فرانس 24: ایران، بهشت جراحان زیبایی / «بینی ایرانی» در خطر انقراض است! :



انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران , آمار جراحی زیبایی بینی در ایران , مانکن برزیلی برای عمل زیبایی بینی به ایران آمد

"این روزها بینی هر کسی را نگاه می‌کنی چسب خورده است"... "ایران به پایتخت جراحی بینی بدل شده"... "ایران مقام اول جراحی بینی را در دنیا به خود اختصاص داده است"

فرانس 24 نوشت: "این روزها بینی هر کسی را نگاه می‌کنی چسب خورده است"... "ایران به پایتخت جراحی بینی بدل شده"... "ایران مقام اول جراحی بینی را در دنیا به خود اختصاص داده است"

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، جملات و اخباری از این شکل، هر از چند گاهی بین مردم دست به دست می‌شود و نه تنها در رسانه‌های فارسی زبان رخنه کرده‌اند بلکه برخی از رسانه‌های خارجی از امریکا گرفته تا انگلیس نیز به این موضوع پرداخته‌اند.

حتی در این راستا، کارزاری جدی و شوخی نیز در فیسبوک برای نجات "دماغ آریایی"و یا "دماغ ایرانی"به راه افتاده است. کارزاری که شرکت‌کنندگان در آن، عکس‌های خود با بینی طبیعیشان را منتشر می‌کنند، تا در بخش "جدی"قضیه از اوج گرفتن بیشتر مد و تب عمل جراحی بینی بین جوانان و نوجوانان جلوگیری کنند- جوانان و نوجوانانی که خود را "زشت"تصور می‌کنند و خود را به تیغ جراح می‌سپرند- و در بخش "شوخی"از منقرض شدن نسل "دماغ ایرانی"جلوگیری به عمل آورند. آیا میزان عمل‌های جراحی زیبایی بینی در ایران تا این حد به واقع بالاست؟ و اگر پاسخ به این سوال مثبت است، آیا "دماغ ایرانی"در مسیر انقراض خود در قرن بیست و یکم تنهاست؟ پاسخ سوال اول به نظر آری و پاسخ سوال دوم، منفی به نظر می‌رسد.
 
میزان عمل جراحی بینی در ایران چه قدر است؟
انجمن راینولوژی ایران نیز عنوان کرده طبق آمار این انجمن سالانه بیش از ۸۰ هزار عمل جراحی زیبایی بینی در ایران صورت می‌گیرد.

در برخی از رسانه‌های ایرانی و خارجی بر اساس یک مطالعه مشترک بین انجمن راینولوژی ایران و دانشگاه جان هاپکینز، میزان عمل بینی در ایران هفت برابر ایالات متحده امریکا مطرح شده است، نکته‌ای که درباره این تحقیق مشترک وجود دارد این است که هیچ اثری از این تحقیق در زبان انگلیسی و سایت دانشگاه جان هاپکینز دیده نمی‌شود. "ناظران"در تماس با مقامات دانشگاه جان هاپکینز تقاضا کرد اصالت این گزارش را تایید کنند، مقامات این دانشگاه با وجود عدم رد این گزارش، وجود آن را نیز تایید نکردند.

اما در این میان گزارش معتبر دیگری از سوی انجمن بین‌المللی جراحان پلاستیک دنیا از میزان تمامی عمل‌های جراحی زیبایی در کشورهای مهم دنیا در سال ۲۰۱۳ منتشر شده است.

بر اساس آمار این سازمان بین‌المللی تعداد عمل جراحی بینی در ایران در آن سال،۳۷۴۲۳ مورد بوده است، این در حالی است که تعداد عمل جراحی بینی در امریکا بیش از ۴۵ هزار مورد، بزریل ۷۷ هزار مورد، مکزیک ۵۰ هزار مورد و در کشوری همچون آلمان با جمعیتی تقریبا هم اندازه ایران بیش از ۳۰ هزار عمل جراحی زیبایی بینی صورت گرفته است. اما اگر این میزان را بر اساس جمعیت کشورها رده بندی کنیم، نتایج حرف دیگری می‌زنند.

بدین شکل در سال ۲۰۱۳حدود۰.۰۱۴ درصد مردم امریکا بینی خود را به تیغ جراحان زیبایی سپرده‌اند، این میزان برای ایران ۰.۰۴ درصد، یعنی بیش از سه برابر ایالات متحده امریکا است. میزان عمل زیبایی بینی در سال ۲۰۱۳ در برزیل ۰.۰۰۳ درصد جمعیت این کشور بوده است و برای کشور آلمان ۰.۰۳۸ درصد که می‌توان گفت به درصد عمل جراحی زیبایی بینی در ایران نزدیک است.

بر اساس این تحقیق در حالی که بیشترین عمل جراحی زیبایی تقریبا در تمامی ده کشوری که بیشترین عمل جراحی زیبایی در آنها صورت می‌گیرد افزایش حجم سینه زنان است، عمل بینی در ایران مقام اول را در بین جراحی‌های زیبایی دارد. بدین ترتیب ایران با کمتر از هشتاد میلیون جمعیت حدود یک و نیم درصد تمامی جراحی‌های زیبایی سر و صورت دنیا را انجام می‌دهد که در این زمینه در مقام هشتم دنیا می‌گیرد.

مسابقه "انقراض"در سطح بین‌المللی
با این حال، در تمامی موارد دیگر عمل جراحی زیبایی از لیپوساکشن گرفته تا پروتز سینه و.. در مقام دهم قرار دارد.

نکته قابل توجه در آمار جامعه بین‌المللی جراحان پلاستیک این است که به نظر می‌رسد ایران بهشتی برین برای جراحان زیبایی است.

در حالی که بیش از ۱۵ درصد جامعه پزشکی امریکا را جراحان زیبایی تشکیل می‌دهند و این میزان برای برزیل ۱۳ درصد است میزان جراحان زیبایی در ایران تنها ۰.۶ درصد است که ایران را پس از یونان، هلند و بلژیک در مقام بیست و هفتم و بالاتر از عربستان و پرتغال قرار می‌دهد؛ این بدان معنی است که با میزان بالای عمل جراحی زیبایی در ایران به خصوص جراحی بینی، تعداد عمل جراحی‌ای که به ۲۳۸ جراح زیبایی عضو انجمن جراحان پلاستیک در ایران می‌رسد سالانه ۲۳۹ عمل است. هر دکتر زیبای آلمانی سالانه ۱۰۳ عمل جراحی انجام می‌دهد و به هر فرد از جامعه جراحان پلاستیک ۶۱۳۳ عضوی امریکا، سالانه تنها ۵۱ عمل جراحی می‌رسد.

آیا واقعا "دماغ آریایی"یا "دماغ ایرانی"آنگونه که به مزاح در کارزار اینترنتی بیان شده در حال انقراض است؟


 اخبار  اجتماعی  -  تیک


ویدیو : فرانس 24: ایران، بهشت جراحان زیبایی / «بینی ایرانی» در خطر انقراض است!