حوزه هوشمند سازی خودروهای نسل آینده)


ویدیو : فرمان‌های هوشمند در خودروهای آینده