فرار دختران و زنان از خانه پیش از قاعدگی : در سال‌های اخیر آمارهای رسمی و غیر ...


در سال‌های اخیر آمارهای رسمی و غیر رسمی حكایت از افزایش فرار دختران و زنان در جامعه‌مان داشته است. چنین به نظر می‌رسد كه در ارزیابی سبب‌شناسی فرار دختران و زنان از خانه سهم عوامل زیستی مورد توجه قرار نگرفته است. در سال‌های اخیر آمارهای رسمی و غیر رسمی حكایت از افزایش فرار دختران و زنان در جامعه‌مان داشته است. چنین به نظر می‌رسد كه در ارزیابی سبب‌شناسی فرار دختران و زنان از خانه سهم عوامل زیستی مورد توجه قرار نگرفته است.

بهروز معبودیان  روانشناس بالینی گفت : بررسی‌های نگارنده نشان می‌دهد كه تعدادی از دختران و زنان به دلیل وجود مجموعه علایمی كه پیش از قاعدگی زندگی آنها را تحت تاثیر قرار می‌دهند، در این دوران اقدام به فرار از خانه می‌كنند كه مطالعات متعددی برای ثابت كردن وجود سندرم پیش از قاعدگی انجام شده است.

برای مثال میزان زیادی از خودكشی‌ها اعمال بزهكاری از قبیل خشونت كه زنان مرتكب می‌شوند طی چهار روز قبل از قاعدگی و طی چهار روز از چرخه قاعدگی رخ می‌دهد (دالتون-1964). 45 درصد كارگران زن در كارخانه‌های صنعتی كه دچار بیماری می‌شوند، 46 درصد زنانی كه در مراكز روانپزشكی پذیرفته می‌شوند و52 درصد زنانی كه به علت تصادف در مراكز سوانح فوری پذیرفته می‌شوند، یا هشت روز قبل از شروع قاعدگی‌شان هستند یا در روزهای قاعدگی‌شان به سر می‌برند. (دالتون-1966)

بعضی اختلالات روانی نیز خطر ابتلا به PMS را افزایش می‌دهند، مثلا دوسوم زنانی كه از افسردگی رنج می‌برند، به PMS مبتلا هستند.

انجمن روانپزشكی امریكا بر آنچه تحت عنوان اختلال ملال پیش از قاعدگی شناخته می‌شود، معیارهای تشخیصی ویژه‌یی تعیین كرده است كه شاید همان PMS باشد. این اختلال در درجه اول از روی زمان وقوع علایم تشخیص داده می‌شود.

مساله مهم شدت وقوع علایم است؛ به گونه‌یی كه فعالیت‌های روزمره را مختل می‌كند و نیز زمان بروز آنها، 5 تا 10 روز پیش از هر دوره قاعدگی شروع می‌شوند و در طول دوره خاتمه می‌یابند.

ارزیابی روان‌شناختی از دختران و زنانی كه در اورژانس اجتماعی اقامت داشتند نشان می‌دهد كه در بین آن عده از زنانی كه به دلایل متعدد ترخیص آنها چندین ماه طول می‌كشید بیشترین علایم تحریك‌پذیری- تنش- دمدمی مزاجی- عصبانیت-خودآزاری- اقدام به خودكشی- بهانه‌جویی-تلاش برای فرار- درگیری فیزیكی- تهدید مددكاران-حالات افسردگی و تعدادی از علایم جسمی حدود چهار تا هشت روز قبل از قاعدگی رخ می‌داد. علاوه بر آن گزارشات مراجعان مشاوره طلاق نشان‌دهنده این بود كه برخی از مشكلات بین فردی زوجین ارتباط با زمان پیش از قاعدگی و وجود علایم مربوطه داشت.

 میزان حساسیت مبتلایان به این سندرم از زنی به زن دیگر متفاوت و نشانه‌های بیماری حتی در ماه‌های مختلف متغیر بود. (معبودیان-1380)

بسیاری از زنانی كه سندرم پیش از قاعدگی دارند، از تاثیر این سندرم در بروز و تداوم مشكلات روانی-اجتماعی آگاهی ندارند. پاسخ‌های روان‌شناختی به این سندرم معمولا بصورت كاهش اعتماد به نفس، تصویر ذهنی منفی از خود، احساس شرم، كاهش عزت نفس، احساس گناه و ناامیدی است.

سندرم پیش از قاعدگی به دلیل پیامدهای خاص، ارزیابی دقیق‌تری از وضع بیماران را می‌طلبد. بی‌توجهی به این مهم گاهی بیماران را سال‌ها به مشكلات عدیده جسمی و روانی مبتلا می‌سازد.

آسیب‌های اجتماعی ناشی از آن خصوصا فرار، طلاق و جدایی و همچنین خشونت، سوءرفتار و حتی قتل گاهی لطمات جبران‌ناپذیری را بر پیكره نهاد خانواده وارد می‌سازد. در آسیب‌شناسی فرار دختران و زنان تعدادی از مبتلایان به این سندرم را می‌توان تشخیص داد. توصیه می‌شود كه در ارزیابی بالینی دختران و زنانی كه به دلایل متعدد اقدام به ترك خانه (فرار از منزل) كرده و در اورژانس‌های اجتماعی سازمان بهزیستی پذیرش شده‌اند، متخصصان بهداشت روانی بویژه روانپزشكان و روانشناسان درباره علایم سندرم از مراجعین سوال كنند.

تشخیص این سندرم توسط روان‌درمانگران می‌تواند به مداخلات روان‌شناختی در كاهش علایم آزاردهنده این سندرم در كنار درمان‌های پزشكی بینجامد، از سویی ارایه مشاوره به دختران و زنان و خانواده‌های آنها از علل وجود و بروز برخی رفتارهای نابهنجار به دلیل وجود این سندرم می‌تواند به درك آنها از عوامل سبب‌شناسی رفتار و همچنین پیشگیری از شدت علایم و پیگیری درمان را به دنبال داشته باشد.

همچنین شناسایی افرادی كه دچار PMS هستند می‌تواند كاهش محكومیت قضایی دختران و زنان و توجه به حقوق انسانی آنها را در نهادهای قضایی و انتظامی نهادینه كند.

توجه به بهداشت جسمانی و روانی زنان و تشخیص دقیق علایم آزاردهنده این سندرم می‌تواند به پیشگیری از آسیب‌های جسمانی و روانی منجر شده و همچنین موجب بالا رفتن آگاهی زنان و خانواده‌هایشان از چگونگی تاثیر عوامل زیستی در بروز مشكلات بین‌فردی آنها شود و بی‌توجهی به این مهم موجب از دست رفتن حقوق انسانی دختران و زنان خواهد شد.

منبع: اعتماد


ویدیو : فرار دختران و زنان از خانه پیش از قاعدگی