فرار از فروش خانه‌های دولتی غیرممكن شد؟ :     معاون اول رییس‌جمهور مصوبه جدیدی ...



 

 

معاون اول رییس‌جمهور مصوبه جدیدی از كارگروه مسكن را دیروز ابلاغ كرد كه به موجب آن، بخشی از قانون فروش خانه‌های سازمانی - كه برخی دستگاه‌ها با استناد به آن، سرعت واگذاری این خانه‌ها را كند كرده بودند- مورد اصلاح قرار گرفته است. در قانون به‌رغم تاكید بر تحویل خانه‌های سازمانی به كارمندان ساكن، از عبارت «فروش» نیز استفاده شده بود كه كارگروه مسكن با حذف این عبارت از متن قانون، همه دستگاه‌های دولتی را ملزم كرده كارمندان مستقر در خانه‌های سازمانی را در اولویت واگذاری‌ها قرار دهند.


به گزارش «دنیای‌اقتصاد» قانونی كه برخی دستگاه‌ها با استناد به آن، در فروش خانه‌های سازمانی تعلل ایجاد می‌كردند، اصلاح شد

اقدام قابل‌تامل نمایندگان ویژه رییس‌جمهور برای مسكن‌مهر

فرید قدیری گفت: نمایندگان ویژه رییس‌جمهور در كارگروه مسكن برای رفع گرفتگی از مسیر واگذاری خانه‌های سازمانی، «آخرین راه‌فرار» از تكلیفی كه از سه‌سال پیش تاكنون به دولت محول شده را مسدود كردند.

معاون اول رییس‌جمهور دیروز مصوبه‌ای را ابلاغ كرد كه به موجب آن، كارگروه مسكن به نیابت از هیات‌دولت قانونی كه برخی دستگاه‌ها با استناد به آن، در فروش خانه‌های سازمانی تعلل ایجاد می‌كردند را اصلاح كرده است.

در قانونی كه طبق آن دستگاه‌ها موظف شده‌اند خانه‌های سازمانی را بدون مزایده، به كارمندان واگذار كنند، ماده‌ای وجود دارد كه تاكید می‌كند «دستگاه‌ها می‌توانند این خانه‌ها را به فروش برسانند» كه وجود این ماده و استناد به آن باعث شده اولویت واگذاری به كارمندان عملا منتفی شود.

اما كارگروه مسكن در آخرین جلسه خود ضمن بررسی چالش‌هایی كه ماده۳ قانون فروش خانه‌های سازمانی برای كارمندان واجدشرایط خرید این خانه‌ها به وجود آورده، آن را اصلاح كردند به این صورت كه عبارت «فروشخانه‌های سازمانی» در این ماده به عبارت «فروش مزایده‌ای یا فروش به ساكنین واجد شرایط» تغییر پیدا كرده است.

اعضای كارگروه مسكن امیدوارند با اصلاحات اعمال شده در قانون، عذر و بهانه‌ جدیدی برای تسریع در واگذاری خانه‌های سازمانی ایجاد نشود و آن‌طور كه از برخی‌ استان‌ها به این كارگروه گزارش شده، كارمندان واجدشرایط در لیست انتظار بتوانند صاحب نهایی خانه‌های سازمانی شوند.

سابقه قانون فروش خانه‌های سازمانی به قانون ساماندهی مسكن مصوب سال۸۷ مربوط می‌شود كه ماده۸ این قانون در اردیبهشت سال۸۸ تحت عنوان قانون فروش خانه‌های سازمانی به دستگاه‌های دولتی ابلاغ شد. در این قانون عنوان شده بود خانه‌های سازمانی باید از طریق مزایده به فروش برسد. اما سال۸۹ مجلس با اطلاع از مقاومت كارمندان ساكن در این خانه‌ها به تخلیه محل، قانون سال۸۸ را اصلاح كرد به این صورت كه كارمندان ساكن در خانه‌های سازمانی به شرطی كه حائز شرایط باشند، در اولویت خرید بدون مزایده‌ای قرار بگیرند.این اصلاحیه مجلس البته منجر به حذف ماده۳ از این قانون نشد و طی یك‌سال اخیر اعتبار همزمان ماده۳ و اصلاحیه مجلس، مانع رسیدن خانه‌های سازمانی به كارمندان شده بود.اكنون با ابلاغ روز گذشته مصوبه كارگروه مسكن مبنی بر اصلاح ماده۳، همه دستگاه‌ها ملزم شده‌اند كارمندان ساكن را در صدر واگذاری‌ها قرار دهند.

مجوز كندی كار در مسكن‌مهر؟

در ابلاغیه‌ای كه با امضای معاون اول رییس‌جمهور، مصوبات آخرین جلسه كارگروه مسكن در آن ارائه شده، تصمیم جدیدی برای ساخت‌وسازهای مسكن‌مهر اتخاذ شده كه كمی عجیب به نظر می‌رسد.

دولت كه در شروع مسكن‌مهر سقف زمانی ساخت‌وساز برای انبوه‌سازان را ۲ساله تعیین كرده بود و در قرارداد ساخت این واحدها قید كرده بود تاخیر در زمان اجرا مشمول جریمه نرخ سود وام ساخت‌ می‌شود، حالا با تصمیم كارگروه مسكن، سقف زمانی را برداشته تا پروژه‌هایی كه سال‌ها به مرحله تكمیل نرسیده‌اند، كماكان از حمایت‌های مالی دولت منتفع باشند.

در مسكن‌مهر، وام ساخت با نرخ سود ۴درصد به دست انبوه‌ساز می‌رسد كه طبق روال قبل، در صورت تاخیر بیش‌از ۲سال، نرخ سود با احتساب جریمه به عدد ۱۸ درصد می‌رسید، اما با مصوبه جدید كارگروه مسكن، از آنجا كه عدم تحویل واحدها از جانب انبوه‌سازان، «تاخیر» به حساب نمی‌آید، نرخ سود تسهیلاتی كه باید بعد از ۲ سال، بازپرداخت شود نیز مشمول جریمه ریالی نخواهد شد.به نظر می‌رسد این تصمیم در شرایطی كه رییس‌جمهور و شخص وزیر راه‌وشهرسازی به شدت بر تحویل سریع واحدها تاكید دارند، باید مورد تجدیدنظر قرار بگیرد. مماشات دولت با سازنده‌هایی كه از محل منابع ملی كشور و به رغم محدودیت بانك‌مركزی، وام ارزان‌قیمت ساخت دریافت می‌كنند و به دلایل و بهانه‌های مختلف سرموعد مقرر، پروژه‌ را تحویل متقاضیان مسكن نمی‌دهند، نباید رواج پیدا كند آن هم در موقعیتی كه در كلان‌شهری همچون تهران، دولت و متقاضیان احتیاج دارند برنامه قدیمی افتتاح‌ها به سرانجام برسد.

مجردهای مدال‌دار صاحب مسكن‌مهر می‌شوند

به موجب تصمیم سوم كارگروه مسكن كه در دولت نیز به تصویب رسیده، به ورزشكاران مدال‌آور بدون اینكه نیاز به رعایت «شرط‌ تاهل» داشته باشند مسكن‌مهر تعلق می‌گیرد البته با امضای وزیر ورزش.... / خبر گزاری : afkarnews


ویدیو : فرار از فروش خانه‌های دولتی غیرممكن شد؟