فرمانده ائتلاف ضد داعش کیست؟ +عکس : به گفته مقام‌های نظامی آمریکایی، مسوولیت ...


به گفته مقام‌های نظامی آمریکایی، مسوولیت نظارت و ایجاد هماهنگی در عملیات چندملیتی علیه گروه "دولت اسلامی" به ژنرال بازنشسته جان آلن محول شده است. خبرگزاری ایسنا: به گفته مقام‌های نظامی آمریکایی، مسوولیت نظارت و ایجاد هماهنگی در عملیات چندملیتی علیه گروه "دولت اسلامی" به ژنرال بازنشسته جان آلن محول شده است.

نزدیک به ۴۰ کشور جهان در قالب ائتلافی بین‌المللی قرار است مواضع شبه نظامیان گروه دولت اسلامی (داعش) را در خاک سوریه و عراق هدف قرار دهند.

بنابر گفته مقام‌های آمریکایی، ژنرال آلن در این مسوولیت تازه وظیفه دارد بخش‌های مختلف نیروهای ائتلاف را سازماندهی کند.

با وجود این هنوز چنین انتصابی رسما از سوی کاخ سفید اعلام نشده است.

فرمانده کل ارتش کیست , مرگ فرمانده داعش ابوبکر بغدادی , داعش

این ژنرال با تجربه آمریکایی، سابقه زیادی در هماهنگ‌سازی نیروهای بین‌المللی در خطوط مقدم جنگ دارد.

او در فاصله سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ یکی از فرماندهان عالی‌رتبه آمریکا در افغانستان بوده است. ژنرال آلن همچنین از ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۸ معاونت فرماندهی عملیات در استان انبار عراق را به عهده داشت و در همین زمان مسوول هماهنگی با عشایر سنی برای شکل دادن جبهه‌ای در برابر القاعده بود.

به عقیده این فرمانده آمریکایی، تاکتیک‌های نظامی دولت اسلامی به حدی پیشرفته است که طالبان افغانستان، پناه دهنده به القاعده در دهه ۱۹۹۰ و پیش از حمله به آمریکا در سال ۲۰۰۱، در مقایسه با آن "گروهی غارنشین بوده و هستند."

در همین حال، جان کری، وزیر خارجه آمریکا می‌گوید کشورهای منطقه (خاورمیانه) کاملا برای مقابله با گروه دولت اسلامی آماده و همگام شده‌اند.

کری که روز پنجشنبه در عربستان سعودی حضور یافته بود به بی‌بی‌سی گفت: "کشورهای منطقه به خطری که حالا از جانب گروه دولت اسلامی سربرآورده کاملا واقف شده‌اند و از همین روست که امروز اینجا برای مقابله با آن همگام شده‌اند."

با وجود این کری انتقاد "به نوعی سهم داشتن" اوباما در قدرت‌گیری داعش را نپذیرفت و مسئولیت اصلی را متوجه کسانی دانست که از داعش حمایت مالی کرده‌اند.

او در پاسخ به این سئوال که "شاید اگر دو سال پیش آقای اوباما با شبه نظامیان تندرو در سوریه مقابله می‌کرد حالا آنها این قدر قوی نشده بودند"، گفت، نقش اصلی را آنهایی که از این گروه‌ها حمایت مالی کردند بر عهده دارند و همچنین بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه که رفتارهایش مانند کهربا پیکارجویان را به سوریه کشاند!

کری همچنین تاکید کرد که کاخ‌سفید برنامه‌ای برای همکاری با ایران در مواجهه با داعش ندارد.

او گفت ایران بارها در برابر داعش موضع‌گیری کرده و هم اکنون هم در بخش‌هایی به مقابله با شبه‌نظامیان گروه دولت اسلامی می‌پردازد اما آمریکا قصدی برای همکاری مستقیم با ایران در این رابطه ندارد.


ویدیو : فرمانده ائتلاف ضد داعش کیست؟ +عکس